L'entrevista: Foodcoop

..
20/10/2023 - 13:31 h - Comerç i mercats Ajuntament de Barcelona

“Ens organitzem de forma horitzontal i participativa, intentant prioritzar la transparència en tots els vessants”, Esther Bermejo, gestió de xarxes socials i comunicació externa a Foodcoop.

Què us va inspirar per crear el primer supermercat cooperatiu de la ciutat?

El grup de persones que va començar a moure el projecte es va inspirar en la primera experiència de supermercat cooperatiu del món, el Park Slope Food Coop, nascut a Brooklyn (Nova York) el 1973. Avui aquesta cooperativa continua funcionant i té 17.000 persones sòcies. Gràcies a un documental de Tom Boothe sobre el projecte, que es va projectar a diferents espais de Barcelona fa gairebé 5 anys, moltes persones ens vam enamorar de la iniciativa i vam voler replicar-la a la ciutat, adaptant-la a la nostra realitat. No hem estat les úniques, però, perquè ja han sorgit supermercats cooperatius a moltes altres ciutats europees.

Quines dificultats vau trobar en els vostres inicis per impulsar la sostenibilitat i com les vau resoldre?

Engegar un projecte cooperatiu sense ànim de lucre, impulsat per la ciutadania i amb uns valors basats en l’agroecologia en un entorn dominat pels grans grups de la distribució alimentària vol dir nedar contra corrent i això és complicat. Òbviament, entre les grans dificultats hi ha hagut les financeres. Trobar un local adequat, en una ciutat amb els lloguers  altíssims, i reformar-lo, ha estat tot un repte.

Amb les aportacions de les sòcies i l’emissió de títols participatius no n’hi havia prou. Afortunadament, hem aconseguit un crèdit de Fiare i el suport de l’Ajuntament de Barcelona, que han fet possible l’arrencada. A banda de les dificultats financeres, no sempre ha estat senzill posar d’acord un col·lectiu gran format per persones que no ens coneixíem d’abans a l’hora de definir cap a on volíem anar i com ho havíem de fer. La il·lusió de tirar-ho endavant, però, i el suport puntual d’especialistes en cures i gestió de col·lectius ha fet que superéssim les diferències.

 Com s’organitza actualment Foodcoop?

Ens organitzem de forma horitzontal i participativa, intentant prioritzar la transparència en tots els vessants. Com a cooperativa, l’Assemblea és l’espai on prenem les decisions estratègiques entre el conjunt de socis i sòcies i el Consell Rector és l’òrgan de representació a efectes formals i legals. Ara bé, la nostra governança s’inspira molt en el model de sociocràcia. Això implica, entre d’altres, que una part de les sòcies participem també en Cercles i Grups de treball relatius a diferents àmbits d’actuació: Compres, Finances, Comunicació, Comunitat, Local, Gènere… Representants de cada Cercle participen en la Coordinadora, que és un espai per compartir coneixement i prendre decisions del funcionament quotidià de la cooperativa.

Ens pots detallar les mesures que apliqueu per prevenir el malbaratament alimentari?

Hem implementat ja algunes mesures, però és un tema que volem continuar desenvolupant. De moment, hem creat una senyalística simpàtica que assenyala els aliments que cal consumir aviat per tal que les sòcies consumidores en siguin conscients i els prioritzin a l’hora d’omplir el carro. Per a productes com la carn, que s’han de consumir ràpidament, per ara funcionem amb un sistema d’encàrrecs sota comanda que garanteix que es comprarà tot el que es demana. Ara, volem engegar alguna campanya de comunicació interna per fer pedagogia sobre la qüestió perquè cal transformar hàbits que tenim molt arrelats.

Impulseu diferents campanyes per impulsar un consum més sostenible, podríeu descriure alguna de les més rellevants?

Més que campanyes específiques, portem a terme accions de comunicació i divulgació, tant per a la comunitat de sòcies com de cara a la societat, sobre qüestions com el consum transformador, l’agroecologia o el malbaratament alimentari. En l’àmbit intern, i, en l’àmbit extern, en el marc de la Festa Major de l’Eixample Esquerra, hem organitzat una xerrada sobre sobirania alimentària i agroecologia.

Després d’aquests primers mesos, quin balanç feu de la feina feta a Foodcoop?

Hem fet molta feina i hi hem dedicat molta energia. Va ser llarg el camí fins a apujar la persiana de l’establiment i encara ens dura la il·lusió d’aquell moment, però també hem pres consciència que el més complicat és consolidar el projecte, tot mantenint els nostres principis. La feina que estem fent és un aprenentatge continu – una companya va dir fa poc que Foodcoop és també un escola i no li falta raó -, hem d’assajar i crear, perquè sovint ens falten referents, però estem satisfetes de la feina que hem fet i els objectius que hem assolit fins ara.

 Quan i com vau conèixer B+S? Què us va fer participar-hi?

Ja abans d’inaugurar el supermercat vam estar-hi en contacte per informar-nos de com havíem de portar a terme la gestió dels residus. Llavors van venir professionals de B+S a l’establiment i els vam explicar les diferents mesures que pensàvem implementar –quantificar els residus, comunicar a les sòcies els aliments a punt de caducar, promoure la reutilització de bosses, etc.- i, a partir d’aquí, ens van plantejar fer un pla de sostenibilitat.

 Quin és el vostre repte residu zero pel futur més pròxim?

Ara per ara estem treballant en el registre dels residus que generem i en crear un quadre de comandament que ens permeti monitoritzar-ho i implementar una estratègia de reducció que sigui coherent amb els nostres valors. Probablement, el nostre repte més important és el de col·laborar amb les empreses proveïdores per trobar sistemes que ens permetin reutilitzar les caixes de fruita i verdura. Tenim clar que és complicat perquè encara estem en una fase de consolidació de proveïdors, però per a nosaltres és un tema cabdal, tant pel gran impacte que té com pel fet que saber que és una cosa viable.

 Què és el que més t’enorgulleix de la teva feina?

El Cercle de Comunicació és la principal finestra de Foodcoop BCN i això és una gran responsabilitat. Ser pioneres implica haver de parlar de coses que sovint són noves per a la majoria i el nostre gran repte ha estat poder explicar-nos de forma senzilla i engrescadora perquè tothom entengués que som i tingués ganes de formar part del projecte. Però, a més a més, no hem volgut limitar-nos a comunicar sobre nosaltres sinó que també volem difondre els nostres valors i contribuir a transformar l’entorn. Això és un vessant del qual ens sentim especialment orgulloses.


Voleu que us entrevistem i sortir al butlletí de la Xarxa B+S?
Tan sols heu d’omplir aquest formulari i us contactarem per a concertar una entrevista. Animeu-vos a compartir la vostra tasca de sostenibilitat amb la resta de la Xarxa!