Embolcalls + Sostenibles
Embolcalls + Sostenibles és una proposta educativa que convida a reflexionar sobre els hàbits alimentaris lligats a l’esmorzar, entenent que no només afecten el nostre organisme sinó també l’entorn on vivim i la vida de la resta de persones.
L’esmorzar esdevé una oportunitat d’aprenentatge per explorar aspectes relacionats amb el tipus d’aliment de consum i la manera amb què es transporta, i convida a investigar sobre el model alimentari actual, els residus generats, aspectes de salut, canvi climàtic, consum de petroli, etc. L’èmfasi de la microxarxa recau en la reducció dels embolcalls dels esmorzars, i promou la conscienciació, l’aprenentatge i la implicació de tota la comunitat educativa envers la cultura del residu zero i el consum conscient.
Aquesta xarxa pretén fomentar l’intercanvi d’experiències i l’obtenció de dades de forma col·lectiva per poder tenir una mirada més àmplia sobre la problemàtica dels embolcalls d’un sol ús a les escoles de Barcelona.
-
- Prendre consciència dels efectes de l’esmorzar en el centre educatiu i com això té un impacte sobre la vida de les persones i del planeta.
- Fomentar la reducció dels embolcalls en els esmorzars.
- Dotar de recursos els centres participants per facilitar-ne la reducció.
- Promoure la conscienciació, l’esperit crític, l’aprenentatge i la implicació de tota la comunitat educativa envers la cultura del residu zero i del consum conscient a través de l’acció i la presa de decisions de forma democràtica.
- Connectar l’hàbit d’esmorzar amb els grans reptes i problemes socioambientals actuals de la societat.
-
A l’alumnat de totes les etapes educatives.
-
- Fase de diagnosi i investigació: es fa una investigació dels esmorzars del centre, i es determina així la quantitat de residu generat i les implicacions que té aquesta situació.
- Fase de passar a l’acció!: es marca un objectiu transformador, per decidir les accions concretes que cal fer per aconseguir-ho.
- Fase d’avaluació: es torna a fer una observació dels esmorzars un cop passats uns mesos, per mesurar els residus generats després de l’acció i valorar posteriorment el procés dut a terme. Finalment, es plantegen accions de continuïtat i millora.
-
- Formació per a professorat (sessions virtuals, tallers, visites, etc.), tant presencial com telemàtica, i acompanyament i assessorament al llarg del procés
- Recull de recursos i experiències inspiradores
- Píndola audiovisual per a la fabricació d’embolcalls reutilitzables
- Tres fitxes metodològiques
- Padlet de la microxarxa
- Material comunicatiu personalitzat
- Tractament estadístic personalitzat
- Entrega d’embolcalls reutilitzables
- Seguiment dels hàbits de l’alumnat participant en edicions passades
-
- Fer que el professorat participi en les formacions corresponents.
- Elaborar les dues diagnosis i enviar les fitxes dins del termini establert.
- Dissenyar un pla d’acció i repartir els embolcalls
-
Les inscripcions al curs 24-25 estan tancades.
Sessions de la formació
Primera sessió formativa
Aquesta sessió serveix per explicar a què respon la necessitat de prevenir l’ús d’envasos i embalatges d’un sol ús en l’àmbit escolar, també per explicar com s’organitza la microxarxa, quines fases es treballen i com s’aborda el projecte durant el curs.
On:
virtual
Quan:
08/10/2024
Segona sessió formativa
Aquesta sessió serveix per valorar conjuntament els resultats de la diagnosi realitzada durant el primer trimestre.
On:
virtual
Quan:
21/11/2024
Tercera sessió formativa
Els centres que ja han participat anteriorment en la microxarxa es troben per primera vegada en aquesta sessió. L’objectiu és compartir i valorar els resultats de la primera diagnosi, així com l’evolució de l’ús dels embolcalls que es van repartir el curs passat a través de la visualització de les dades recollides i tractades prèviament.
On:
virtual
Quan:
27/11/2024
Quarta sessió de cloenda
Un cop dut a terme el pla d’acció i recollides les dades de la segona diagnosi es fa aquesta última sessió per compartir i valorar els resultats conjuntament.
On:
pendent de determinar
Quan:
04/06/2025