Caixa de núvia amb retrats
Caixa de núvia amb retrats, dècada de 1560. © MUHBA (autor: Ramon Muro)
El Museu d’Història de Barcelona compta amb una notable col·lecció de mobiliari. En l’actualitat s’ha procedit a l’estudi i documentació de les caixes de núvia, entre les quals en destaca una que presenta la particularitat de mostrar els retrats del matrimoni que originalment en va fer ús.
Aquest moble és un exemplar excepcional dins de la producció de mobiliari del segle XVI, atès que forma part d’una tipologia especial de caixes de la qual es coneixen pocs exemplars, decorades amb els retrats del matrimoni que n’encarregà la construcció i posterior decoració. El moble segueix les constants constructives pròpies de les caixes del segle XVI, derivades de les obrades a partir de l’aparició de la tipologia en la segona meitat del segle XV i com a evolució d’aquestes.
L’aspecte més interessant de la caixa és la decoració, obrada mitjançant el motlluratge i el treball pictòric. Les motllures dels plafons són aplicades, mentre que les que decoren la socolada i el cantell de la tapa són resultat del treball de talla. Les formes, més aplanades que les del segle XV, i la presència de monjos entallats a la part central, situen el moble ben entrat el segle XVI. L’interior dels plafons està decorat amb escuts amb els noms i els retrats del matrimoni que encarregà la construcció del moble perquè formés part del parament del seu habitatge. Així, és possible que la caixa estigués destinada al seu dormitori, una de les estances més importants de la casa que, tal com s’esmenta en els inventaris de l’època, acostumava a estar moblada amb una o diverses caixes a banda del llit i d’altres mobles auxiliars.
Al lateral esquerre hi ha un escut on apareix la inscripció «Esteve/ Lampaie/ S», el nom del marit, mentre que en el lateral dret apareix, en un escut similar, la inscripció «Miquel (a)/ Comala/ Da», el nom de la muller. Als plafons frontals apareixen els retrats dels esposos. Al de l’esquerra hi ha el retrat de bust de l’home, representat amb el cabell curt i barba, vestit amb un gipó negre amb collar sobre una camisa blanca amb mostres i gorgera (coll que queda just sota les orelles), i portant una gorra de mitja volta negra amb un plomall blanc. Al de la dreta figura el retrat de bust de la dona, representada amb el cabell recollit, tal vegada en una trena, i amb una toca de color blanc, possiblement amb flors brodades; va vestida amb gipó negre amb collar sobre una camisa blanca amb coll o gorgera que arriba fins just a sota les orelles.
És precisament la indumentària dels retrats la que permet establir la cronologia del moble. A partir de l’inici del segon terç del 1500 es produí un canvi important en la moda peninsular, quan es passà a utilitzar peces que tendien a cenyir el cos i el coll, alhora que s’imposaven els colors foscos. Durant la dècada de 1550-1560 apareix la moda que reflecteixen els retrats: els gipons, tant d’home com de dona, tenen els colls molt alts i rígids, i la part superior deixa veure la gorgera de la camisa que, en el cas dels homes, a partir del 1558 ja arriba fins ben bé les orelles. En el cas de les dones, durant la segona meitat del segle s’adopta la moda de colls molt alts que arriben fins a la base del crani. Quant a la moda masculina, el 1540 era habitual que la majoria d’homes portessin barba i cabell curt. Paral·lelament, les gorres amb volta no gaire ampla (com la del retrat) eren habituals durant la dècada de 1560. Així, com a conclusió podem situar la construcció del moble en la dècada de 1560.
La comparativa de les dimensions de la caixa amb les mides emprades a l’època suggereix un possible origen barceloní.
Eva Pascual Miró
Caixa de núvia amb retratsData: dècada de 1560Materials i tècniques: fusta de bedoll serrada, tallada, emmetxada a cua d’orenella, clavada, encadellada i aplicada. Policromada al tremp. Ferro forjatDimensions: 68,5 x 176,5 x 58,5 cmProcedència: desconeguda, possiblement BarcelonaNúm. d’inventari: MHCB 7695