ESCOLES BRESSOL BARRIS
Les escoles bressol municipals als barris de Barcelona: estructures d'oportunitat per als infants més vulnerables
L'objectiu és millorar l’accessibilitat a les escoles bressol municipals (EBM) com a espais educatius, socials i comunitaris als barris més vulnerables de Barcelona.
Centre: Institut Metròpolis
Si bé els serveis d’educació infantil constitueixen un instrument de la política social amb capacitat per trencar el cicle de desigualtat entre infants, la recerca existent ens alerta que són precisament les famílies amb més necessitats socioeconòmiques les que menys se’n beneficien. A la ciutat de Barcelona, tot i que l’aplicació de la tarifació social d’ençà del curs 2017-2018 ha esdevingut un augment de prop del 17% de les famílies d’aquest tram de renda, els infants amb més risc de pobresa són els que menys ús fan de les EBM. La desigualtat socioeconòmica entre els infants s’expressa al territori de Barcelona en forma de desigualtat urbana, i el barri constitueix l’espai mitjançant el qual es defineixen les condicions de vida i estructures d’oportunitat dels infants. La recerca es focalitza als barris més vulnerables de la ciutat per conèixer quins són els públics absents de les EBM i, alhora, explorar quines estructures d’oportunitat es poden generar en clau comunitària.