L’entrevista: Associació de Comerciants Creu Coberta
“Al llarg de la nostra trajectòria hem evolucionat com tothom. De la distribució de bosses de paper a les bosses de tela, per posar-ne un exemple. Ara en sabem més de tot plegat i el missatge no és tant el material, sinó la reutilització que se’n faci després”, Lluís Llanas, president de l’Associació de Comerciants Creu Coberta.
L’Associació de Comerciants Creu Coberta té com a principal objectiu la dinamització de l’eix comercial, amb la promoció de les botigues de proximitat i la realització d’activitats culturals, socials, solidàries, lúdiques i la conscienciació en temes sensibles per a la ciutadania aplicant-los a l’entorn comercial.
Des de l’entorn comercial com contribuïu a estendre la cultura de la sostenibilitat entre la ciutadania?
Hi ha dues formes en què intentem incidir en estendre la sostenibilitat als veïns i comerciants. Per una banda, amb accions dirigides als comerços perquè en siguin prescriptors i que, a més, ho difonguin.
Fa anys que hem apostat per l’energia de baix consum, per les renovables, per l’estalvi de recursos i aigua, i per això hem treballat perquè tots els socis, botigues de proximitat, hotels, empreses de serveis, adoptin aquestes mesures. També ho fem amb articles, posts i missatges a les nostres xarxes, i finalment assumint els compromisos i reptes que marca l’Agenda 2030. Per això, Creu Coberta va passar una auditoria voluntària, que va concloure que, fos per acció o per informació, acomplíem tots els ODS i més de 130 metes. En aquest àmbit, fem servir el nostre espai Meeting Point per difondre aquests ODS i per advertir sobre el canvi climàtic.
De quina manera fomenteu l’alimentació sostenible?
L’alimentació sostenible és la que inclou compra de producte de proximitat, d’un origen conegut, amb la menys quantitat de processaments, que fa servir una distribució sostenible i que, a més, es troba en el nostre comerç, pròxim, social, de qualitat, on el mateix comerciant t’ho pot explicar de primera mà. Finalment, l’alimentació sostenible també s’elabora en restaurants compromesos del nostre entorn que respecten el producte. És una cadena que a vegades costa de comprovar, però nosaltres confiem en els nostres socis, en el Mercat, en els restaurants de l’entorn. Difondre el que fan i el que ofereixen, és una garantia d’alimentació saludable.
Què és el Meeting Point? Quines activitats hi feu?
És un espai que gestionem en precari, que va deixar la desconstrucció d’unes finques antigues del barri, al costat de l’obertura del carrer Diputació. L’hem rehabilitat, l’hem convertit en un espai social, l’hem dotat de contingut cultural, veïnal, i de missatges potents vers la interculturalitat, la diversitat i la sostenibilitat. És on tenim les exposicions fixes sobre sostenibilitat i és un espai que volem convertir en un refugi climàtic. Ens calen espais de participació oberts a la ciutadania, compartits per col·lectius que ajudin a fer que no es converteixin en nius de rates.
El Parlament Europeu ha aprovat celebrar anualment, a partir de 2024, la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat, una proposta presentada per Barcelona Comerç i Vitrines d’Europe amb el suport de totes les institucions i administracions. Què significaria que Barcelona esdevingués Capital Europea del Comerç de Proximitat?
Significa, en primer lloc, el reconeixement d’un model de comerç d’èxit, que és el del comerç de proximitat català, barceloní, i molt europeu, on encara es conserva a alguns barris i centres de vila. Reconèixer el model és reconèixer els valors que aporta, que no són altres que la capacitat de convertir un acte de compravenda i de contractació de serveis en un element de cohesió social, que garanteix la pau social, l’equitat, la corresponsabilitat, la companyia, l’afecte, les cures compartides, i que genera societat. Això és sostenible, precisament.
A partir d’aquí, esperem que vingui acompanyat d’una oficina permanent a Barcelona, que vetlli per això, i que incorpori un pressupost perquè, per mitjà de les accions de dinamització, la sensibilització ciutadana, les propostes innovadores, i els mateixos ajuts al comerç, serveixi per mantenir el model.
Impulseu diferents campanyes per a un consum més sostenible, podríeu descriure alguna de les més rellevants?
Al llarg de la nostra trajectòria hem evolucionat com tothom. De la distribució de bosses de paper a les bosses de tela, per posar-ne un exemple. Ara, en sabem més de tot plegat i el missatge no és tant el material, sinó la reutilització que se’n faci després. És a dir, ens adaptem, recollim les tendències, ens comprometem i adaptem els discursos vers aquests nous coneixements. Ara mateix estem amb la campanya de civisme, que pretén que els veïns i els turistes respectin l’entorn. Respectar, ja sigui el silenci nocturn en temps d’estiu, o el mobiliari urbà, vol dir mantenir les coses, l’espai urbà, la pau i el descans. Això és el més sostenible que hi ha.
En què consisteix el projecte Citizens of a Responsible and Sustainable World?
És un projecte de conscienciació del turisme que arriba a Barcelona i al nostre eix perquè pugui conèixer altres espais menys massificats, menys densos. Es tracta d’afavorir el coneixement d’àrees verdes, carrers pacificats, zones urbanes més tranquil·les. I incentivar-ho mitjançant el comerç de proximitat, conegut, propi i que ens fa únics. El projecte ha d’incloure un passaport que es pugui segellar en aquests espais i que comporti descomptes als comerços participants. Però té una envergadura prou potent perquè es faci en l’àmbit de ciutat, perquè només des d’un eix no tindríem prou impacte.
Com ha evolucionat la conscienciació ambiental de la clientela? En quin punt està?
Sobretot en la gent jove, que ja ha vingut amb una consciència incorporada, de fàbrica. Són els motors del canvi dins de l’entorn familiar. També és veritat que la precarietat econòmica de les persones a vegades és un fre a l’hora de reciclar o de proveir-se d’aliments saludables i menys processats. Hem de treballar amb l’objectiu que la sostenibilitat no sigui un luxe o un caprici. I difondre que reciclar, reutilitzar i reduir, són una ajuda per a les economies menys afavorides. Cal donar pistes de com fer-ho.
Quan i com vau conèixer B+S? Què us va fer participar-hi?
Sempre hem participat de Barcelona + Sostenible perquè ens cal difondre, millorar i conèixer les estratègies que són tendència a la ciutat en l’àmbit de la sostenibilitat. L’objectiu és donar un bon servei per saber cap a on hem d’avançar i a la vegada mantenir-nos actius en aquest àmbit.
Què és el que més t’enorgulleix de la teva feina?
La feina des dels eixos comercials és molt agraïda, ja que ens permet estar en contacte amb tot el sector comercial del nostre entorn i de la ciutat en general. Mantenim el pols econòmic i el dia a dia de Barcelona, i això ens permet prendre decisions que millorin aquest àmbit, que l’ajudin, que el regenerin. El més important i l’orgull més gran és que les empreses segueixin, millorin, omplin els nostres carrers i barris, i puguem treballar per a ells.