Els premiats

Palmarès dels premis 42/2024

Un any més, donem a conèixer el palmarès dels Premis 42, pensats com a prescripció destacada del festival. Confiem que aquests títols, escollits per dos jurats de professionals independents i especialitzats en la literatura de gèneres fantàstics, us acompanyin els mesos vinents com a lectura i us facin gaudir força. Com cada any (i ja en van quatre), els Premis 42 reconeixen les obres més destacades de la temporada anterior i els atorguen el seu segell de qualitat. 

A més a més, com cada any, els dos jurats han preparat per a cada títol 4 raons objectives per explicar-ne la tria, i també 2 declaracions personals (4+2 = 42) per engrescar-vos en la seva lectura. Estem segurs que en compartireu l’entusiasme.

Premiats

  • Premi 42 a la millor obra original en català 2024

    Sota el fang, de Joan Roca (La Magrana)

    Joan Roca © Ruben Castellà Fornós

    4 raons:

    • Per actualitzar l’imaginari de les terres de l’Ebre tot barrejant-lo amb llegendes de folklores forans.
    • Per defugir el català central i fer una aposta clara i imaginativa per la pluralitat lingüística.
    • Per inventar un monstre nou i llefiscós que converteix el paisatge de la història en un protagonista més.
    • Per situar una comunitat rural al centre d’una història de terror en el més pur estil Stephen King.

    2 valoracions:

    • Un misteri que sap combinar l’eclosió del turisme en zones rurals amb la millor tradició del terror.
    • Una història que t’atrapa gràcies al seu ambient fantasmagòric, les referències als conflictes europeus i els personatges assedegats de venjança.
  • Premi 42 a la millor obra original en castellà 2024

    El cielo de la selva, d’Elaine Vilar Madruga (LAVA)

    El cielo de la selva
    Elaine Vilar Madruga

    4 raons:

    • Per la barbàrie sobre el cos reflectida en una selva famolenca.  
    • Per la crítica descarnada i cruel sobre l’ús i l’abús del cos humà només amb finalitats alimentàries.
    • Per la poesia del macabre, la prosa del terrorífic, l’ànima d’una selva que, com el món, sempre està famolenca de més sang.
    • Perquè endinsar-se en aquesta selva és fer-ho en l’arrel de l’abús exercit sobre les dones al llarg de la història. 

    2 valoracions:

    • Un llibre que et va donant hòsties tota l’estona.
    • Puto llibre!
  • Premi 42 a la millor obra traduïda en català 2024

    Pregària per als tímids com els arbres, de Becky Chambers (Mai Més), amb la traducció d’Anna Llisterri

    Pregària per als tímids com els arbres
    Becky Chambers

    4 raons:

    • Per construir uns personatges entranyables que es fan estimar.
    • Per saber conjugar la filosofia, la faula, la poètica i l’humor.
    • Per imaginar una postapocalipsi en què la destrucció es converteix en construcció.
    • Per fer servir el diàleg com a fil conductor cap a la reflexió.

    2 valoracions:

    • Un llibre que crea un món del qual no voldràs marxar.
    • Una proposta utòpica que ens regala un nou paradigma de comunitat.

     

  • Premi 42 a la millor obra traduïda en castellà 2024

    La bahía del espejo, de Catriona Ward (Runas), traducció de Cristina Macía

    La bahía del espejo
    Catriona Ward

    4 raons:

    • Perquè quan sembla que la troca no es pot embolicar més, arriba aquesta novel·la per mostrar que no ens podem fiar de res ni de ningú.
    • Per la quinta essència del narrador no fiable, amb missatges secrets indesxifrables. 
    • Perquè les línies de temps desdibuixades i els personatges amb múltiples versions de si mateixos erigeixen un joc tan mental com estimulant.
    • Per ser un thriller especialment adreçat a escriptors que explora els secrets de la creativitat. 

    2 valoracions:

    • La consolidació d’una reina del thriller fantàstic en el panorama nacional i internacional.
    • Per ser clàssics: Et vola el cap!
  • Premi 42 revelació en català 2024

    Edgar Cotes (per Un àngel cruel, a Spècula)

    Un àngel cruel
    Edgar Cotes

    4 raons:

    • Per reafirmar una trajectòria creixent dins els gèneres fantàstics.
    • Per la valentia de ficcionar experiències pròpies, demostrant el valor catàrtic del terror.
    • Per renovar els gèneres fantàstics en llengua catalana introduint referents de les noves generacions.
    • Per fer un retrat fidel d’una etapa de la vida tan complicada com l’adolescència.

    2 valoracions:

    • Un autor jove molt implicat en l’expansió de la literatura de gènere en català des de la creació, la traducció i la divulgació.
    • Un gran coneixedor dels gèneres fantàstics que ha assimilat les seves estructures i estratègies i ha sabut incorporar-les a la seva obra.
  • Premi 42 revelació en castellà 2024

    Teseo en llamas, de Beatriz Alcaná (Ediciones del Viento)

    Teseo en llamas
    Beatriz Alcaná

    4 raons:

    • Per ser un fulletó d’època en el qual els esdeveniments familiars del passat impregnen la vida d’una família espanyola representada a la perfecció.
    • Per ser una novel·la costumista en la més pura tradició espanyola del gènere amb una prosa magnífica i un terror tan subtil com realista. 
    • Per ser un fulletó (gairebé) gòtic, en què suspens, romanç i misteri es donen la mà per fer-nos veure el terror en els actes més quotidians.
    • Per ser un retelling costumista que transporta el drama de la mitologia grega al nucli d’una petita família fragmentada. 

    2 valoracions:

    • L’aparició fulgurant en l’horitzó del panorama fantàstic nacional aquest any.
    • Pel seu ús de la tradició nacional, de la nostra història, com vímets d’històries de terror que creen una Farmacia de guardia del terror que no t’esperes.
  • Premi 42 al millor clàssic traduït al català 2024

    La paret, de Marlen Haushofer (Angle), amb la traducció de Carlota Gurt

    La paret
    Marlen Haushofer

    4 raons:

    • Per problematitzar el paper de la dona amb una visió crítica i mordaç. 
    • Per fer un al·legat antiespecista molt emocional sense necessitat d’humanitzar els animals.
    • Per investigar la psicologia humana quan les expectatives de futur es trunquen.
    • Per inventar una fi de la civilització original i desconcertant explicada a través d’una testimoni admirable.

    2 valoracions:

    • Una veu narrativa única que sorprèn i es renova constantment.
    • Una exploració de la soledat poc habitual que assenyala l’artifici de la nostra societat.
  • Premi Alba 42 a la millor obra juvenil en català 2024

    Sota la cendra, de Mireia Lleó (Obscura)

    Sota la cendra
    Mireia Lleó

    4 raons:

    • Per la seva honestedat a l’hora de construir un imaginari distòpic i fantàstic propi. 
    • Per no fer concessions en la cruesa de la història.
    • Per recuperar la tradició dels mutants com a metàfora dels marginats.
    • Per proposar els joves com a motor de canvi de la societat buscant un futur més just.

    2 valoracions:

    • Una aventura carregada de mort i destrucció en què la unió ajuda a superar les dificultats.
    • Un llibre que demostra que la distopia no és un gènere mort.
  • Premi 42 a la millor obra juvenil en castellà 2024

    El verano en que llegaron los lobos, de Patricia García-Rojo (SM)

    El verano en que llegaron los lobos
    Patricia García-Rojo

    4 raons:

    • Per ser una preciosa història de màgia i joventut.
    • Per ser un ritu de maduresa canvia-formes amb misteri i amistat veritable.
    • Per ser una història juvenil sensacional sobre trobar el teu lloc, sobre el descobriment d’un mateix, i també, sobre un misteri.
    • Per ser una faula moderna que ens recorda que l’important és aprendre a superar les nostres diferències. 

    2 valoracions:

    • Combina la nostàlgia per l’estiu de les nostres vides amb la il·lusió d’un nou començament.
    • El Verano azul màgic!
  • Premi 42 honorífic 2024

    César Mallorquí

    César Mallorquí

    4 raons:

    • Per la seva extraordinària capacitat per escriure gènere adreçat a tots els públics de manera precisa i inspirada.
    • Per haver estat mentor per a molts, primer acostament literari per a (gairebé) tots i un defensor del gènere en tot moment.
    • Per la seva habilitat per escriure ciència-ficció dura, fantasia i fins i tot terror a través de dècades i generacions, representant al gènere nacionalment i internacionalment.
    • Per la seva contribució a l’enriquiment de la literatura juvenil i fantàstica nacional. 

    2 valoracions:

    • Redefineix el fet de ser un clàssic del gènere fantàstic mantenint-se en les prestatgeries al llarg del temps.
    • Per continuar ajudant que els lectors joves d’avui dia s’iniciïn en els gèneres no mimètics.