Els hàbits de consum canvien als centres educatius amb la Marató per l’Emergència Climàtica
Durant el mes de març, diversos centres d’Escoles + Sostenibles s’han sumat a la vuitena edició d’aquesta campanya de sensibilització i de bones pràctiques pel que fa a l’ús i el consum d’energia i aigua. L’Escola Turó Cargol i l’Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia ens expliquen la seva experiència.
La Marató per l’Emergència Climàtica és una cita anual que té com a objectiu posar el focus en la necessitat d’actuar davant la situació d’emergència climàtica en la qual ens trobem. El ritme de consum d’aigua i energia de la societat actual no és sostenible i té greus conseqüències per al conjunt del planeta. A través dels nostres hàbits de consum d’aigua i energia, així com de generació i separació de residus, podem minimitzar la nostra contribució al canvi climàtic.
Aquesta campanya de sensibilització que dura quatre setmanes es du a terme cada any en diversos edificis municipals i centres educatius. L’estalvi econòmic aconseguit es destina cada any a projectes per donar resposta a l’emergència climàtica.
Escola Turó Cargol
“Enguany hem participat per primera vegada a la ‘Marató per l’Emergència Climàtica’. Vam conèixer aquesta iniciativa a través d’un correu electrònic i ens va semblar molt interessant, donat que lligava molt amb el que estàvem treballant a l’escola.
Des de la Comissió d’Escoles + Sostenibles del centre vam decidir que el projecte estigués dinamitzat per la classe de sisè, i que hi participés tota l’escola.
L’alumnat de sisè dividit en grups va explicar a la resta de companys de l’escola en què consistia la Marató i va demanar propostes per estalviar energia a la resta d’alumnat. Algunes de les mesures que van sorgir i es van aplicar són: apagar llums d’espais on no es treballa, tancar portes i finestres, tancar els radiadors si cal, apagar ordinadors, no jugar amb l’aigua, etc.
Cada classe va nomenar dos eco-delegats responsables de fer que es complissin els acords presos per a l’estalvi. També havien de recordar als companys i mestres el compromís de l’escola en aquest tema.
Durant el mes que va durar la Marató, l’alumnat de sisè prenia les dades de consum dels comptadors d’aigua, llum i gas de l’escola. Aquestes dades eren enviades al responsable del projecte. Uns dies més tard es feia una devolució de les dades de consum en forma d’estalvi de les diferents energies així com de les emissions de CO₂ a l’atmosfera. D’aquesta manera es va poder observar que, fent petites accions, el consum energètic disminueix.
Aquestes mesures que vam adoptar es mantenen avui dia, tot i que la Marató ja ha finalitzat. L’objectiu de conscienciar tota la comunitat educativa ha donat els seus fruits.
De cara al curs vinent volem tornar a participar augmentant les mesures d’estalvi i fent més visible aquestes accions i el projecte de la Marató per l’Emergència Climàtica a l’entorn proper.”
Escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia
“Som l’escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia i és el segon any consecutiu que participem en la Marató per l’Emergència Climàtica. La Marató dura un mes, però abans que comenci, concretament tres setmanes abans, els nens i nenes de cicle mitjà, comencen amb els adults del grup de sostenibilitat (Agència Greens) a fer les lectures dels comptadors de llum, gas i aigua de l’escola.
Un cop enviades, ens diuen si hem fet bé les lectures o no, i així ens anem entrenant per a quan comenci el mes de la Marató.
En què consisteix la Marató al nostre centre? En fer la lectura dels comptadors d’aigua, llum i gas de l’escola i intentar reduir el consum de totes elles, un dia a la setmana, a la mateixa hora. Com? Amb les idees que ja sabem i amb les motivacions i informacions que ens envien cada setmana per aprofundir més en cada recurs energètic. Un cop fetes les lectures, cada setmana, les enviem perquè ens puguin calcular la diferència de consum entre unes setmanes i les altres i així, al final del mes, ens envien el total d’estalvi energètic i econòmic. També anem omplint uns marcadors per poder anar posant per escrit els diferents consums i poder comparar-los gràficament.
Aquest curs hem aconseguit estalviar 9% en electricitat, un 12% en gas, i 14% en aigua. En total hem estalviat 14% d’emissions de C02 a l’atmosfera.
És important fer-ho per conscienciar als nens i nenes que tenir cura del nostre planeta és feina de tots, i a la vegada, aprenent molt sobre com contribuir a aquest estalvi.
És un orgull saber que hem contribuït a millorar la Terra”.