Noves incorporacions a la col·lecció d’història de Barcelona
L'ensenya de l'Orfeó Barcelonès (1900), recentment incorporada a les col·leccions del MUHBA. Arxiu MUHBA
Entre els mesos de març i abril, el MUHBA ha celebrat de forma especial la recepció de dues donacions, ara en curs de tramitació, les quals suposen un enriquiment significatiu de la col·lecció contemporània del Museu i confirmen l’assoliment dels objectius del Laboratori MUHBA. Un projecte de crida a l’aportació de nous objectes d’interès per a la representació museogràfica de la història de la ciutat i de reforçament dels vincles del museu amb els ciutadans. Seguim endavant, doncs, en la mateixa línia que en el número anterior del Butlletí portava a parlar del fons de l’empresa Vilumara i que, en aquest mateix número, ens permet parlar, també, de la presentació d’una mostra del fons Fabra i Coats en l’exposició Fabra & Coats fa museu.
El dia 20 de març va tenir lloc, a la sala Martí l’Humà, la presentació del llibre Barcelona, una iconografia urbana de la Transició, que estudia i documenta els gairebé 300 cartells que l’estudi de disseny Villuendas + Gómez (format actualment per Pilar Villuendas, Josep Ramón Gómez i Alícia Gómez del Moral), han ofert en donació al Museu. A l’acte hi van intervenir, a més dels autors dels cartells, l’historiador Josep Fontana i l’historiador i crític d’art Daniel Giralt-Miracle, autors dels textos del llibre, que proposa una lectura d’aquesta col·lecció de cartells i documents gràfics en clau d’història urbana.
Els cartells de Villuendas + Goméz són, certament, una eina magnífica per explicar i visualitzar les dinàmiques de la Transició a Barcelona: l’acció de les associacions de veïns, les campanyes pel català a l’escola, la recuperació de la festa al carrer i de l’esport popular, la reivindicació per a usos cívics dels locals ocupats per l’administració franquista i la dels noms dels carrers, l’educació en matèria de sexualitat, etcètera. Tota una sèrie d’aspectes determinants de la història de Barcelona compresa entre el final del franquisme i els Jocs Olímpics que reforça la representativitat de les col·leccions del MUHBA i les apropa a la ciutat dels nostres temps, alhora que les preserva per a un temps futur.
Convé destacar, d’altra banda, la importància de poder incorporar un fons tan significatiu amb tota la informació i les claus de lectura associades, recollides en aquest llibre. És un fet que convé subratllar, perquè és tan important fer col·lecció com disposar de tota la informació necessària per aconseguir que els objectes de la col·lecció documentin la història de Barcelona.
El dia 4 d’abril es va fer a la capella de Santa Àgata un concert de l’Orfeó Barcelonès que era alhora la celebració del 160è aniversari d’aquesta entitat coral fundada el 1853 (l’orfeó més antic de l’Estat espanyol), i l’acte de lliurament simbòlic de la seva ensenya al MUHBA. L’ensenya de l’Orfeó Barcelonès, presidida per l’escut de la ciutat, és una magnífica peça modernista, realitzada l’any 1900, a partir d’un disseny de l’escultor Bonaventura Llauradó i executat per les cantaires de l’Orfeó. El concert va ser un acte molt emotiu, perquè l’Orfeó Barcelonès és una entitat que segueix viva i ben activa. Amb tot, els seus membres han volgut que aquesta peça emblemàtica passi a formar part del patrimoni de la ciutat. Sens dubte, és una peça clau per explicar la vitalitat associativa i cultural de la ciutat de l’Eixample, la Renaixença i el Modernisme. La donació al Museu de l’estendard de l’Orfeó Barcelonès és plenament representativa del que signifiquen aquestes donacions: uns particulars que confien en el Museu d’Història de Barcelona com a dipositari de la seva memòria, per compartir-la amb la resta de ciutadans de Barcelona.
El MUHBA agraeix aquestes i totes les donacions i oferiments que rep per a la ciutat, i assumeix la responsabilitat de tenir cura i difondre aquest patrimoni que conté claus per explicar la història de la Barcelona contemporània.
Josep Bracons i ClapésMUHBA