Museu-Monestir de Pedralbes: un passeig de percepcions
L’MHCB vol continuar obrint-se als més petits. Des de sempre, el museu ha volgut apropar-se al públic escolar oferint una programació pensada a partir de les característiques dels seus centres, però tenint molt presents el programa i les necessitats de les escoles. En aquest sentit, el Programa d’Activitats Escolars s’ha anat ampliant gradualment amb noves activitats. Aquest curs el Museu-Monestir de Pedralbes (MHCB), conjuntament amb algunes escoles del Districte de Les Corts, ha programat una nova activitat adreçada al segon cicle d’educació infantil. Tenint molt en compte l’etapa evolutiva dels nens en aquesta edat, s’ha pensat en una activitat bàsicament musical, tot i que pretén relacionar-se amb altres sentits i també intenta cercar un punt de trobada amb el món emocional i de les percepcions.
L’objectiu general és obrir el Monestir als nens i nenes del parvulari i conèixer alguns trets característics de l’entorn. Es vol oferir una passejada multisensorial que prèviament s’haurà pogut treballar a l’aula, fent especial incidència en l’aspecte musical. Es treballa d’una manera especial la percepció auditiva, visual, tàctil i olfactiva, com també la possibilitat de viure el silenci, la calma i la tranquil·litat perquè els sentits despertin a la sensibilitat del lloc.
Per aconseguir aquests objectius es treballarà sobre un repertori de cançons i audicions enregistrades lligades a aquesta proposta. Es proporcionarà la possibilitat de conèixer alguns instruments musicals relacionats amb el monestir: el sac de gemecs, l’orgue i la veu. Els infants podran reconèixer, en la sessió al museu, formes i espais prèviament treballats a l’aula i així s’aconseguirà sensibilitzar-los davant d’espais, entorns i situacions diferents dels habituals. L’església es contempla com un espai especial per percebre el silenci i escoltar la música de l’orgue i el to de la veu, mirar la claror, observar els contrastos de colors dels vitralls i olorar l’encens.
La grandiositat del claustre i la decoració dels capitells i dels escuts permeten reconèixer les diverses formes. Les plantes, les herbes aromàtiques o les flors fan possible treballar els colors, les olors i els refranys populars. El soroll de l’aigua de la font, les ressonàncies del pou, els nenúfars, els peixos de l’estany, també contribuiran a despertar els sentits dels nens.
Aquests passeigs de percepcions amb les escoles pel Museu-Monestir de Pedralbes es duran a terme els dies 3 i 4 de maig de 2007.