En marxa un telèfon que funciona les 24 hores del dia per prevenir el suïcidi, que ja és la primera causa de mort entre els homes de 15 a 44 anys a la ciutat, i la segona causa entre les dones, després del càncer de mama. També s’activa un nou punt d’atenció per donar suport a l’entorn més proper de les persones amb risc de suïcidi.
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) calcula que per cada suïcidi consumat hi ha vint intents; això suposa que només a Barcelona es poden produir uns dos mil intents de suïcidi cada any. El consistori, amb el guiatge de la Fundació Ajuda i Esperança, habilita el telèfon d’atenció gratuït 900 925 555, operatiu les 24 hores del dia per atendre totes les trucades en què es presentin idees o conductes suïcides.
El servei l’ofereixen cinc persones voluntàries que s’han seleccionat i format per atendre aquest tipus de trucades, i les coordina i supervisa un equip de psicologia i un comitè d’experts i expertes.
Alhora, s’ha activat també un punt d’atenció pensat per atendre familiars, amistats i persones de l’entorn laboral de les persones amb risc de suïcidi, que està gestionat per l’Associació Catalana per a la Prevenció del Suïcidi (ACPS) i Després del Suïcidi – Associació de Supervivents (DSAS). El servei està ubicat a l’espai de Barcelona Cuida i el telèfon d’atenció és el 934 132 121.
Totes dues mesures s’emmarquen en el pla de xoc en salut mental que impulsa l’Ajuntament per fer front a la crisi generada per la covid-19 i en el Pla de salut mental de Barcelona 2016-2020.
Primeres dades del servei
En el primer més de funcionament del servei telefònic de prevenció del suïcidi, s’han rebut 130 trucades, el 62% de les quals han estat fetes per dones. El telèfon ha atès des de persones amb conductes o intencions suïcides o bé amb episodis passats de temptatives, fins a familiars o amics de persones amb risc de suïcidi i de persones mortes per suïcidi.