El Telèfon de Prevenció del Suïcidi que va posar en marxa l’Ajuntament de Barcelona l’agost del 2020 ha rebut més de 3.300 trucades en el seu primer any de vida. Aquest nou servei, gestionat per la Fundació Ajuda i Esperança, es va posar en marxa arran de la irrupció de la pandèmia de Covid-19 i davant la certesa que aquesta malaltia estava provocant també un agreujament en la salut mental de la ciutadania. El número de telèfon (900.92.55.55), gratuït i que funciona ininterrompudament 24 hores al dia gràcies a la feina de desenes de persones voluntàries, ha experimentat un increment important en el nombre de trucades que rep, fins al punt que actualment són al voltant d’un centenar a la setmana.
El telèfon funciona principalment com un servei d’escolta activa i d’acompanyament emocional però, en aquells casos en què es detecta el risc d’un suïcidi imminent i/o en curs, s’activa el 061 o bé el 112. Això ha succeït en 94 ocasions de les més de 3.300 trucades ateses, fins al punt que s’han produït 32 rescats. La utilitat del servei però, va molt més enllà, com demostra el fet que actualment prop del 70% de les trucades que atén provenen de fora de la ciutat de Barcelona.
Amb motiu de la commemoració del Dia Internacional per la Prevenció del Suïcidi el passat 10 de setembre, l’Ajuntament de Barcelona ha organitzat aquest dilluns un acte de reconeixement a les persones i organitzacions que contribueixen a la prevenció del suïcidi a la ciutat de Barcelona. Durant l’acte, al qual han participat entre d’altres l’alcaldessa Ada Colau i la regidora de Salut, Envelliment i Cures, Gemma Tarafa, el consistori ha lliurat un reconeixement específic a la Fundació Ajuda i Esperança i a les entitats Després del Suïcidi – Associació de Supervivents i l’Associació Catalana de Prevenció del Suïcidi.