L’entrevista: experiències dels centres als Actes de cloenda del curs 2023-24
Parlem amb diversos alumnes i docents de centres educatius, des d’educació infantil fins a batxillerat i cicles formatius, per conèixer la seva opinió i experiència durant els Actes de cloenda d’aquest curs. Podreu descobrir iniciatives sostenibles originals impulsades amb la participació dels estudiants, així com els seus objectius per al curs vinent.
Acte de cloenda d’educació especial, infantil i primària
Escola Infantil Magnòlia Barcelona
Tània, professora.
Què és el que més us ha agradat de l’esdeveniment?
Tània: Personalment, m’ha agradat molt la ubicació on s’ha dut a terme les activitats d’art mural i la de la maleta de la sorra que han realitzat l’alumnat, ja que han estat molt divertides i originals. Aquesta última els ha agradat especialment perquè tenien moltes ganes d’anar a la platja i poder interactuar amb l’entorn.
Penses que aquestes vivències relacionades amb la sostenibilitat ajuden els infants a entendre la importància de cuidar l’entorn?
Tània: Totalment. Els nens i nenes més petits necessiten tocar i experimentar per entendre les coses, i totes les activitats que impliquen manipular elements fan que interioritzin millor els coneixements i puguin arribar a conscienciar-se.
Quines idees teniu previstes en matèria de sostenibilitat per tractar a l’aula el curs vinent?
Tània: Aquest any hem treballat molt el tema de la importància de l’aigua i la sequera a l’escola. El curs vinent volem continuar fent activitats relacionades amb l’estalvi d’aigua, la contaminació per plàstics i el Dia Mundial de l’Aigua, amb un enfocament artístic i implicant les famílies. També continuarem participant en el projecte “Alimenta’t amb seny” per tal de promoure un consum alimentari sostenible i conscient al centre i reduir el malbaratament.
Escola Maristes Anna Ravell
Montse, professora.
Quins aprenentatges creus que l’alumnat ha tret de l’experiència?
Montse: L’alumnat ha après la importància de cuidar l’entorn des d’una nova perspectiva, a través de la interacció amb altres companys i companyes. Sortir de l’escola i passar el dia amb nens i nenes de diferents edats i centres educatius sempre els motiva molt. Sens dubte, les activitats que més han gaudit han estat el joc de la xarxa tròfica, perquè podien córrer i jugar alhora que han après sobre la biodiversitat marina; i la de l’art mural, perquè han pintat i deixat anar la seva imaginació, cosa que sempre els hi encanta.
Personalment, he trobat molt interessant l’activitat del contacontes per l’oportunitat que significa poder conèixer de primera mà Open Arms, l’ONG que ha estat a càrrec d’aquesta dinàmica.
Quines accions heu implementat per promoure la sostenibilitat al vostre centre educatiu? Quines voleu implementar el curs vinent?
Montse: Aquest any, amb l’alumnat de quart de primària hem participat en la iniciativa “SSSplau”, que treballa el tema de la contaminació acústica a les escoles. Hem analitzat el nivell de soroll al centre educatiu mitjançant els sonòmetres prestats pel Servei de Documentació d’Educació Ambiental (SDEA) i hem rebut formació per extreure les dades. Després, hem pensat maneres de reduir el soroll als passadissos i a les aules, fent una campanya de sensibilització amb l’ajuda de l’alumnat i l’equip docent. El curs vinent ens agradaria anar un pas més enllà i estudiar el soroll del barri amb l’alumnat de cinquè.
Com ha participat l’alumnat en aquest projecte? Quins han estat els seus rols i responsabilitats?
Montse: L’alumnat s’ha organitzat en grups i ha estat qui ha utilitzat i seleccionat els espais a mesurar amb l’ajuda dels sonòmetres, recollint posteriorment les dades que han plasmat en gràfiques. En aquest sentit, també han participat en la Setmana Sense Soroll organitzant un concurs i diverses activitats. Gràcies a la implicació de totes les persones del centre educatiu, la jornada ha estat tot un èxit.
Escola d’Educació Especial ASPACE
Montse, Àngels i Carme; treballadora i professores del centre.
Com ha estat la participació del vostre alumnat en les activitats de la jornada? Quina és la teva opinió sobre la facilitat d’adaptació i accessibilitat de les activitats per a les necessitats específiques del vostre alumnat?
Montse: La participació ha estat molt positiva. Els nens i nenes han gaudit molt i han pogut participar en totes les activitats, ja que estaven molt ben adaptades a les seves necessitats, amb moltes activitats sensorials i temps suficient per a tothom. L’espai ha estat molt agradable, al costat de la platja i amb zones d’ombra, tot i que en alguns punts del parc el terreny presentava algun petit tram que podia suposar certa dificultat a la mobilitat amb les cadires de rodes.
Podeu explicar breument quines accions heu dut a terme en el vostre centre educatiu en matèria de sostenibilitat? Quines teniu entre mans per al curs vinent?
Àngels: Aquest curs hem treballat especialment en el projecte de l’hort de l’escola, utilitzant recipients reciclats per a la taula de cultiu. També tenim dos compostadors en funcionament que ens van oferir des de la Xarxa d’Escoles + Sostenibles. A més, hem implicat molt l’alumnat en la separació de residus, formant una Brigada Verda amb els estudiants que han assistit a l’Acte de cloenda. Aquest grup s’encarrega de recollir les bosses de les papereres de reciclatge i portar-les als contenidors del carrer.
Carme: Així doncs, també hem treballat per reduir l’ús dels plàstics d’un sol ús en els embolcalls dels esmorzars, que ara són sostenibles i reutilitzables, i en diversos utensilis del menjador de l’escola. Una nova iniciativa que hem començat a preparar per al curs vinent és la instal·lació de dipòsits d’aigües pluvials i de canalons per poder reutilitzar l’aigua i contribuir a reduir el nostre consum al centre en resposta a la situació de sequera.
Acte de cloenda de secundària, batxillerat i cicles formatius
Institut Sagrera Sant Andreu
Queralt i Rashid, alumnes. Laura, professora.
Podeu explicar-nos en què va consistir el projecte presentat al passat l’Acte de cloenda?
Queralt: El nostre projecte va abordar el tema del coltan, un mineral utilitzat per extreure tantalita, que és àmpliament emprat en la fabricació de telèfons mòbils. Ens va impactar descobrir que a les mines d’extracció d’aquest mineral a la República del Congo, les condicions dels treballadors són deplorables, i moltes d’elles utilitzen la mà d’obra infantil.
Rashid: Per aquest motiu, després de reflexionar a l’aula, vam concloure que la millor manera de contribuir era a través de conscienciar la ciutadania. Així doncs, vam plasmar la informació descoberta en tríptics i vam sortir als carrers del barri de Sant Andreu per repartir-los i explicar a la gent la situació que hi ha darrere els telèfons mòbils.
De cara al curs vinent, teniu algun projecte nou entre mans que comporti estendre la cultura de la sostenibilitat al centre?
Laura: Per al proper curs, estem considerant la creació de les figures dels Ecodelegats, una iniciativa que ja està en funcionament a altres escoles. Aprofitant l’Acte de cloenda, estem mantenint converses amb docents d’altres centres per conèixer les seves estratègies i consells. Espero fer-ho realitat el curs vinent.
Podeu explicar en què consisteix el programa Help? I l’Urban Garden?
Laura: El programa Help consisteix en el fet que els i les alumnes reben un missatge d’ajuda fals amb un mapa topogràfic i coordenades que provenen de la República Democràtica del Congo, indicant una mina. A partir d’aquí, es tracten temes com la latitud, longitud, extracció de minerals i les implicacions ètiques darrere el coltan dels telèfons mòbils. Aquest treball culmina en una campanya de conscienciació dirigida als veïns i veïnes del barri.
D’altra banda, l’Urban Garden és una assignatura optativa en la qual l’alumnat té cura d’un petit hort escolar. Els estudiants aprenen a planificar l’hort, a seleccionar les fruites i verdures de temporada i a coordinar-se per cultivar-les. Els productes de l’hort es sortegen entre totes les persones que vulguin emportar-se’ls a casa per consumir-los.
Institut Narcís Monturiol
Mateo i Vega, alumne i professora.
Quins aprenentatges o coneixements nous vau adquirir durant l’acte? I durant el curs?
Mateo: Durant l’acte, em vaig adonar que no som l’únic institut de Barcelona que treballa per la sostenibilitat i vaig poder descobrir projectes molt ben realitzats i amb molta qualitat en centres molt propers al nostre.
D’altra banda, formar part dels delegats verds em va fer entendre el valor de les coses i que hem de cuidar aquest planeta perquè no en tenim un altre. Quan sigui gran, no vull viure en un món ple de residus.
Vega: Jo vaig tenir l’oportunitat de parlar amb les companyes de l’Institut Anna Gironella de Mundet sobre el seu projecte sostenible, que consistia a cultivar roses i vendre-les per Sant Jordi com a part d’un Aprenentatge i Servei (APS). Aquest intercanvi em va permetre conèixer altres formes de dur a terme projectes sostenibles i em va inspirar a pensar noves iniciatives per al nostre institut.
Quin aprenentatge et vas emportar a casa després de l’acte?
Mateo: Que hem de reduir el consum i tenir més cura de les coses. Tot té un valor i ocupa un espai, i els objectes no desapareixen quan els llencem. Encara que alguna cosa ja no ens sigui útil a nosaltres, pot ser-ho per a una altra persona, i la seva vida útil pot continuar. Així, en lloc de veure el final de la vida d’un objecte, podem veure-ho com un nou inici.
Podríeu explicar com funciona el concurs de “classe més neta i que més recicla” que organitzeu cada curs?
Mateo: Els i les mestres entren a les aules un parell de cops al trimestre per avaluar com les estem recollint. Valoren si reciclem i si tot està ben net i cuidat, incloent-hi les taules, els calaixos i el terra. Més tard, els Delegats Verds es reuneixen amb l’equip docent per decidir quina classe ha guanyat, i la classe guanyadora rep mitja hora de pati extra com a premi.
Destacaríeu algun altre projecte que hàgiu dut a terme aquest curs?
Vega: Sí, l’hort escolar i ecològic és un projecte que ens agrada molt. Molts alumnes que viuen a la ciutat mai han tingut l’oportunitat de treballar la terra, i aquesta iniciativa els permet experimentar el cicle biològic de primera mà. Aquest any hem tingut problemes amb la sequera, però això ens ha portat a trobar solucions per recollir i reutilitzar l’aigua, permetent-nos explorar temes tecnològics. Finalment, vam aconseguir-lo tirar endavant malgrat les dificultats.
CEIR-ARCO Villarroel
Mar, Alba i Joan, professores i professor.
Podeu explicar-nos quins projectes sostenibles heu portat a terme aquest curs?
Mar: Aquest curs l’alumnat del mòdul de mecànica ha construït nous planters, i els estudiants de farmàcia hi han plantat a dins plantes medicinals, aprofitant-ho des d’un punt de vista científic. A més, l’alumnat d’educació infantil ha creat embolcalls sostenibles i reciclables i els del cicle de mecànica van organitzar un taller per fer roses de Sant Jordi amb materials reciclables.
Alba: Durant aquest curs també hem creat una Comissió de Sostenibilitat i Convivència que s’ha reunit habitualment per tractar temes com el consum responsable al centre. Cada classe té un representant que aporta idees a la comissió i alhora comunica les iniciatives que es volen dur a terme a la resta de cursos i equip docent.
Teniu alguna iniciativa o novetat pensada per al curs vinent per estendre la cultura de la sostenibilitat al centre?
Joan: Tenim la intenció de continuar amb les iniciatives que hem dut a terme aquest any. A més, hi haurà un canvi en el currículum del centre, amb la incorporació d’un mòdul específic sobre sostenibilitat. Aquest mes de juny, el claustre es reunirà per discutir com podem ampliar la cultura de la sostenibilitat a tota l’escola.
Pots compartir alguna proposta dels estudiants que hagi destacat per la seva innovació en promoure el consum responsable al centre?
Joan: M’agradaria ressaltar una proposta que, tot i ser senzilla, és molt efectiva. Amb només unes brides, hem aconseguit reduir significativament el consum d’aigua a les aixetes dels lavabos. Creiem que amb un cost tan baix, estem contribuint de manera considerable a la reducció del nostre consum d’aigua.