Interrogar Barcelona. El programa educatiu del MUHBA
El programa educatiu del MUHBA recull un seguit d’activitats adreçades a tots els cicles educatius, des d’educació infantil obligatòria fins a batxillerat i cicles formatius. En conjunt, se centra en la construcció d’una mirada interactiva entre el patrimoni, la ciutat, la seva història i els ciutadans. El museu, a través de les propostes educatives, esdevé un mirall de la ciutat que interpel·la el visitant mitjançant interrogants clau per a la lectura, la interpretació i la construcció de coneixement sobre la història de Barcelona. http://www.bcn.cat/museuhistoriaciutat/docs/
Aquesta visió del museu com a mirall que interpel·la el visitant ens portà a un plantejament formal del programa educatiu basat en preguntes clau que cerquen la interpretació i la reflexió sobre la història urbana a partir d’un ampli ventall d’activitats disseminades pels diferents centres del museu i pels espais urbans, i que abracen una àmplia seqüència cronològica.
El plantejament del contingut de les activitats, basat en 50 interrogants, ens permet començar a treballar amb els alumnes amb el repte de resoldre un seguit de preguntes. A partir dels coneixements previs i del bagatge de l’alumnat, i mitjançant el diàleg, la investigació, la interpretació i la reflexió crítica, s’acaba donant un sentit i un valor al patrimoni i s’aconsegueix que els alumnes s’apropiïn de la ciutat. A través de les preguntes formulades en cada cas, es relacionen conceptes i es construeix una visió situada de la història de la ciutat. Així mateix, partir d’un interrogant permet confrontar diferents punts de vista i elaborar una mirada envers el patrimoni que no ve donada, sinó que es construeix.
Aquest canvi en la formulació del programa educatiu ve de la mà d’una reflexió sobre les estratègies educatives que estem duent a terme, juntament amb la reformulació de nous materials educatius de suport a les activitats. Això es concreta en un recull de materials en línia (fonts escrites, plànols i imatges) que ha de permetre als mestres i professors disposar d’un calaix de sastre per treballar amb els alumnes, prèviament i després de la visita al museu, i també en una nova proposta de materials educatius per a les visites que han d’ajudar a fomentar dinàmiques més participatives durant les activitats.
En el cas dels materials en línia, no es pretén proporcionar una proposta tancada al professorat, sinó facilitar eines i recursos a partir de la recerca sobre el coneixement de la història de la ciutat i el seu patrimoni, així com fonts històriques contrastades i avalades pel museu.
Pel que fa als materials de suport de les activitats, es concreten en propostes que parteixen de la pregunta clau i de tres preguntes secundàries derivades de l’interrogant principal, acompanyades de plànols de la ciutat, imatges i fonts documentals primàries i secundàries. A partir del treball en grups, la conversa, la posada en comú i la formulació de noves preguntes i hipòtesis, es fomenta una metodologia participativa i de preguntes i respostes que afavoreix una construcció del coneixement, que resulta significativa per l’alumnat que visita el museu.
Gemma Bonet