L’entrevista: Centre d’Educació Especial Fàsia-Eixample
“És important tenir clar l’objectiu de transmetre a l’alumnat l’impacte positiu de la sostenibilitat, per tal d’engrescar-los i fer que se’n sentin part activa”, Ester Piñol, directora del Centre d’Educació Especial Fàsia (Eixample).
Com treballeu al centre educatiu la sostenibilitat, tant dins de l’aula com a la resta de les instal·lacions?
Al nostre centre sempre hem estat conscients de la importància de la sostenibilitat. Ja fa anys que ens vam adherir a la Xarxa Escoles + Sostenibles i hem dut a terme diversos programes relacionats amb l’alimentació saludable, la contaminació acústica, el compostatge i el reciclatge. Cal dir que hem creat una comissió permanent de sostenibilitat formada per membres del claustre.
Cada curs ens reunim periòdicament per proposar iniciatives, recollir suggeriments de l’alumnat, valorar activitats i avaluar objectius proposats en el nostre projecte triennal. De la tasca que fem a la comissió surten les activitats que posteriorment realitzem a les aules, adaptant el contingut a les capacitats de l’alumnat per facilitar-ne la comprensió.
El nostre principal objectiu és precisament sensibilitzar el nostre alumnat i les seves famílies perquè col·laborin a cuidar el planeta. De la mateixa manera, tant al menjador com a les estones d’oci, també mantenim el mateix criteri de respecte i sostenibilitat, minimitzant els residus (embolcalls dels entrepans, reciclatge de l’aigua sobrant del menjador, no malbaratant menjar, reciclant les deixalles, fent compost, etcètera).
Un dels últims projectes del curs passat portat a terme per l’alumnat va ser el reaprofitament d’unes taronges per evitar el malbaratament alimentari. En què va consistir? Què va inspirar a l’escola per iniciar aquest projecte?
La nostra escola està situada en ple Eixample barceloní, en un dels passatges que encara conserva l’encant de la Barcelona noucentista. És un autèntic plaer veure els tarongers flanquejant els vorals durant tot l’any. Tot i així, cap al gener o febrer, les taronges arriben a la seva maduresa i cauen al terra sense que ningú se’n preocupi, embrutant el carrer. És decebedor veure com aquesta fruita es malmet.
A diari, tant l’equip docent, com les famílies i l’alumnat, ens adonàvem d’aquest fet i en parlàvem. Amb els suport de tots i totes, vam portar la qüestió a la Comissió de Sostenibilitat del centre. Tots els membres vam iniciar una recerca sobre aquesta problemàtica i vam descobrir l’existència del programa dels Espigoladors.
El projecte va iniciar-se amb una part teòrica a les aules sobre el procés d’elaboració de melmelades fetes amb les taronges recol·lectades, amb l’objectiu de sensibilitzar els membres de la comunitat educativa sobre el malbaratament alimentari. Posteriorment, es va fixar una data amb altres entitats del districte de l’Eixample per recollir les taronges utilitzant estris especials per a aquesta tasca.
Amb les taronges, hem elaborat la melmelada que es repartirà entre tota la comunitat educativa en un acte protocol·lari que tindrà lloc el dia 24 de maig a la seu del Districte.
Quina va ser la resposta de l’alumnat, les famílies i del personal de l’escola davant aquesta iniciativa?
La resposta va ser molt positiva des del primer moment, ja que tots i totes ens vam entusiasmar amb el projecte. No obstant això, quan vam contactar amb els Espigoladors, ens van informar que havíem de comunicar-ho a l’Ajuntament perquè el nostre districte no estava inclòs en el programa. Així ho vam fer i, tot i no poder participar en l’espigolada del curs passat, ens van assegurar que per al curs 2023-24 seríem tinguts en compte, com finalment ha estat.
El projecte tindrà continuïtat el pròxim curs 2024-25? Teniu altres projectes entre mans, relacionats amb la sostenibilitat?
Tenim la intenció de continuar amb el projecte el curs vinent sempre que sigui possible, ja que ha resultat molt motivador i efectiu, especialment per a l’alumnat. Actualment, estem duent a terme diversos projectes que vam iniciar en cursos anteriors, amb un focus especial en el reciclatge de residus i la reducció del malbaratament alimentari al menjador. A més, tenim en ment iniciar el programa “Airegem-nos” per conscienciar l’alumnat sobre la qualitat de l’aire i els efectes nocius de la contaminació ambiental.
Quins consells o recursos compartiríeu amb altres centres educatius que vulguin iniciar projectes similars de sostenibilitat?
És important tenir clar l’objectiu de transmetre a l’alumnat l’impacte positiu de la sostenibilitat, per tal d’engrescar-los i fer que se sentin una part activa. Sense la seva participació, implicació i col·laboració, no es podrà aconseguir un món millor.
Com valoreu la vostra trajectòria com a participants d’Escoles + Sostenibles? Què us aporta formar-ne part?
Participar en els projectes sostenibles ens encanta, i rebem de la Xarxa Escoles + Sostenibles el suport necessari per dur-los a terme. A més, trobem molt interessant la possibilitat de poder compartir amb altres centres la nostra experiència en matèria de sostenibilitat, i nosaltres aprendre dels altres.