Els tallers i casals del MUHBA: història, ciutat i ciutadania fora de l’escola
Entre els reptes d’un museu d’història hi ha el d’apropar els infants al patrimoni. El MUHBA ho fa no només amb les activitats adreçades als alumnes en horari escolar, sinó que en treballa d’específiques per als infants en el temps lliure: els tallers i els casals. El programa, endegat ara fa cinc anys, ha estat molt ben rebut per part dels infants, pares, mares i mestres.
Amb aquest programa es pretén cobrir diversos objectius, començant per ajudar els nens i nenes a situar-se en la ciutat. Aquest aspecte és molt important, si tenim en compte que una gran part dels alumnes de les escoles de Barcelona provenen de països i cultures llunyanes. Moure’s per la ciutat contribueix a desenvolupar l’autonomia personal. Mitjançant mapes, plànols i brúixoles descobreixen que la ciutat està formada per barris molt diferents. El programa també pretén ensenyar a observar. Amb la mirada educada, fàcilment podran identificar i comparar monuments, edificis, carrers i places, i sense ni adonar-se’n aprendran a llegir els codis de la ciutat, alhora que exerciten el seu pensament crític. Apropar-los al context que va portar els ciutadans de Barcelona, anys enrere, a construir una muralla o una església, a enderrocar un convent per fer una plaça o un mercat, a obrir un carrer o eixamplar la ciutat, a projectar un parc o una fàbrica, fa que els nens i nenes facin seu aquest llegat, que el valorin i que se l’apropiïn.
Conèixer com es vivia a la ciutat en el passat permet entendre com vivim avui. Saber els drets i deures que tenim com a ciutadans reforça la seguretat dels infants i el seu sentiment de pertinença.
Pot semblar que els objectius fixats fins aquí són un repte prou gran, però no n’hi ha prou; pensem que per apropar els infants al patrimoni cal treballar en un altre àmbit, el dels sentiments i l’emoció. Per aquest motiu també es propicia que arribin a poder sentir l’emoció que comporta veure’s aclaparat per la bellesa de les formes d’alguna de les grans obres que es conserven a la ciutat. Emocionar-se, una experiència que, a més de formar-los, els obrirà les portes al món de l’art.
L’espai pel qual es mouen els infants és tot Barcelona, amb els centres del MUHBA com a referent. El fet de programar durant el període vacacional permet fer sessions d’un mínim de tres hores, amb la possibilitat de modular un tempo distès i tranquil, en aparença més proper al temps de lleure que al de formació. El fet d’estar molt sovint en moviment, itinerant per la ciutat, i a l’aire lliure, permet combinar les explicacions amb jocs, debats i recollida de dades i imatges, per tal d’elaborar un treball final, el seu quadern de viatge.
Aquestes activitats es presenten en dos formats: els tallers i el casal. Els tallers es programen durant els matins de les vacances de Nadal. El casal, en canvi, és a l’estiu, les primeres setmanes de juliol, de 9 a 5 hores. Té com a seu el CEIP Àngel Baixeras i compta amb la col·laboració de la Fundació Catalana de l’Esplai.
Que el repte està ben encarat ens ho demostren l’èxit de públic i la valoració. Saber que els infants comparteixen les seves descobertes amb els progenitors, fins al punt que pares i mares insisteixen que el MUHBA organitzi tallers i casals per a ells, resulta un important estímul per continuar aquesta tasca.
Teresa Macià i Bigorra
MUHBA