La Ruta dels Gremis

Quin interès hi pot haver avui en un itinerari urbà sobre els gremis medievals i moderns a Barcelona?

En uns temps com els medievals, en què no hi havia llibertat d’associació, els gremis van néixer com a confraries religioses promogudes per l’Església i més o menys tolerades pel poder reial que, sota la base de l’advocació a un sant o a una mare de Déu, van acabar esdevenint veritables “associacions” professionals.

Les confraries d’oficis —o gremis— estaven formades la majoria d’elles (d’altres no) per gent d’un mateix ofici o de diversos del mateix ram, estaven força organitzades, tenien els seus càrrecs directius i tenien seus on trobar-se o reunir-se. Els gremis intentaven regular tots els àmbits que eren propis de cada professió i procuraven establir mesures per a la millora dels respectius oficis, mirant d’aconseguir avantatges per als interessos de tots els confrares. I tot amb una estructura clara de funcionament intern i d’accés al coneixement de cada professió, amb una divisió estricte entre aprenents, fadrins i mestres.

Però, a més de la seva funció econòmica, els gremis desenvolupaven una tasca social d’assistència solidària entre els seus membres: pagaven una quantitat als confrares malalts que no podien treballar, tenien cura del seu enterrament i de les misses per a la seva ànima, es feien càrrec d’assistir les vídues... Els gremis van tenir un paper fonamental en l’estructura social urbana des de l’edat mitjana fins als inicis del segle xix. La seva funció econòmica va ser la base del desenvolupament de ciutats com Barcelona.

Però, repetim, quin interès hi pot haver avui en un itinerari urbà sobre els gremis medievals i moderns a Barcelona?

Més enllà del coneixement sobre com eren les coses en el passat d’aquesta ciutat, la història dels antics gremis ens interpel·la com a barcelonins i barcelonines i, en general, com a persones del nostre temps actual.

Coneixent què feien i com funcionaven els gremis abans podem establir comparances i diferències amb la nostra societat d’ara en l’àmbit del treball i l’economia. Les actuals empreses i corporacions són hereves d’una manera de ser interna i externa i d’una manera de fer que històricament s’arrela amb els gremis, ja que hi ha constants que són, fins ara, les pròpies del món del treball en la nostra societat a través del temps.

Pel que fa a la seva tasca assistencial, trobem ara també col·lectius que segueixen exercint xarxes de solidaritat comunitària, ja sigui en tot allò on l’Administració pública no arriba, o emprenent-ne camins alternatius.

osaltres aquí us proposem un itinerari sobre els gremis i el món del treball i l’assistència mútua a Barcelona en les èpoques medieval i moderna. Un itinerari que, a través del coneixement del passat, permeti una reflexió i, alhora, un millor coneixement de la societat actual en què vivim.

La història es construeix a partir d’un present des del qual preguntem sobre el passat. Però també a partir d’un passat que ens ha de poder explicar el present. L’ofici d’historiar consisteix a mirar de saber fer-ho i saber transmetre-ho. Esperem aconseguir-ho.

L'Arbre dels oficis

Hem fet servir el recurs museogràfic creat per Joan Vila d’Ivori, encarregat per l’Arxiu Històric de la Ciutat i destinat al Pavelló de la Ciutat a l’Exposició Internacional del 1929. És una representació feta a partir de criteris de genealogia de devocions i patronatges dels gremis, i reuneix oficis de diverses èpoques, així com les subdivisions posteriors. Avui segurament no compartiríem els criteris historicistes
a partir dels quals es va proposar i formalitzar aquesta il·lustració. Tanmateix, 
la representació és prou il·lustrativa i, amb cent dinou oficis, posa de manifest la riquesa del món del treball urbà.


©Joan Vila d’Ivori. Arbre genealògic dels oficis de Barcelona. 1929. AHCB4-203/C03.05-20037

La Ruta dels Gremis

Baluard del Migdia

Carrer de la Marquesa, 6U
Ciutat Vella

Textos: Xavier Cazeneuve (barchinona.cat)

Locució: Xavier Cazeneuve i Elsa Rocher

Edició de so: Artau Cazeneuve Rubio

Imatge gràfica: La Japonesa

Programació: Common People

10
. Els gremis i la defensa de la ciutat

L’indret

Un baluard és un element de fortificació de forma poligonal generalment triangular o pentagonal inserit en l’espai d’unió de dos panys de muralla i projectat cap a l’exterior d’aquesta última. La seva forma i la seva situació permetia cobrir els altres baluards i els murs de la muralla amb foc creuat. La seva funció principal era esdevenir un punt fort de la defensa contra l'assalt de tropes enemigues, ja que era en els baluards on se situaven les bateries d’artilleria, la qual cosa obligava les tropes que volien assaltar la ciutat a situar les seves més allunyades dels murs i així la seva efectivitat quedava reduïda. El del Migdia era un dels onze que tenia la muralla medieval i moderna de Barcelona i és el que estava orientat al mar (al sud, a Migdia).

Durant la batalla de l’11 de setembre de 1714, que va posar fi a la Guerra de Successió (1700-1714), el baluard del Migdia va ser un dels escenaris dels combats més violents que hi van haver. Les tropes borbòniques van iniciar l’assalt general a la ciutat sobre la muralla de llevant a dos quarts de cinc de la matinada. Un cop la resistència de les unitats de la Coronela de Barcelona (la milícia urbana formada per representants dels gremis) va ser massacrada, dues hores després, la línia de defensa es va trencar i les forces borbòniques van començar a penetrar en la ciutat, i van agafar aleshores els defensors que lluitaven als baluards de Llevant, de Santa Clara i del Portal Nou per l’esquena.

Les tropes invasores van aconseguir arribar fins el baluard del Migdia. En un inici, un destacament de cent fusellers i artillers va aconseguir aturar l’ofensiva, fet que va causar moltes baixes filipistes i va promoure una contraofensiva de diverses companyies de la Coronela i unitats soltes de l’exèrcit que van arribar a avançar fins el Pla d’en Llull. Tanmateix, una nova onada massiva de les tropes borbòniques va recuperar el terreny perdut. El baluard del Migdia, que tenia una posició estratègica clau per a la defensa del sector, va resistir les envestides borbòniques fins al final de la batalla i la rendició de la ciutat.

El baluard del Migdia va desaparèixer com la resta de la muralla quan aquesta va ser enderrocada a partir de 1854. Com a restes arqueològiques va veure la llum l’any 2006 a causa d’unes excavacions que es van dur a terme per a la construcció d’un conjunt d’habitatges i un aparcament soterrani.

Després de gairebé deu anys d’obres i intervencions arqueològiques, amb la restauració d’aquestes restes de la muralla i altres construccions complementàries, Barcelona va recuperar una peça essencial per a la reconstrucció de l’imaginari de la ciutat, com són les seves muralles. Com es diu a la seva fitxa del Servei d’Arqueologia de Barcelona, «Les construccions que avui podem veure estan conservades molt per sota de les seves dimensions reals. Si ve s’ha conservat sencer el recorregut i es fàcil identificar el Baluard amb la seva forma quadrangular i el tram recte de cortina, es fa difícil imaginar la seva alçada original de més de vuit metres, quan la conservació actual és encara no de tres. Tres metres dels quals aproximadament un correspon a fonamentació i, per tant, cal entendre que aniria soterrat. La contraescarpa presenta una situació similar, encara que la línia de fonamentació tan sols es pot apreciar a la banda oest i l’altura original estaria molt probablement dos metres per sobre de l’altura actual. Si observem la construcció identificarem un canvi considerable en l’obra feta per anar vista –carreus regulars, ben tallats i alineats–, de la part de fonamentació, amb pedra de forma i mesures irregulars, fet amb encofrat».

En aquests moments les seves restes formen part del patrimoni arquitectònic i històric de Barcelona. Està situat entre l’estació de França i la parada Barceloneta de la línia 4 del metro, en l’espai que forma la confluència del carrer del Doctor Aiguader amb el carrer de la Marquesa i la plaça de Pau Vila.

Les confraries i els gremis en el passat

Pel que fa a la participació dels gremis en la defensa de la ciutat en cas de conflicte armat o setge, no es va començar a establir fins el 1395. Abans, la mobilització d’homes considerats aptes era a través de la formació de desenes o cinquantenes per cada quarter de la ciutat. El 1395, però, els consellers de Barcelona van establir un nou sistema, distribuint els homes segons els seus oficis; és a dir, van organitzar una milícia urbana a partir d’uns oficis determinats, que en aquell any encara no eren tots.

La defensa armada de la ciutat no es considerava una qüestió militar, sinó un deure cívic. Els ciutadans amb dret a participar de les institucions tenien l’obligació de pagar els impostos i defensar la ciutat. Fins a l’esclat de la Guerra dels Segadors el 1640, el Govern Municipal barceloní va mantenir les prerrogatives completes en els àmbits de defensa: tenia una llibertat absoluta sobre guàrdies, control dels portals de la muralla, armament de la milícia, entrenament militar dels ciutadans, aixecament de terços i manteniment de les muralles.

Els gremis, que formaven part de l’estructura política de la ciutat i n’eren el motor econòmic, també eren el darrer escut de la ciutat davant les amenaces exteriors, i servien la ciutat amb les armes a les mans.

Barcelona mantenia el sistema de defensa de la milícia urbana a través de la formació de companyies compostes per diferents gremis. Per exemple, el 1649 hi havia almenys 49 companyies gremials, i cada una d’elles podia estar formada, en alguns casos, per més d’un gremi. Al seu davant, amb el lideratge suprem, hi havia el conseller en cap amb títol de coronel (i d’aquí ve el nom de Coronela d’aquesta milícia urbana de Barcelona). Les atribucions en matèria de defensa que tenien els gremis, a més de la milícia urbana en ella mateixa, comprenien també el control dels portals de la muralla, el manteniment de les fortificacions o el proveïment d’armes. El Consell de Cent no va dubtar a invocar la Coronela en moments de dificultat, però sempre amb el servei obligat només quan es tractava de defensar la ciutat; quan es tractava de campanyes ofensives el servei era voluntari. La Coronela era una milícia, i per tant, no se la considerava un exèrcit professional. Com a tal, havia de ser un element de suport de les tropes de la corona i, en tot cas, com s’ha dit, la primera o darrera defensa de Barcelona en cas d’amenaça o setge.

Aquesta milícia urbana formada per companyies de gremis –la Coronela– va tenir protagonismes destacats en la Guerra dels Segadors (1640-1652) i en la dels Nou Anys (1688-1697), però principalment se la recorda pel seu paper actiu i heroic (en tant que es va distingir pel seu gran coratge i per la seva fortitud en el sofriment) en la defensa de Barcelona en el setge de 1713-1714, episodi final de la Guerra de Successió (1700-1714), i sobretot en la batalla de l’11 de setembre que va posar fi a la guerra. Amb la derrota de la Guerra de Successió, Felip V va desarmar i abolir la Coronela.

Una mirada des de l'actualitat

En l’actualitat, les guerres, tal i com les hem entès sempre, ja les fan exèrcits professionals. La gent civil dels oficis no és cridada a les armes ni organitzada per professions per anar als camps de batalla.

Tanmateix, aquesta afirmació no es manté quan les societats s’enfronten a altres tipus de conflictes contra enemics exteriors que posen setge i amenacen de manera molt seriosa les vides dels habitants dels pobles i les ciutats.

Recentment ho vam poder viure en la crisi sanitària provocada per la pandèmia mundial de la covid-19 (2019-2023) i sobretot, a casa nostra, en els moments més greus de la mateixa, entre els anys 2020 i 2022, amb uns 50.000 casos confirmats de persones infectades a Barcelona i amb un excés de mortalitat de gairebé 6.000 morts.

Va ser en els pitjors moments de la crisi que les autoritats es van comportar (i també la ciutadania) d’acord amb les pautes organitzatives i els models de conducta de les formes tradicionals de conflicte armat d’amenaça a una societat, fins i tot en aspectes tan habituals com la crida a determinades companyies d’oficis i de professions a situar-se en la primera línia de foc: metges i metgesses, infermeres i infermers, professionals sanitaris en general, personal dels hospitals, etc. No només ells, sinó també tots aquells àmbits professionals considerats de sectors essencials per a la ciutadania i el funcionament de les estructures més bàsiques de la col·lectivitat: des de responsables d’oficines de farmàcia fins a treballadors i treballadores de supermercats, personal de la neteja, periodistes, treballadors de correus i missatgers, i tants d’altres. Professions que van haver d’actuar lluitant cos a cos amb l’amenaça exterior o assegurant l’abastiment de proveïments a la població assetjada (tancats a les nostres cases). Professionals civils que com a veritable milícia urbana van tenir un paper absolutament protagonista en el combat contra els estralls dels successius atacs, les successives onades, del virus contra la població, tenint cura de les víctimes i protegint la població en general.

El decret d’alcaldia de 14 de març de 2020 (a l’inici del confinament) d'establiment de mesures preventives, de protecció i organitzatives amb motiu del virus covid-19, deia: «La Carta municipal de Barcelona, a través del seu article 140, empara l’actuació municipal en potenciar la participació de tots els ciutadans en la reducció dels riscs que la mateixa societat genera i en les tasques preventives d'emergències, per a augmentar la corresponsabilitat social». En aquest decret que establia els serveis essencials feiners, una vegada més, com en èpoques molt anteriors, la defensa de la ciutat va ser considerada un deure cívic d’aquells sectors professionals que havien d’estar operatius per fer front al conflicte.

Textos: Xavier Cazeneuve (barchinona.cat)

Locució: Xavier Cazeneuve i Elsa Rocher

Edició de so: Artau Cazeneuve Rubio

Imatge gràfica: La Japonesa

Programació: Common People