L’entrevista: HappyAgua

..
23/11/2023 - 09:01 h - Medi ambient i sostenibilitat Ajuntament de Barcelona

“L’aigua és el recurs més utilitzat i el més oblidat”, Cristina Canalías, Directora de Comunicació de HappyAgua.   

Quan i com vau iniciar el vostre projecte?  

L’empresa va néixer el 1994 i el projecte HappyAgua es va desenvolupar i gestar al 2008 a partir de l’experiència i especialització de l’adequació de l’aigua en el sector de la restauració. El 2010, la companyia va passar a formar part de Pollet Water Group (PWG).

Quin és l’objectiu de la vostra organització? 

L’objectiu és formar, sensibilitzar i divulgar la cultura de l’aigua. La nostra proposta de valor és implementar programes de Responsabilitat Social i Mediambiental a partir de l’aigua com a matèria primera.

Les empreses hem de ser un motor de canvi i generar un impacte positiu, no només per al nostre propi creixement, sinó també per al planeta i la societat. Ja no s’entén un sistema econòmic que no tingui en consideració la sostenibilitat.

Quantes persones hi col·laboren? Com us organitzeu?  

Som un equip multidisciplinari de 33 persones altament qualificades: enginyers, dissenyadors, responsables de projecte, servei tècnic… treballem a tot el territori espanyol i ens encarreguem tant del context, conceptualització i accessoris per l’èxit de la tecnologia, com de la posada en marxa dels equips i la gestió de postvenda.

Quins projectes teniu entre mans?  

Estem treballant amb diferents programes de sensibilització, però el més engrescador és el programa pedagògic de “Les aventures de l’aigua” que implementem al Centre Interactiu del Peix de Mercabarna i a l’Aula Gastronònica del Mercat de Sants. L’objectiu és divulgar la cultura de l’aigua tant als infants com als més grans. Vetllem per reduir el malbaratament alimentari i fomentar el refill, reuse, reapeat (reomplir, reutilitzar, repetir).

Sabem que és un camí llarg i ambiciós, però també sabem que no estem sols. I això ens dona l’impuls. Continuem aprenent i compartint coneixement amb Biosphere i els nostres partners. Tots lluitem per fer una societat més conscient i saludable, per un territori més verd i sota el paraigua d’una economia més blava i circular.

Quines dificultats trobeu, en el vostre dia a dia, per impulsar la sostenibilitat? Com les resoleu?  

L’aigua és al centre del desenvolupament sostenible, però hi ha un ús i abús del terme sostenibilitat. Una de les principals barreres que ens trobem són els mites, les fake news i el greenwashing. A més a més, hi ha un embolic amb certes terminologies com ara filtració, microfiltració…

La sostenibilitat és un camí urgent i sense marxa enrere. Potser val la pena definir què entenem per sostenibilitat i conèixer l’impacte que genera. És per això que tenim molt clar que el nostre concepte de sostenibilitat ha d’incloure una visió orientada a processos, persones i planeta, les tres P.

Podem combatre la desinformació mitjançant la pedagogia i visibilitzant els casos d’èxit de bones pràctiques en la gestió de l’aigua. Un clar exemple és l’Hotel Intercontinental Barcelona, que té un sistema centralitzat de gestió de l’aigua eficient segons l’ús que en facin: per cuinar, per beure, pel rentat de copes, per protegir les instal·lacions i per donar un servei d’aigua sense calç i clor a les dutxes de l’hotel. Fins i tot, aprofita l’aigua de rebuig del sistema centralitzat d’osmosis avançada: és el que anomenem HRM Technology. És a dir, la recuperen i li donen una segona vida alimentant les cisternes dels banys dels vestidors de les persones treballadores. Això genera un triple impacte: econòmic, social i mediambiental.

Quan i com vau conèixer B+S? Què us va fer participar-hi?  

Vam descobrir B+S gràcies a una jornada de Biosphere i vam decidir unir-nos a la Xarxa perquè volíem i volem formar part  del compromís ciutadà i de l’engranatge del canvi.

Què és el que més t’enorgulleix de la teva feina?  

Cada dia és una aventura i un privilegi fer visible allò que és invisible: l’aigua és el recurs més utilitzat i el més oblidat. És curiós, oi? I és que formar part de la transformació d’hàbits de consum de l’aigua és un tot un repte i al mateix temps una responsabilitat. M’apassiona crear i comunicar la nostra proposta de valor, és molt enriquidor. I el millor regal és rebre la confiança i l’agraïment de clients i col·laboradors.