Abril, un mes dedicat a la ciència ciutadana

Coincidint amb el mes de la ciència ciutadana celebrat a escala internacional expliquem el que fa l'Oficina de Ciència Ciutadana de l'Ajuntament.

10/04/2025 - 14:27 h - Ciència i innovació Ajuntament de Barcelona

L’abril és el mes de la ciència ciutadana, dedicat a donar a conèixer aquesta metodologia de la ciència que permet a persones de tots els àmbits prendre part activa en la recerca científica. Amb motiu del ressò que rep globalment durant aquest mes la ciència ciutadana, l’Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona se suma a la campanya internacional reivindicant la importància de la participació ciutadana en nombrosos projectes de recerca. Tothom disposa de coneixements, eines i recursos que poden contribuir a l’avenç de la ciència i, per tant, pot implicar-se en alguns dels seus processos, des de la formulació d’hipòtesis a l’anàlisi de dades i l’obtenció de resultats.

L’Oficina de Ciència Ciutadana, impulsora de la recerca participativa a Barcelona

L’any 2012, l’Ajuntament de Barcelona va posar en marxa l’Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona. L’objectiu és doble: per una banda, donar suport a les iniciatives de grups de recerca que afronten reptes científics i socials tot promovent la implicació de la ciutadania; i, de l’altra, fomentar el coneixement i la participació activa de les persones en aquesta pràctica, apropant la ciència al conjunt de la societat.

Al llarg dels anys de trajectòria, l’Oficina ha col·laborat amb més d’una trentena de projectes centrats tant en el monitoratge del medi ambient com en diferents problemàtiques que incideixen en la salut i el benestar i també en reptes socials. La majoria són línies de recerca iniciades des d’universitats i centres d’investigació, algunes temporals, altres de llarga durada, i poden tenir un abast local o contribuir a projectes i repositoris de dades globals.

Actualment, gràcies a una vintena de projectes en actiu, des de l’Oficina s’organitzen dos programes transversals. Després de 8 edicions, el programa de Ciència ciutadana a les escoles ha tingut una participació de 129 centres educatius i més de 3.800 estudiants. D’altra banda, Ciència ciutadana als barris ha donat suport a projectes de recerca desenvolupats en centres cívics, biblioteques i centres educatius, assolint una participació de més de 14.000 persones.

Treballant perquè la ciència sigui encara més participativa

Gràcies a la comunitat formada per professionals que treballen en projectes de ciència ciutadana vinculats a l‘Oficina, es realitzen anualment jornades de treball per avaluar els reptes i oportunitats d’aquesta, així com compartir i vetllar per les bones pràctiques dins aquest àmbit.  A la darrera edició del Dia de la Ciència Ciutadana, organitzat per l’Oficina a la Biblioteca Gabriel García Márquez, es va reflexionar per crear col·laborativament noves idees per aconseguir una participació activa, un dels grans reptes actuals.

Cada projecte és diferent, tant pel que fa al públic a qui va dirigit i les seves motivacions, com als canals, formats i dinàmiques utilitzats, els objectius a assolir i els llocs on es desenvolupen. Es pot recórrer a estratègies innovadores com plantejar formats artístics, intervenir en localitzacions no habituals, cercar comunitats organitzades o col·lectius poc representats. El principal objectiu és convertir la ciutadania en “prescriptora”.

Ciència ciutadana al món: una comunitat creixent

La plataforma nordamericana SciStarter, un referent internacional, va enregistrar l’any passat un milió de “acts of science” o “accions de ciència”, és a dir, accions individuals de la ciutadania en el marc d’algun dels projectes de ciència ciutadana en què participa. 

A Europa també existeixen plataformes de ciència ciutadana, com l’European Citizen Science (ECS), un projecte finançat per la Comissió Europea que recull centenars de projectes de ciència ciutadana, una vintena dels quals s’ubiquen a la regió metropolitana de Barcelona. A Catalunya, plataformes com MINKA o NATUSFERA, han creat ja comunitats rellevants, amb 335 projectes en curs i més de 16.000 persones participants la primera. La segona, vinculada a la plataforma internacional iNaturalist de seguiment de la biodiversitat, compta amb més de 70.000 observadors i prop de 30.000 identificadors d’espècies. 

Gràcies a estructures i plataformes de suport com aquestes o l’Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona, la recerca i la societat poden sumar esforços per crear una comunitat global de ciència participativa que expandeixi el coneixement.