Centres educatius de Nou Barris treballen conjuntament per afavorir hàbits sostenibles

..
02/10/2024 - 16:26 h

Vuit centres del districte de Nou Barris es reuneixen per enxarxar-se i crear sinergies i accions comunes amb l’objectiu d’afavorir que en el pas d’alumnes de primària a secundària entre aquests centres es mantinguin els hàbits vinculats a la sostenibilitat.

El mes d’abril del curs passat va tenir lloc una jornada de treball en xarxa, organitzada i dinamitzada per Escoles + Sostenibles, en què vuit  centres educatius de Nou Barris van treballar plegats possibles accions o projectes comuns per vetllar per la continuïtat dels hàbits en sostenibilitat assolits entre uns i altres. 

Les escoles Mestre Morera, Víctor Català, Mercè Rodoreda i Valldaura, els instituts escola El Molí i Ciutat Comtal, l’institut Flos i Calcat i el Col·legi Sant Lluís van ser els centres participants en aquesta jornada que va iniciar amb una dinàmica de coneixença per trencar el gel i donar pas a la sessió de treball. 

La primera activitat va consistir a compartir experiències entre els centres d’una mateixa etapa educativa, en què es van explicar projectes que promouen la participació i implicació de l’alumnat en la presa de decisions, així com d’altres vinculats a dur a terme accions relacionades amb la prevenció de residus o la sensibilització ambiental de la comunitat educativa. Tot seguit es van compartir amb la resta d’etapes educatives per tal de detectar punts en comú que servissin de nexe per donar continuïtat als projectes entre primària i secundària. Els grups es van constituir tenint en compte la vinculació de l’alumnat entre els centres de primària i secundària.  

Després d’un joc de proves i de preguntes sobre sostenibilitat que va aportar la part més lúdica de la trobada, es va dinamitzar l’espai d’enxarxament i de creació de sinergies. Els centres educatius van plantejar objectius concrets i comuns i en van avaluar la viabilitat, detectant els reptes i obstacles que els podien impedir o dificultar l’assoliment i comparant metodologies de treball.  

La gestió de l’aigua, l’alimentació saludable i sostenible i la conscienciació de la comunitat educativa vers la sostenibilitat van ser les temàtiques dels objectius fixats per treballar en comú i afavorir una continuïtat en els hàbits en sostenibilitat entre els centres. 

La valoració de la sessió va ser molt positiva i, aquest curs, els centres engeguen les accions i els projectes que es van fixar de manera conjunta. Al tercer trimestre es farà una trobada virtual per avaluar el grau d’assoliment i la implantació de les accions comunes plantejades. 

Aquesta sessió va ser també una primera prova pilot de treball territorial en el marc del projecte Escoles + Sostenibles. Amb aquesta proposta, es pretén enfortir les sinergies i l’enxarxament dels centres, aprofitant la proximitat entre ells, per seguir estenent la cultura de la sostenibilitat de manera col·laborativa.