L’eficiència energètica, focus de diferents projectes de l’Institut Escola Londres
Una auditoria ambiental de l’edifici amb propostes d’accions per millorar-ne l’eficiència energètica, i la participació en la Marató per l’Emergència Climàtica d’enguany, són dues de les grans iniciatives d’aquest centre.
Projecte ‘Estalvi d’energia’
L’alumnat de 3r d’ESO de l’IE Londres va dur a terme un projecte d’Aprenentatge Servei amb la dinamització del programa ‘Com funciona Barcelona?’ sobre l’eficiència energètica del seu institut. L’objectiu va ser comprendre d’on prové l’energia que consumeixen, de quina manera la consumeixen i com podem optimitzar aquest consum, posant de manifest els impactes ambientals ocasionats per la indústria energètica.
Amb aquestes fites, van fer una auditoria energètica de l’edifici per identificar en quins punts són menys eficients en l’ús de l’energia i quines accions poden emprendre per tal de millorar la situació.
L’objectiu a llarg termini és poder recaptar fons per implementar millores en l’edifici segons els resultats obtinguts per l’alumnat, però com a cloenda, el mes de desembre van realitzar una exposició explicant el seu projecte i les propostes de millora. Ho van fer a través de vídeos que més tard es van compartir amb la resta del professorat i de l’alumnat.
La implicació tant de l’alumnat com del professorat va ser molt alta. L’alumnat es va sentir molt motivat, mesurant i prenent dades.
Marató per l’Emergència Climàtica
El centre també participa en aquesta iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona que duen a terme diversos edificis i equipaments municipals de tots els districtes. Es tracta de fer actuacions per reduir els consums, visibilitzar-les i transmetre el missatge que cal actuar, durant les 4 setmanes que dura la Marató.
Setmanalment, durant el mes de febrer, faran un control dels consums d’aigua, electricitat i gas natural per calcular les emissions de CO2 associades, amb l’objectiu de rebaixar els consums respecte al període de referència.
Tot el professorat hi està implicat de manera transversal i també tot l’alumnat de l’escola hi participarà a través de diferents activitats. Hi tenen una especial implicació l’alumnat de la Comissió de Sostenibilitat del centre, en què participen alumnes des de 4t de primària fins a 4t d’ESO.
Per preparar la Marató i començar a ambientar-se, tota l’escola ha estat decorada amb recordatoris: gotes d’aigua, bombetes, flames, etc. Entre altres coses, també, perquè cridi l’atenció de les famílies.
Al final de la Marató exposaran la informació sobre les accions dutes a terme i convidaran les famílies a fer-les a casa. Quant al centre educatiu, la idea és que moltes de les accions que comencin a dur a terme amb la Marató hi quedin ja instaurades.
La direcció del centre està molt implicada en aquests projectes i dona molt de suport a la Comissió de Sostenibilitat, fomentant-ne l’acció i visibilitzant-ho en tota la comunitat educativa.