Arqueologia en directe
L’arqueologia s’està convertint cada cop més en un element de la vida quotidiana de les nostres ciutats. Sovint, els arqueòlegs desenvolupen la seva feina enmig de processos constructius complexos, tot fent tasques de recerca que desperten la curiositat de la gent. Sovint, també, la gent es pregunta com i per a què es fan aquestes investigacions, ja que no els sembla gaire normal que pugui conviure la investigació científica del passat amb processos industrials lligats a la renovació del futur.
Finalment, les qüestions sobre les troballes i els resultats de la tasca són usuals, marcant el colofó del procés, ja que és pròpia dels humans la curiositat per entendre allò tant proper com desconegut. Són diverses les activitats que han apropat l’arqueologia urbana a la ciutadania des que es va inaugurar l’exposició “L’arqueologia a Barcelona. Un passat amb futur”.
Entre aquestes activitats, Arqueologia en directe ha estat una de les més demandades i exitoses. Els motius són clars, ja que des del Museu es donava la possibilitat d’assistir a una intervenció arqueològica en directe on els visitants podien seguir el procés de treball dels arqueòlegs i, sobretot poder dialogar amb ells, preguntant aquells dubtes i inquietuds que tinguessin sobre el tema.
La intervenció s’ha desenvolupat al Monestir de Santa Maria de Pedralbes, a la part baixa i el pati posterior de la Sala Capitular. La intenció d’aquesta proposta se situa en una línia d’acostament del públic a l’ofici d’arqueòleg; hom pretenia més donar a conèixer els processos que no pas els resultats d’aquests. I així ha estat. Les visites, realitzades durant el mes d’abril de 2008, es van dirigir a grups formats per adults, famílies i també per alumnes de les escoles que participen en el projecte Patrimonia’m1, que han pogut seguir des d’una primera línia la feina dels arqueòlegs. Les inquietuds tant de grans com de petits anaven en aquesta línia: quines eines fa servir l’arqueòleg; com ho fan per no trencar els objectes; com es documenten els moments històrics, com saber a quina època pertany una peça o de quins materials solen ser els objectes trobats en les excavacions, eren algunes de les preguntes més usuals dels visitants de totes les generacions, i un llarg etc., que l’Elisa Segués, directora de l’excavació, els anava responent en directe.
En resum, una experiència altament positiva, on assistir a l’espectacle, entès com a experiència visual i cultural en directe, d’una excavació arqueològica, ha pogut aportar uns continguts més humans i directes sobre l’ofici d’arqueòleg i les seves vivències i, alhora, poder reflexionar sobre la manera com l’arqueologia contribueix al coneixement històric.
Sandra Ruano i Ferran Puig
1 Patrimonia’m és un projecte de proximitat, amb l’objectiu d’establir vincles de treball cooperatiu amb els centres educatius més propers al museu. Cada centre “adopta” un monument de la Barcelona romana i desenvolupa una activitat d’aprenentatge completa al seu entorn, en diferents espais (l’aula, el Museu, les restes arqueològiques...) i en diferents aspectes: història, arqueologia, conservació, difusió.