Ja fa més d’un any que va començar la pandèmia i amb ella també es va anar propiciant un gran canvi cap a una societat més immersa en activitats virtuals i en les noves tecnologies. Tot i que en un principi adaptar la vida diària al món virtual semblava l’única opció per mantenir-nos connectats amb la resta del món, aquesta manera de fer i comunicar-se ha arribat per quedar-se en gairebé tots els àmbits i grups de població, inclosos aquells que podrien no haver imaginat viure amb les noves tecnologies tan integrades en el seu dia a dia.
Aquest fet ha suposat una oportunitat per engegar projectes com el que ha tingut lloc entre l’IES Verdaguer i el servei VinclesBCN. Tot comença quan el Programa Educatiu dels Mercats de Barcelona va rebre una proposta d’intercanvi intergeneracional a través del projecte d’Aprenentatge i Servei anomenat “Mercats per la porta gran”.
L’Aprenentatge i Servei, comunament abreviat com APS, és un projecte educatiu que cerca l’aprenentatge pràctic a partir d’un servei de qualsevol tipus a la comunitat, de manera que s’estableixen enllaços entre el centre educatiu i el seu entorn, fent que el procés d’ensenyament i aprenentatge adquireixi un sentit més pràctic i útil per a tots els agents que hi participen.
“Mercats per la porta gran”, impulsat des de l’IES Verdaguer, naixia amb la intenció d’establir relacions entre l’alumnat del centre i la gent gran dins de les propostes que els Mercats realitzen, amb l’objectiu d’atendre algunes necessitats específiques del col·lectiu relacionades amb alimentació saludable i sostenible. El projecte estava dissenyat en un primer moment per realitzar-lo de manera presencial i en contacte directe amb els Mercats de Barcelona però, donada la situació, s’ha realitzat una adaptació en format virtual de la qual s’han extret noves experiències i noves formes d’interrelació entre alumnes i persones grans.
Van participar 14 persones grans usuàries del servei VinclesBCN i tot l’alumnat de 4t d’ESO del centre, un total de 48 alumnes, realitzant diverses sessions on la tecnologia ha estat un element clau. El primer contacte es va establir a través d’una sèrie de vídeos on les persones grans es donava a conèixer explicant algunes aficions i, per altra banda, els alumnes es presentaven i mostraven el seu centre educatiu.
Seguidament, es van realitzar diverses trobades virtuals on cada grup petit de 3 o 4 alumnes coneixia a una persona gran, li realitzava una entrevista personal i indagava sobre hàbits i preferències sobre l’alimentació. Els alumnes es van interessar per les receptes de cuina i plats preferits de les persones usuàries del servei, convertint-se en converses fluides que van provocar que acabessin anant més enllà del propi contingut del projecte, fet pel qual es van superar totes les expectatives.
Per finalitzar l’activitat d’intercanvi, es va realitzar una trobada presencial al Parc de la Ciutadella en la qual, amb molta il·lusió, els participants es van poder conèixer en persona. L’alumnat va fer entrega d’un obsequi preparat amb molta cura i personalitzat (el regal va consistir en una bossa de tela i un receptari dissenyat segons els gustos i preferències de les persones grans).
Aquest intercanvi ha posat de relleu com la tecnologia pot significar una oportunitat per establir relacions intergeneracionals amb la finalitat d’aconseguir objectius comuns. A més de portar a terme un procés educatiu útil i rellevant pels joves, es lluita contra la soledat i l’aïllament d’un col·lectiu que s’ha vist notablement afectat per la pandèmia.