Com ho fem al centre?: "Agermanament entre centres escolars i pagesia"

..
02/10/2024 - 15:55 h - Medi ambient i sostenibilitat Ajuntament de Barcelona

L’Escola Mercè Rodoreda i l’Escola Marinada ens expliquen l’experiència de participar en aquesta potent iniciativa per a l’educació ambiental i la promoció d’una alimentació sostenible que ha associat centres educatius i explotacions agrícoles. 

Com i per què va sorgir la vostra participació en “Agermanament entre centres escolars i pagesia”? 

Escola Mercè Rodoreda: El curs passat ens van proposar participar en el projecte d’agermanament amb la pagesia. L’agent impulsor és el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, que està implementant el Pla Estratègic de l’Alimentació de Catalunya 2021-2026. Dins d’aquest pla s’emmarca el projecte pilot “Agermanament de centres escolars i pagesia”. Només es va pilotar a quatre escoles de Catalunya, una d’elles la nostra. Davant d’aquesta proposta, ens va semblar una gran oportunitat per continuar millorant la qualitat dels menús del menjador de la nostra escola, així com per apropar l’alumnat i la comunitat educativa a l’alimentació local i sostenible. 

Escola Marinada:  Fa anys que a l’escola col·laborem amb l’Agència de Salut Pública de Barcelona i duem a terme alguns dels seus programes. Quan van crear el programa “Menjadors més sans i sostenibles”, ens hi vam apuntar de seguida. Primer, perquè vam veure que era un programa que anava més enllà del treball amb els alumnes i també implicava les famílies en la promoció d’una alimentació saludable i equilibrada, així com en la prevenció de l’obesitat infantil. I segon, perquè formar part d’Escoles + Sostenibles ens semblava adient i coherent amb el nostre projecte d’escola. Introduir el concepte de sostenibilitat en l’alimentació era important. Un dia ens van proposar ser escola pilot del nou programa d’agermanament entre centres escolars i la pagesia. 

Qui col·labora en aquesta iniciativa? 

Escola Mercè Rodoreda: Tota la comunitat educativa ha participat en aquest projecte. El grup impulsor ha estat qui ha coordinat els diferents agents. L’alumnat de 4t és qui ha dut a terme el projecte i ha fet difusió per implicar la resta de l’escola. També cal destacar la coordinació amb l’empresa de menjador, així com la col·laboració del claustre i de tot el monitoratge de l’espai del migdia. 

Escola Marinada: L’Agermanament amb la pagesia forma part del programa “Menjadors més sans”, en el qual participa tota la comunitat educativa. Es realitzen formacions per a docents, es proposen activitats per a l’alumnat, s’ofereixen formacions i informació variada per a les famílies, i es donen formacions i pautes dirigides a les empreses de menjador, al personal de cuina i al monitoratge de l’espai migdia. L’agermanament és un projecte que, a la nostra escola, portem a terme amb l’alumnat de 5è de primària. Hi participen els alumnes, el tutor, la tècnica integradora social i també la nostra empresa de menjador. 

Què és el que més us ha agradat de formar part del projecte? Quins aprenentatges us  n’emporteu? 

Escola Mercè Rodoreda: Ens ha agradat especialment poder establir un contacte directe i continuat amb l’Olivier, el nostre pagès de referència, i iniciar un vincle amb la pagesia local. Hem après que és possible millorar la qualitat dels aliments, i ens ha donat eines per poder continuar amb aquest repte i consolidar el projecte. 

Escola Marinada: Primer de tot, cal dir que el curs passat va ser la prova “pilot” i, com a tal, es van haver d’ajustar algunes qüestions i solucionar imprevistos que ens van servir d’aprenentatge per encarar aquest curs amb més solvència. Pel que fa als aprenentatges, cal tenir en compte que la realitat del nostre alumnat, en ser una escola de Barcelona, està molt allunyada del món rural i de la pagesia. Per tant, no havien sentit parlar de termes tan importants com el “producte de km 0” i, encara menys, sabien tota la feina que implica el procés de cultivar, cuidar, transportar i cuinar els productes abans de menjar-se’ls al menjador de l’escola. Van aprendre molt sobre aquest procés, sobre el funcionament de la cuina de l’escola i sobre la realitat de la pagesia. A més, això va coincidir amb un període de moltes reivindicacions pageses, fet que va despertar l’interès dels nens i nenes.

Quina ha estat la resposta de l’alumnat durant aquests mesos? 

Escola Mercè Rodoreda: L’alumnat que ha participat en aquest projecte és el de 4t de primària. La valoració de tots ha estat molt positiva. Han gaudit i s’han engrescat en les diferents activitats, han pogut fer el seguiment de les collites i han valorat molt els productes locals i sostenibles. El contacte directe amb el pagès, així com les activitats conjuntes tant a l’hort com a l’escola, els ha agradat especialment. 

Escola Marinada: Com ja hem dit, els coneixements previs de l’alumnat eren escassos i de seguida van sentir curiositat pel tema. Sobretot arran de la visita a la finca rural del pagès, els alumnes de 6è van mostrar molt interès pel món rural i les seves reivindicacions. Cal dir, a més, que el programa va involucrar tot l’alumnat del centre. Es van dur a terme activitats dins l’espai de menjador, en les quals van participar la resta de nivells de l’escola, especialment els dies que rebíem i menjàvem els productes del programa. 

Creieu que és possible, des del vostre centre, donar continuïtat a la vinculació directa amb els productors locals tant a nivell de menjador com de relació amb l’alumnat? 

Escola Mercè Rodoreda: Sí. Aquest curs continuarem col·laborant en el projecte d’agermanament amb la pagesia. Les diferents collites que van arribar a l’escola es van incorporar als menús del menjador escolar. La nostra intenció és seguir introduint aliments locals i sostenibles, augmentant-ne progressivament la presència.  

Escola Marinada: Aquest seria l’objectiu a assolir: poder consumir productes locals, de proximitat i ecològics! Però sabem que és un repte complicat perquè l’economia mana. Som una escola d’alta complexitat, amb un altíssim percentatge d’alumnat amb beca de menjador. Al final, l’empresa de menjador és això, una empresa que ha d’obtenir beneficis, i per molt que insistim des de l’escola, és complicat. Amb les famílies ens passa una mica el mateix, les possibilitats econòmiques són les que són. Això no vol dir que nosaltres deixem d’insistir, educar i conscienciar en aquest sentit. 

Quins projectes d’alimentació sostenible esteu portant a terme al centre? 

Escola Mercè Rodoreda: La nostra escola participa en tots els projectes d’alimentació sostenible possibles. Ja com a línia d’escola, i des de fa molts anys, implementem els projectes: “Ens fem grans”, “Bon dia, somriu”, “Creixem Sans” i “Creixem més sans”. També fa anys que formem part del MEMSS (Menjadors escolars més sans i sostenibles), així com altres iniciatives com el projecte de Fruita i Llet a l’escola. Tots aquests projectes tenen l’objectiu de millorar l’alimentació de la població infantil i les seves famílies, així com conscienciar de la importància d’una alimentació sostenible, local i responsable. 

Escola Marinada:  Menjadors més sans i sostenibles. A més, també participem en el “Pla de consum de fruita i llet a les escoles”, que consisteix a oferir fruita per esmorzar al nostre alumnat durant una setmana al mes. La resta de setmanes oferim llet per esmorzar. 

Com tracteu amb la comunitat educativa (alumnat, professorat, pares i mares, professionals…) la necessitat d’una alimentació de proximitat i sostenible? 

Escola Mercè Rodoreda: El claustre està format en aquesta línia gràcies als diferents projectes esmentats anteriorment, i l’equip de monitoratge també ha rebut formacions en la mateixa direcció. Aquestes formacions i la participació en els diferents projectes fan que el treball sobre l’alimentació sostenible sigui transversal a l’escola i reverteixi directament en l’alumnat i les seves famílies. A més, tenim un hort escolar que gaudeixen tots els nivells i en el qual també col·laboren les famílies en diverses tasques. Com sempre, fem difusió a tota la comunitat educativa a través de la nostra web i de les reunions de famílies delegades i d’aula.  

Escola Marinada: Intentem conscienciar tota la comunitat educativa. Ho fem a través dels documents d’organització i gestió del centre, que difonem a les famílies, així com a les reunions d’inici de curs, on expliquem els programes en què participem. A més, realitzem sortides escolars relacionades amb aquestes qüestions, com “El mercat del barri” i “El Punt Verd”. 

Què us aporta, com a centre educatiu, formar part de la xarxa d’Escoles + Sostenibles? 

Escola Mercè Rodoreda: Estar dins d’aquesta xarxa d’intercanvi, conjuntament amb altres escoles i l’entitat coordinadora, permet un enriquiment exponencial en relació amb la capacitat d’adquisició de recursos per educar els nostres alumnes i preparar-los per a una societat cada cop més canviant, que haurà d’adaptar-se a uns hàbits de consum molt més responsables i sostenibles. Crear xarxa per abordar qüestions candents i actuals com aquesta també proporciona un context significatiu i real per al nostre alumnat, que veu com les seves aportacions tenen un impacte rellevant i positiu en el seu entorn immediat. 

Escola Marinada: Dona sentit a alguns dels nostres principis i valors, i ens aporta formació, un petit suport econòmic i la possibilitat de treballar en xarxa. A més, per exemple, ens ha donat l’oportunitat de participar en el programa de “transformació de patis”, la qual cosa ha suposat una millora en la imatge del centre i la naturalització de l’espai. 

Coordinadora de petits i d’Escoles + Sostenible de l’Escola Marinada: Nuria Suñé 

Comissió de Sostenibilitat de l’Escola Mercè Rodoreda: Jennifer Portolés, Gero de Mello, Marta Abad, Lorena García, David Carchano, Abel Lorente, Carlos García i Elisabet Alfaro