El Park Güell, un museu obert
Gestió i art, dos mots diferents que apel·len, de forma antagònica, a l’objectivitat i la subjectivitat. Gestió, que podríem definir com «l’acció humana per facilitar la producció de resultats útils», i art, «el procés o el producte deliberat de l’organització dels elements en una forma que apella als sentits i a les emocions». I si són tan diferents, podem unir gestió i art?
Quan l’Ajuntament de Barcelona va encomanar la gestió de la zona monumental del Park Güell a Barcelona de Serveis Municipals (BSM), vam plantejar-nos, com a bona empresa de gestió que vol ser BSM, complir els objectius encomanats, entre els quals no podia faltar l’oferta d’una visita de qualitat als visitants del Park Güell, que facilités situar el monument a l’altura del que és, un espai emblemàtic de la ciutat, Patrimoni de la Humanitat des de l’any 1984. Amb aquest objectiu vam cercar una font de coneixement que de forma rica i sintètica, però també veraç i innovadora, ens mostrés l’art de Gaudí, la Barcelona modernista i el Park Güell mateix. Si bé el model de gestió de BSM és reconegut per la seva qualitat, innovació i eficàcia, l’experiència de l’empresa en el camp cultural té un curt recorregut. En aquest punt vam plantejar-nos l’assessorament d’un tercer i vam decidir, també, posar en valor l’opció d’un model de gestió pública capaç de crear un nexe d’unió amb un altre actor municipal, el Museu d’Història de Barcelona (MUHBA). D’aquesta manera neix la col·laboració que pretén unir gestió i art.
Si s’hagués de resumir en una frase l’experiència de la col·laboració del MUHBA amb BSM en el projecte Park Güell, es pot dir que «la col·laboració és la forma més poderosa de crear valor». Sense entrar en detalls sobre la riquesa de coneixement del MUHBA, sí que volem remarcar l’excepcional capacitat de l’equip del museu de «fer saber el que sap», que s’ha unit a l’orientació al resultat, la gestió de projectes i la innovació tecnològica característiques de BSM. Així s’ha creat, en un temps rècord, una sèrie de formats i suports que han de permetre al ciutadà i al visitant veure el Park Güell com mai no l’han vist.
Es podria dir que el fruit de la col·laboració ha estat possible, sens dubte, gràcies a la relació de participació de totes les persones que han format part de l’equip. A una estructura col·laborativa que, de forma plana, sense una jerarquia establerta, amb formes de fer ben diferents, però amb un objectiu comú, ha aconseguit que tothom hagi donat el millor d’ell mateix, en un clima de confiança i autenticitat. Amb un objectiu clar: acostar a ciutadans i visitants la manera de fer de Gaudí i descobrir els secrets i la història del Park Güell, així com la seva relació amb Barcelona. Èxit? No ens atrevim a dir-ho. L’èxit serà que vingueu a veure el resultat de la tasca feta. Si som capaços de fer-vos conèixer i sentir el Park Güell, haurem aconseguit el nostre objectiu sent capaços de donar valor a l’element que gestionem: la visita a l’espai a través de l’art.
Míriam Plaza i equip B:SM Projecte
Park Güell 2013