Open challenge
Durant l’any 2015, el MUHBA participarà en un dels reptes del projecte BCN|Open Challenge en què està compromès l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona.
BCN|Open Challenge és una iniciativa desenvolupada conjuntament per l’Ajuntament de Barcelona i l’empresa catalanodanesa Citymart.com, una start-up especialitzada a generar idees i projectes per facilitar la millora en la gestió de les ciutats. Sota el lema Open for Business. Open for Innovation (Oberta a les empreses, oberta a la innovació), aquest projecte té com a objectiu agilitzar els processos públics perquè les bones idees arribin de forma directa als ciutadans i garantir, amb mesures tecnològiques i mecanismes, la transparència i l’eficiència de les solucions adoptades.
El programa d’obertura de la ciutat als negocis i a la innovació que representa BCN|Open Challenge s’ha concretat en sis reptes que Barcelona planteja al teixit emprenedor –sense que importi el volum de l’empresa, la seva antiguitat– per tal que se’n proposin solucions eficients:
1) minimitzar els robatoris de bicicletes a la ciutat; 2) impulsar els sistemes de suport per reduir l’aïllament social; 3) monitoratge dels fluxos de vianants a la ciutat; 4) eines per a la digitalització dels fons de museus i arxius; 5) sistema automàtic de detecció i alertes sobre calçades en mal estat, i 6) incentivar el comerç local mitjançant la tecnologia.
El MUHBA participa, amb l’Institut de Cultura de Barcelona i les seves institucions dependents, en el repte número 4, la proposta d’eines per a la digitalització dels fons de museus i arxius. Aquest repte es planteja com una oportunitat d’obertura a la ciutadania, a la recerca i a la mateixa institució, dels rics fons documentals i bibliogràfics de les institucions de cultura de l’Ajuntament mitjançant la seva incorporació a les eines d’accés i repositori. Com que les iniciatives de digitalització solen ser parcials, pel cost i l’impacte que causen en les entitats de custòdia, BCN|Open Challenge planteja l’objectiu de digitalització d’un gruix important de fons: 320.000 pàgines de llibres i documents. A més, caldrà seguir criteris de digitalització estrictes, tant dels objectes digitals resultants com de les seves estructures de metadades, i optimitzar despeses de processament amb la incorporació de solucions inèdites i estratègies de millora que permetin obtenir objectes digitals de forma ràpida.
Es tracta, doncs, d’un objectiu complex obert a l’emprenedoria que no s’esgota en la capacitat d’innovació tecnològica, un camp en què els competidors es demostren nombrosos i capaços, sinó que també planteja una important exigència de competència en la logística, un dels aspectes en què les despeses tendeixen a augmentar, i que per tant encareix el resultat final.
En el marc d’aquest programa, el MUHBA proposarà quatre elements del seu fons que no havien estat digitalitzats o no havien sortit més enllà dels dipòsits: el llibre de registre fundacional de la col·lecció del museu, el fons de catàlegs editats en l’era predigital, un important fons documental de Jacint Verdaguer i l’arxiu documental de treball d’Adolf Florensa i Ferrer, l’arquitecte municipal encarregat de les principals actuacions de restauració i conservació de patrimoni immoble de Barcelona durant bona part del segle XX.
Jaime Irigoyen
MUHBA