COS, ESPAI, TEMPS, LLENGUATGE. Taller de performance, a càrrec de Joan Morey
Descripció:
La performance és un gènere comú en el desenvolupament de projectes artístics, que a més afecta la forma de pensar i fer art. L’artista acudeix a la performance com a procés de comunicació d’idees i lloc d’experimentació o de recerca transversal, i fins i tot com a vàlvula d’escapament per a la pràctica artística en temps de crisi; no solament la crisi econòmica, que també, sinó la crisi de l’artista enfront del sistema de l’art, davant la producció d’objectes, i fins i tot la crisi en la recerca de sentit. D’aquesta forma, la performance esdevé camp de proves, eina, motor o llenguatge per a l’artista i quan la incorpora en les seves formes de fer haurà d’ajustar el mitjà a les seves necessitats, un dels objectius d’aquest taller.
Programa:
Introducció al gènere de la performance / Organització d’idees i conceptualització / La figura del performer / Els públics en la performance / Planificació tècnica i preproducció / L’enregistrament documental / Vestigis de la performance i obra derivada / Performance i publicacions.
Objectius:
Què és una performance? Què cal tenir en compte a l’hora de fer una performance? Quins paràmetres segueix la performance com a obra d’art? Per a què serveix la documentació d’una performance? Cal ser performer per fer una performance? Com planificar una performance en el context de l’art?
Resoldre aquestes i altres qüestions pertinents al llenguatge de la performance com a mitjà d’expressió artística és l’objectiu d’aquest taller. Així, tractarem de forma imbricada aspectes relacionats amb la preproducció i realització d’una performance, com ara l’espai de representació o la durada, la figura del performer, els públics o la planificació, l’enregistrament documental, el pressupost..., i altres qüestions pràctiques per utilitzar la performance de manera eficaç.
COS, ESPAI, TEMPS, LLENGUATGE. Taller de performance té una estructura fragmentada en temes, amb la finalitat d’oferir informació sobre les diferents formes de gestió d’un projecte de performance i proporcionar eines pràctiques per a la seva execució, tenint en compte que la planificació prèvia ens permet treure el màxim rendiment a l’hora d’introduir la performance en l’àmbit de l’art contemporani. Durant el taller s’analitzaran alguns dels projectes de Joan Morey per tal d’aprofundir els temes tractats des de la seva experiència professional.
Biografia del docent
Joan Morey (Mallorca, 1972). Llicenciat i DEA en Belles Arts per la Universitat de Barcelona. En la seva pràctica artística explora la performance com a principal eina de producció, i porta al límit els estàndards d’aquest llenguatge amb una intenció clara: «forçar la màquina». Això li permet explorar altres possibilitats de la performance, reformular la metodologia utilitzada en cada projecte i alhora resoldre les mancances que apareixen en relació amb la producció, la gestió o l’exposició de la performance en el context específic de l’art contemporani.
L’any 2015 va rebre la beca MAEC_AECID per al programa de residències d’artistes i investigadors espanyols i estrangers a la Reial Acadèmia d’Espanya de Roma. Mitjançant aquesta beca va desenvolupar el projecte Il Linguaggio del Corpo (Roma, 2015), que es pot veure actualment en l’exposició Matèria Primera a Fabra i Coats - Centre d’Art Contemporani de Barcelona. Dels seus projectes de performance destaquen: COS SOCIAL [Lliçó d’anatomia], guanyador de la tercera edició del Premi de Videocreació de la Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya, Arts Santa Mònica, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i LOOP Barcelona (2017); THE CHARACTERS, Museu Es Baluard (Palma de Mallorca, 2015-2016); EL GIR / EL GIRO / THE TURN [Guió obert per a performance col•lectiu], Sis galeria (Sabadell, Barcelona, 2014); NON SERVIAM [GETSEMANÍ], Cal Cego (Barcelona, 2014); CASCANDO_Variacions per a una altra peça dramàtica, MACBA (Barcelona, 2013); TROMPE-L’OEIL_A piece in two acts, Can Felipa Arts Visuals (Barcelona, 2012); L’ENSINISTRAMENT_Variacions per a actor, iPad i furgó preparat, Fabra i Coats - Centre d’Art Contemporani de Barcelona (Barcelona, 2012); THE BLACK LIST (2011), Five Years (Londres), MUTT (Barcelona) i llibreria Literanta (Mallorca); BAREBACK_el Poder i la Mort, Capella de la Misericòrdia (Mallorca, 2010); GRITOS & SUSURROS_Converses amb els Radicals, La Capella (Barcelona, 2009); «Pour en finir avec le jugement de dieu», Performing ARCO (Madrid, 2008); OBEY_Humillados & Ofendidos, CGAC (Santiago de Compostel•la, 2007-2009); o POSTMORTEM_Projet en Sept Tableaux, a l’antic Centre d’Arts Santa Mònica-CASM (Barcelona, 2006-2007).
Activitat organitzada en el marc de l’exposició Matèria Primera, que té lloc a Fabra i Coats - Centre d’Art Contemporani de Barcelona
Informació pràctica:
Del 29 de gener al 2 de febrer de 2018
De 17 h a 20 h
Planta 3. Fabra i Coats - Fàbrica de Creació de Barcelona.
Dirigit a:
Artistes i qualsevol interessat en la utilització de la performance com a mitjà de producció d’art contemporani
Inscripcions:
Activitat gratuïta. Matricula obligatòria. Places limitades.
Data límit per a inscripció: dilluns 23 de gener de 2018. Sol•licituds enviant un correu electrònic adjuntant perfil biogràfic i breu carta de motivació a centredart@bcn.cat
__
Imatge: Il Linguaggio del Corpo [Belvedere] © Joan Morey. Roma, 2015. Projecte produït amb la beca MAEC_AECID per al programa de residències d’artistes i investigadors espanyols i estrangers a la Reial Acadèmia d’Espanya de Roma.