Qui cuida a les persones cuidadores? La Targeta Cuidadora ofereix recursos i serveis per facilitar i reconèixer aquesta tasca, sovint invisibilitzada. Un del recursos és el telèfon 93 642 01 24 de suport emocional ‘I vostè, com està?’.
Les persones cuidadores, en una majoria dones, són un pilar fonamental en la qualitat de vida de moltes persones malaltes, dependents, amb discapacitat o persones grans Ja siguin familiars o bé contractades, de la seva formació, professionalitat i benestar depèn que aquestes persones puguin portar una vida bona i saludable. Per cuidar als que cuiden, la Targeta Cuidadora ofereix la línia cuidadora ‘I vostè, com està’?. Parlem amb Iris Corpas, treballadora social de la Fundació Ajuda i Esperança, que ens explica què és i què ofereix aquest telèfon a les persones que cuiden
Què és la línia cuidadora?
La línia cuidadora ‘I vostè, com està?’ és un línia telefònica de suport emocional atesa per persones voluntàries que han decidit escoltar a altres persones i donar-los recolzament.
Sóc una persona cuidadora, quan i com puc accedir-hi?
Totes les persones que disposin te la Targeta Cuidadora poden accedir-hi. El telèfon és una línia oberta 24 hores , 7 dies a la setmana, els 365 dies de l’any.
Quin tipus de suport rep la persona que truca al telèfon?
La persona cuidadora quan truqui es trobarà una veu que l’escoltarà. Nosaltres sempre parlem d’una veu amiga. No és una teràpia. És gent que voluntàriament cuida a altre gent, en el seu temps lliure.
Les persones voluntàries que atenen el telèfon tenen experiència en suport telefònic. A més, se’ls ha donat una formació en escolta activa i promoció de la salut emocional , així com formació per atendre les circumstàncies específiques que habitualment viuen les persones cuidadores
Des de la fundació Ajuda i Esperança, com cuideu vosaltres als vostres voluntaris?
Aquestes persones estan supervisades per psicòlegs professionals i no només per valorar la qualitat de seva intervenció, sinó també per donar-los-hi suport i descomprimir la pressió emocional que pot suposar aquesta tasca.
Moltes vegades el perfil de les persones voluntàries també és el perfil de persona cuidadora. En la seva majoria dones.
Has comentat que les persones voluntàries tenen experiència en escolta activa. Quins altres serveis dueu a terme des de la Fundació Ajuda i Esperança?
El servei amb el que vam començar el nostre camí va ser el Telèfon de l’Esperança (682 900 500 | 93 414 48 48). Un servei que porta actiu des de l’any 1969 oferint acompanyament emocional telefònic atès per voluntaris/àries escoltes en un espai anònim i segur, disponible les 24 hores, els 365 dies de l’any. Mitjançant l’escolta activa i el respecte total s’aconsegueix reduir l’angoixa, la preocupació i el sentiment de soledat.
A l’agost de 2020 va néixer el Telèfon de Prevenció del Suïcidi (900 92 55 55) en conveni amb l’Ajuntament de Barcelona i va ser el primer servei en l’Estat espanyol d’atenció telefònica disponible les 24 hores, els 365 dies on s’atenen específicament trucades amb contingut suïcida. Aquestes són de persones que presenten conducta suïcida (des de la ideació fins a l’acte de suïcidi curs o imminent), familiars i amics de persones que presentin conducta suïcida, o familiars i amics supervivents de persones que han mort per suïcidi. Les persones voluntàries realitzen una tasca d’acompanyament, contenció i -en els casos de suïcidi imminent- activen els serveis d’emergència per efectuar el rescat.