Diverses entitats han impulsat la campanya #AmbSumaCura, entre les quals hi ha InteRed, Més que cures , La Inversa, Espai ambiental Cooperativa, Pla comunitari de la Sagrada Família amb la col·laboració de l’Ateneu Coòpolis i BarcelonaActiva. Ho han fet a partir d’un manifest que ja compta amb una cinquantena d’adhesions i a través de la revisió de tres contes centrats en la interdependència, l’economia les cures i per visibilitzar opcions per fer un consum cuidat de les cures. Barcelona Cuida, s’adhereix al manifest.
Reivindiquen el dret a cuidar i a ser cuidada com un dret fonamental i la necessitat de dotar-lo de recursos per part de l’Estat i donar suport a les opcions de consum responsable. “Els projectes de cures que sí que tenen en compte els drets de les treballadores i la qualitat dels serveis i practiquen la contractació en Règim General, jornades completes i sous dignes, i proveeixen serveis de qualitat, professionals i amb garantia de bon tracte”, expliquen des de la campanya.
A més, la invisibilització de les tasques de cures, exercides majoritàriament per dones migrades de classes populars, perpetuen la bretxa social de gènere i la cadena global de cures. Aquestes relacions laborals irregulars i precàries són provocades “per un règim injust que precaritza col·lectius ja fràgils, permetent acomiadaments sense justificació, negant drets bàsics i autoritzant jornades de treball extensives”.
Les entitats fan seves demandes del sector com ara que es promoguin accions adreçades a valorar el treball de la llar i de les cures, la ratificació immediata per part de l’Estat del Conveni 189 de l’OIT, l’eliminació del Sistema Especial per a Treballadores de la Llar dins la Seguretat Social, la derogació de la Llei d’Estrangeria, la incorporació de la perspectiva intercultural i de gènere en les polítiques de contractació públiques i privades, i el reconeixement per part de les administracions públiques del valor social de les experiències autoorganitzades sense ànim de lucre.
Tres vídeos que giren entorn el consum responsable de cures.
Les cures continuen estant infravalorades, precaritzades i invisibilitzades, encara que són essencials per a la supervivència i el desenvolupament de la societat. Per això una de les principals accions que ha impulsat la campanya amb diferents persones i entitats de l’Economia Social i Solidària de la ciutat és la revisió de tres contes centrats en la interdependència, l’economia capitalista i la cerca d’alternatives.
El primer vídeo de la campanya, revisa el conte de “La Caputxeta Vermella” parlat de la desigualtat de les tasques de cures entre homes i dones. A Catalunya, les llars i les famílies assumeixen la responsabilitat principal de cuidar. I dins d’aquestes, les dones. En dies feiners, les dones dediquen de mitjana 1,91 hores diàries a les activitats domèstiques i els homes 0,92. Durant el cap de setmana, la mitjana d’hores dedicades a activitats domèstiques per part de les dones és de 2,81 hores i en el cas dels homes 1,61.
El segon vídeo, versiona el conte “El pont del diable” posant al damunt la taula què ofereix l’economia capitalista i l’economia submergida per resoldre la crisi de cures que moltes llars han d’afrontar i les relacions desiguals entre els sexes en el marc de la família nuclear heterosexual, que “genera una situació creixent de desatenció, que es va cobrint mitjançant el treball, l’energia i els recursos de les famílies i les dones”.
L’últim clip de la campanya, és una versió del clàssic ”La rebel·lió de les bugaderes” i gira entorn de les alternatives autoorganitzades que promouen el consum responsable de cures visibilitzant les iniciatives que funcionen amb criteris de qualitat laboral, de serveis, des de la proximitat.