Ramon Simó

2012 - 2016

Encara no s’havia acabat l’edició del Grec Festival de Barcelona de 2011 que ja es va donar a conéixer el nom del qui hauria de ser el successor de Ricardo Szwarcer. Era el director i escenògraf Ramon Simó, un professional de l’escena catalana nascut a Tarragona el 1961.
 

Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació per la Universitat de Barcelona, Simó és professor de les especialitats d’Interpretació i Direcció Escènica de l’Institut del Teatre de Barcelona, on també va exercir com a Cap del Centre d’Investigació, Documentació i Difusió entre el 1989 i el 1991.
 

Paral·lelament, va ser director artístic de la Fira de Teatre al Carrer de Tàrrega, una popular cita amb les arts escèniques que, des que va néixer el 1981, havia aconseguit posar al mapa teatral del sud d’Europa aquesta localitat de comarca de l’Urgell. Simó va dirigir aquesta trobada teatral, d’un caràcter marcadament festiu i popular, els anys 1996, 1997 i 1998, una època en la que va iniciar la racionalització de la Fira, va millorar les condicions d’acollida de les companyies i va potenciar la seva condició de marc perquè els programadors entressin en contacte amb els artistes. En aquells anys, Simó va apostar per les produccions de caràcter visual i contemporani, va crear espais per a la representació d’espectacles més complexos tècnicament i va obrir la Fira al mercat estatal i internacional.
 

Entre el 1999 i el 2006, va ser membre del Consell Assessor del Teatre Nacional de Catalunya (TNC), com a cap del Comitè de Lectura i, entre el 2006 i el 2009, va ser cap de l’especialitat de Direcció Escènica i Dramatúrgia de l’Institut del Teatre.
 

La seva activitat com a director i escenògraf s’ha desenvolupat tant en teatres públics (en muntatges produïts pel Centre Dramàtic de la Generalitat, el Teatre Nacional de Catalunya, el Centro Dramático Nacional o el Teatre Lliure, per exemple) com en coproduccions amb diferents festivals. Ha treballat també amb el sector privat, en produccions de companyies i teatres que van d’El Teatro Fronterizo i la Sala Beckett a Focus, CIRTA i d’altres companyies i grups musicals. Com a director i escenògraf d’esdeveniments, ha col·laborat també amb Benecé Produccions.
 

A més, ha fet d’intèrpret en quatre espectacles del quintet Lisboa Zentral Cafè (amb qui el 2003 va enregistrar el CD ”Almanac”) i és autor d’assajos teatrals com “La retòrica de l’emoció” (Ed. Institut del Teatre, 1988) i “Stanislavski. La tècnica de l’actor” (Ed. Institut del Teatre, 1989), així com de diversos d’articles en revistes especialitzades en el món de l’escena i del pròleg a l’edició catalana del “Teatre complet” de Samuel Beckett.
 

La seva arribada al Grec Festival de Barcelona va obrir una nova etapa del festival en la que Simó s’ha marcat, entre d’altres, els objectius d’apropar l’espectador a les propostes escèniques internacionals que impliquen una reflexió sobre el món contemporani i de promocionar les arts escèniques catalanes.

Encara no s’havia acabat l’edició del Grec Festival de Barcelona de 2011 que ja es va donar a conéixer el nom del qui hauria de ser el successor de Ricardo Szwarcer. Era el director i escenògraf Ramon Simó, un professional de l’escena catalana nascut a Tarragona el 1961.
 

Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació per la Universitat de Barcelona, Simó és professor de les especialitats d’Interpretació i Direcció Escènica de l’Institut del Teatre de Barcelona, on també va exercir com a Cap del Centre d’Investigació, Documentació i Difusió entre el 1989 i el 1991.
 

Paral·lelament, va ser director artístic de la Fira de Teatre al Carrer de Tàrrega, una popular cita amb les arts escèniques que, des que va néixer el 1981, havia aconseguit posar al mapa teatral del sud d’Europa aquesta localitat de comarca de l’Urgell. Simó va dirigir aquesta trobada teatral, d’un caràcter marcadament festiu i popular, els anys 1996, 1997 i 1998, una època en la que va iniciar la racionalització de la Fira, va millorar les condicions d’acollida de les companyies i va potenciar la seva condició de marc perquè els programadors entressin en contacte amb els artistes. En aquells anys, Simó va apostar per les produccions de caràcter visual i contemporani, va crear espais per a la representació d’espectacles més complexos tècnicament i va obrir la Fira al mercat estatal i internacional.
 

Entre el 1999 i el 2006, va ser membre del Consell Assessor del Teatre Nacional de Catalunya (TNC), com a cap del Comitè de Lectura i, entre el 2006 i el 2009, va ser cap de l’especialitat de Direcció Escènica i Dramatúrgia de l’Institut del Teatre.
 

La seva activitat com a director i escenògraf s’ha desenvolupat tant en teatres públics (en muntatges produïts pel Centre Dramàtic de la Generalitat, el Teatre Nacional de Catalunya, el Centro Dramático Nacional o el Teatre Lliure, per exemple) com en coproduccions amb diferents festivals. Ha treballat també amb el sector privat, en produccions de companyies i teatres que van d’El Teatro Fronterizo i la Sala Beckett a Focus, CIRTA i d’altres companyies i grups musicals. Com a director i escenògraf d’esdeveniments, ha col·laborat també amb Benecé Produccions.
 

A més, ha fet d’intèrpret en quatre espectacles del quintet Lisboa Zentral Cafè (amb qui el 2003 va enregistrar el CD ”Almanac”) i és autor d’assajos teatrals com “La retòrica de l’emoció” (Ed. Institut del Teatre, 1988) i “Stanislavski. La tècnica de l’actor” (Ed. Institut del Teatre, 1989), així com de diversos d’articles en revistes especialitzades en el món de l’escena i del pròleg a l’edició catalana del “Teatre complet” de Samuel Beckett.
 

La seva arribada al Grec Festival de Barcelona va obrir una nova etapa del festival en la que Simó s’ha marcat, entre d’altres, els objectius d’apropar l’espectador a les propostes escèniques internacionals que impliquen una reflexió sobre el món contemporani i de promocionar les arts escèniques catalanes.