Com ho fem al centre? Sequera i gestió responsable de l'aigua
L’escola Reina Elisenda Virolai i l’Institut Escola Artístic Oriol Martorell comparteixen les seves estratègies educatives per estalviar aigua i conscienciar sobre la sequera dins les aules.
- Escola Reina Elisenda Virolai: Mireia Carrió i Maite Pino, professores i responsables d’Escoles + Sostenibles al centre.
- Institut Escola Artístic Oriol Martorell: Raquel Muñoz, professora de primària.
Com afronteu la problemàtica de la sequera a les aules?
Escola Reina Elisenda Virolai: Tot i que l’aigua sempre ha estat un focus de treball al centre, incloent-hi l’educació sobre el cicle de l’aigua, la seva composició i els processos químics associats, ara és un tema central al nostre dia a dia. Els infants es perceben responsables i entenen que petites accions poden tenir un gran impacte en la situació de sequera. Així doncs, les reunions d’aquest curs s’han centrat a compartir recursos, propostes d’acció i solucions domèstiques per estalviar aigua.
IEA Oriol Martorell: hem implementat una campanya educativa per sensibilitzar la comunitat escolar sobre la importància de l’aigua i la seva gestió sostenible. A través de diverses iniciatives com cartells, xerrades, visualització de vídeos i pràctiques concretes com la reutilització d’aigua, s’educa tant a mestres com alumnes sobre aquesta problemàtica.
Quines mesures heu adoptat al vostre centre per ajustar-vos i respondre a la situació de sequera?
Escola Reina Elisenda Virolai: Durant els darrers dos anys, els estudiants s’han preocupat per la situació climàtica. Abans se centraven en una possible sequera temporal i proposaven solucions per fer front als mesos de calor, com cobrir l’hort amb jaç protector i utilitzar l’aigua sobrant del menjador per regar. Amb la nova situació climàtica, a cada classe han suggerit noves idees, com posar en marxa una compostadora, aprofitar l’aigua de les fonts i substituir arbres invasors per espècies més adients. També han creat noves estructures de joc amb els troncs d’arbres talats.
IEA Oriol Martorell: A les aixetes dels lavabos hem instal·lat un sistema de doble brida per reduir el temps d’ús de l’aigua. A més, estem reutilitzant l’aigua sobrant del menjador per regar l’hort. També hem fet sessions de tutoria amb vídeos sobre la sequera, així com una reunió d’emergència amb els representants de l’hort. Per reduir la necessitat d’irrigació, s’han creat clots circulars al voltant de les plantes per retenir millor l’aigua. Ara estem considerant comprar palla per reduir la pèrdua d’aigua per l’evaporació de la terra i recollir l’aigua de la pluja i les aixetes del pati.
De quina manera involucreu l’alumnat en aquestes mesures excepcionals? Quin és el seu paper?
Escola Reina Elisenda Virolai: L’organització es basa en la comissió d’Escoles + Sostenibles, amb la participació dels grups d’Ecodelegats de les diferents classes de primària. Al començament de cada curs, es revisen els objectius de l’any anterior, es decideix si es continua amb ells o s’aporten noves propostes, i es creen comissions temàtiques per abordar els reptes sostenibles. Això implica la realització de reunions trimestrals per impulsar projectes i brindar suport mutu.
IEA Oriol Martorell: L’alumnat té un paper clau en les mesures contra la sequera. Contribueix amb idees, alerta sobre fuites i reutilitzen l’aigua per regar plantes. També col·labora en la instal·lació de dispositius de control a les aixetes dels lavabos i en la creació de cartells informatius, reforçant així el seu compromís amb la sostenibilitat i la conservació dels recursos hídrics.
Esteu observant un augment de conscienciació entre l’alumnat i les seves famílies respecte a la sequera?
Escola Reina Elisenda Virolai: La comissió de sequera busca promoure accions més enllà de l’escola i recopilar les estratègies que les famílies del centre estan aplicant a casa seva. Aquestes iniciatives es volen compartir amb tota la comunitat, sigui a través de vídeos o a l’entrada de l’escola, per tal d’aconseguir una difusió més àmplia.
IEA Oriol Martorell: Sí, hem notat un augment en la conscienciació de l’alumnat i les seves famílies sobre la problemàtica de la sequera, especialment entre els més grans. Després d’unes sessions informatives, els estudiants van compartir moltes idees i hàbits que ja han començat a practicar a casa seva, la qual cosa ens indica que cada cop estan més sensibilitzats sobre el tema.
De quina manera incorporeu la temàtica de sequera i la conservació de l’aigua en els projectes escolars?
Escola Reina Elisenda Virolai: L’alumnat ha participat activament en activitats per mitigar els efectes de la sequera. Des de regar les plantes amb aigua sobrant del menjador fins a crear murals sobre la importància de conservar l’aigua, els més petits han demostrat un gran compromís. Els del cicle mitjà han après sobre les necessitats ambientals dels animals i els hàbits saludables relacionats amb l’aigua i la meteorologia. Els més grans han estudiat les energies renovables i els Objectius de Desenvolupament Sostenible, i han suggerit idees per a millorar-los.
IEA Oriol Martorell: Per exemple, al cicle mitjà, portem a terme el projecte de l’aigua, explorant el seu cicle i importància global. Al cicle superior, tractem qüestions com la contaminació i les energies renovables. També visualitzem informatius, repartim i interpretem cartells sobre l’emergència per la sequera a tots els cursos.
Utilitzeu recursos per explicar als estudiants la ciència darrere de la sequera i la gestió sostenible de l’aigua?
Escola Reina Elisenda Virolai: Hem fet ús d’una extensa varietat de recursos procedents de diferents fonts per abordar la temàtica de la sequera de forma efectiva, com ara els proporcionats per Science Bits per als cicles superiors de ciències, vídeos divulgatius per l’alumnat de primària com ara els d’“InfoK”, així com material específic pel Dia Mundial de l’Aigua.
IEA Oriol Martorell: Recentment, vam incorporar un contenidor de reciclatge d’oli a l’escola, gràcies a l’empresa Vidia Associació, la qual va venir a fer-nos una xerrada. Aprofitant aquesta iniciativa, vam estudiar la contaminació dels rius i mars. També hem analitzat les estadístiques sobre la quantitat d’aigua malbaratada en les activitats diàries i hem treballat notícies, tant de mitjans infantils com de premsa escrita, per abordar la situació crítica dels pantans i agricultors.
Quins programes o iniciatives de reutilització de l’aigua recomanaríeu per tal de minimitzar-ne el malbaratament i fomentar la sostenibilitat?
Escola Reina Elisenda Virolai: El col·lector d’aigua al pati ha aportat molts beneficis, especialment en el reg de les zones verdes, i l’alumnat ha assumit un paper actiu en la seva gestió, encarregant-se de buidar les gerres i gots del menjador per omplir-lo. A més, s’ha proposat recollir l’aigua de les piques sense sabó dels patis amb bidons i palanganes per altres usos, així com canalitzar aquesta aigua per al reg automàtic de les plantes.
IEA Oriol Martorell: Recomanem recollir l’aigua sobrant del menjador per regar l’hort i les plantes de l’escola, evitar l’ús excessiu d’aigua en gots i cantimplores, portar aquestes en excursions en comptes d’ampolles de plàstic, posar contenidors de reciclatge d’oli, instal·lar dispositius d’estalvi d’aigua com brides i atomitzadors a les aixetes, i utilitzar recursos visuals i conferències per sensibilitzar sobre la importància de la conservació de l’aigua.
Com a centre d’Escoles + Sostenibles, com valoreu el vostre recorregut fins ara? Quins beneficis trobeu com a centre educatiu al fet de formar part de la xarxa?
Escola Reina Elisenda Virolai: Després d’anys de participació en el programa Escoles + Sostenibles, creiem que la nostra experiència ha estat molt enriquidora. Hem pogut identificar i abordar diverses necessitats al llarg del temps, millorant gradualment el nostre entorn escolar. Sens dubte, però, un dels principals avantatges de formar part de la xarxa és el fet de poder aprendre de les iniciatives i recursos que duen a terme altres escoles.
IEA Oriol Martorell: La nostra escola està avançant cap a la sostenibilitat amb nous projectes i molta determinació. Tot i que encara queda molta feina per fer, creiem que formar part de la xarxa d’Escoles + Sostenibles ens ajuda a construir una escola més verda i respectuosa amb el medi ambient.