Transformem la mobilitat
Transformem la mobilitat és una iniciativa per promoure la mobilitat sostenible, millorar la seguretat dels espais per on camina l’alumnat, conèixer patrons de desplaçament, recollir incidències en la via pública, participar en una proposta col·lectiva i fer un pla d’acció de mobilitat de centre.
En el debat que genera la mobilitat urbana s’aprofita com a pretext per parlar del dret a la mobilitat autònoma l’ocupació de l’espai públic, l’accessibilitat, l’impacte sobre la salut, la qualitat de l’aire, el soroll, el dret al descans, la contaminació atmosfèrica, etc.
Es tracta la mobilitat autònoma, activa, segura a l’entorn escolar, es coneixen els patrons de mobilitat de tota la comunitat educativa, es recullen incidències que condicionen aquesta mobilitat, s’elaboren propostes per a un pla d’acció, es participa en un projecte col·lectiu de recopilació de dades i es traslladen aportacions i opinions a l’Administració sobre la mobilitat.
-
- Traslladar a les aules el debat de la mobilitat des del coneixement i la quantificació de la mobilitat associada al centre educatiu.
- Fomentar els canvis cap a una mobilitat autònoma, activa, segura i sostenible en l’àmbit educatiu i de la ciutat, a través de l’elaboració d’un pla d’acció de mobilitat en el centre educatiu.
- Implicar l’alumnat i tota la comunitat educativa en el disseny i la reflexió necessaris per a la transició cap a un model de mobilitat més sostenible.
-
A l’alumnat de cicle superior de primària, secundària, batxillerat i cicles formatius.
-
Transformem la mobilitat està estructurada en cinc fases:
- Motivació: entendre la rellevància de la mobilitat escolar en les ciutats i la necessitat d’una transició cap a un model més sostenible.
- Diagnosi: estudiar els patrons de mobilitat de tots els agents dels centres.
- Decisió: identificar les accions més adequades i confeccionar una proposta de pla d’acció.
- Pas a l’acció: establir les pautes per implementar les accions acordades.
- Avaluació i compromís: avaluar els resultats obtinguts i les accions preses.
-
- Assessorament tècnic i pedagògic de manera presencial i telemàtica.
- Sessions de formació i intercanvi per a docents.
- Sessió de debat per a l’alumnat sobre les accions del pla d’acció, prioritzant la creació d’accions col·lectives entre els centres pròxims geogràficament.
- Retorn dels resultats de la diagnosi i del pla d’acció del centre.
- Una guia de suport per al docent que faciliti informació, metodologies, recursos educatius, propostes d’activitats, entre altres.
- Recursos digitals i de material divulgatiu (SDEA) per a l’alumnat que treballa els diferents temes.
- Plantilles i fitxes recomanades per a l’organització dels grups de treball en diferents fases del projecte.
-
- Desenvolupar accions per promoure la mobilitat sostenible, activa, autònoma i segura de l’entorn escolar.
- Utilitzar la informació recollida per plantejar i implementar, progressivament, les mesures definides en el pla d’acció.
- El professorat haurà de participar en les dues trobades anuals de formació per compartir experiències.
- Facilitar a un equip d’experts una visita de suport per ajudar els responsables de Transformem la mobilitat en el centre.
- Recollir informació i fotografies per fer-ne difusió i compartir-ho als diferents canals de comunicació.
-
Les inscripcions al curs 2023-2024 actualment estan tancades.
Les inscripcions al curs 2024-2025 s’obriran a l’inici del curs.
Sessions de la formació
Sessió introductòria
La mobilitat en l’entorn escolar és l’eix vertebral d’aquesta sessió introductòria de Transformem la mobilitat. En aquesta sessió es recullen les aspi...
Actiu:
La Fàbrica del Sol
Quan:
24/10/2023
Sessió de cloenda
Última sessió de curs després que tots els centres hagin rebut la diagnosi, prioritzat les accions, rebut la visita i desenvolupat les activitats per ...
Actiu:
virtual
Quan:
11/06/2024