La música en la història de la ciutat
La música és un art efímer que, en el mateix moment que neix, s’esvaeix. Tanmateix, en aquest petit lapsus de temps, és capaç de trasbalsar i d’interpel·lar. El llenguatge musical té tots els atributs del llenguatge, llevat del significat; una característica específica d’aquest llenguatge artístic que fa que connecti directament amb l’emoció. Ara bé, si el gaudi de la música per se alhora satisfà les nostres ànsies de coneixement, l’esdeveniment és doblement gratificant. La composició és un llenguatge artístic que es nodreix de les inquietuds i dels anhels de la societat on es genera i que es construeix utilitzant un llenguatge específic que també respon a un lloc i a un moment determinats.
La recuperació del patrimoni musical barceloní, i la seva difusió, és una de les tasques que porta a terme el Museu d’Història de Barcelona (MUHBA), de la mateixa manera que també treballa per a la recuperació d’altres àmbits patrimonials (literari, alimentari, arquitectònic, arqueològic, etc.) amb vista a conèixer millor la ciutat.
L’estudi d’aquest patrimoni musical i la seva difusió és el que ha portat el MUHBA a buscar una fórmula específica de col·laboració entre l’àmbit públic i el privat que li permetés organitzar un cicle de concerts de cambra durant el mes d’agost, l’edició d’un llibret i la programació d’un seguit de conferències. Les peces que havien de sonar havien de ser necessàriament obres creades a la ciutat o que hi tinguessin una estreta relació. El soci escollit per portar a terme aquest nou projecte ha estat la Fundació Mas i Mas, una organització amb molta experiència en la programació de concerts i amb bons professionals, impulsada per Joan Mas, un entusiasta defensor de la música de cambra, dels concerts de proximitat i del format breu de trenta minuts, que s’adreça tant al públic habitual com al no-públic, les famílies i els infants.
La coproducció amb la Fundació Mas i Mas ha permès omplir l’avantcambra del Saló del Tinell de música durant tot el mes d’agost, amb tres concerts diaris de trenta minuts (a les 7, les 8 i les 9 del vespre), sis conferències prèvies a les audicions (impartides per Marian Rosa, Jaume Tribó, Jorge de Persia, Jaume Radigales, Joan Vives i Xavier Chavarria) i l’edició d’un llibret que recull vint històries musicals amb la ciutat de Barcelona com a protagonista. Els textos del llibret, escrits pel director artístic del cicle, Xavier Chavarria, són vint relats breus que narren, de manera amena i entusiasta, el context històric que va fer possible la creació i la vitalitat musical de Barcelona des del darrer quart del segle XIX fins a mitjan segle XX. Cadascun dels relats dóna lloc a un dels concerts del cicle, i se n’especifica el programa.
Els concerts han aplegat un molt bon nivell d’intèrprets, alguns nascuts a la ciutat i d’altres que l’han escollit per instal·lar-s’hi, i han fet sonar peces de compositors barcelonins o que van ser significatives i van impulsar a posteriori la creació. L’avantcambra del Tinell ha resultat un espai excel·lent per a la música, ha proporcionat una molt bona acústica i ha permès gaudir de la proximitat dels intèrprets. Els assistents, gairebé 3.400, han pogut gaudir de bona música de Barcelona, a preus molt assequibles (8, 6 i 4 euros) i en un indret molt emblemàtic. Esperem que la iniciativa es pugui repetir i animi els intèrprets a treballar el repertori musical barceloní. Queden molts compositors –i compositores– i moltes peces de música per recuperar, i el MUHBA ha de continuar sent el mirall sonor d’aquesta ciutat.
Teresa Macià i BigorraMUHBA