La Ruta dels Gremis

Quin interès hi pot haver avui en un itinerari urbà sobre els gremis medievals i moderns a Barcelona?

En uns temps com els medievals, en què no hi havia llibertat d’associació, els gremis van néixer com a confraries religioses promogudes per l’Església i més o menys tolerades pel poder reial que, sota la base de l’advocació a un sant o a una mare de Déu, van acabar esdevenint veritables “associacions” professionals.

Les confraries d’oficis —o gremis— estaven formades la majoria d’elles (d’altres no) per gent d’un mateix ofici o de diversos del mateix ram, estaven força organitzades, tenien els seus càrrecs directius i tenien seus on trobar-se o reunir-se. Els gremis intentaven regular tots els àmbits que eren propis de cada professió i procuraven establir mesures per a la millora dels respectius oficis, mirant d’aconseguir avantatges per als interessos de tots els confrares. I tot amb una estructura clara de funcionament intern i d’accés al coneixement de cada professió, amb una divisió estricte entre aprenents, fadrins i mestres.

Però, a més de la seva funció econòmica, els gremis desenvolupaven una tasca social d’assistència solidària entre els seus membres: pagaven una quantitat als confrares malalts que no podien treballar, tenien cura del seu enterrament i de les misses per a la seva ànima, es feien càrrec d’assistir les vídues... Els gremis van tenir un paper fonamental en l’estructura social urbana des de l’edat mitjana fins als inicis del segle xix. La seva funció econòmica va ser la base del desenvolupament de ciutats com Barcelona.

Però, repetim, quin interès hi pot haver avui en un itinerari urbà sobre els gremis medievals i moderns a Barcelona?

Més enllà del coneixement sobre com eren les coses en el passat d’aquesta ciutat, la història dels antics gremis ens interpel·la com a barcelonins i barcelonines i, en general, com a persones del nostre temps actual.

Coneixent què feien i com funcionaven els gremis abans podem establir comparances i diferències amb la nostra societat d’ara en l’àmbit del treball i l’economia. Les actuals empreses i corporacions són hereves d’una manera de ser interna i externa i d’una manera de fer que històricament s’arrela amb els gremis, ja que hi ha constants que són, fins ara, les pròpies del món del treball en la nostra societat a través del temps.

Pel que fa a la seva tasca assistencial, trobem ara també col·lectius que segueixen exercint xarxes de solidaritat comunitària, ja sigui en tot allò on l’Administració pública no arriba, o emprenent-ne camins alternatius.

osaltres aquí us proposem un itinerari sobre els gremis i el món del treball i l’assistència mútua a Barcelona en les èpoques medieval i moderna. Un itinerari que, a través del coneixement del passat, permeti una reflexió i, alhora, un millor coneixement de la societat actual en què vivim.

La història es construeix a partir d’un present des del qual preguntem sobre el passat. Però també a partir d’un passat que ens ha de poder explicar el present. L’ofici d’historiar consisteix a mirar de saber fer-ho i saber transmetre-ho. Esperem aconseguir-ho.

L'Arbre dels oficis

Hem fet servir el recurs museogràfic creat per Joan Vila d’Ivori, encarregat per l’Arxiu Històric de la Ciutat i destinat al Pavelló de la Ciutat a l’Exposició Internacional del 1929. És una representació feta a partir de criteris de genealogia de devocions i patronatges dels gremis, i reuneix oficis de diverses èpoques, així com les subdivisions posteriors. Avui segurament no compartiríem els criteris historicistes
a partir dels quals es va proposar i formalitzar aquesta il·lustració. Tanmateix, 
la representació és prou il·lustrativa i, amb cent dinou oficis, posa de manifest la riquesa del món del treball urbà.


©Joan Vila d’Ivori. Arbre genealògic dels oficis de Barcelona. 1929. AHCB4-203/C03.05-20037

La Ruta dels Gremis

La casa del gremi
d’assaonadors

Placeta d’en Marcús
Ciutat Vella

Textos: Xavier Cazeneuve (barchinona.cat)

Locució: Xavier Cazeneuve i Elsa Rocher

Edició de so: Artau Cazeneuve Rubio

Imatge gràfica: La Japonesa

Programació: Common People

8
. Els gremis, associació professional

L’indret

La placeta d’en Marcús és un indret envoltat de referències gremials.

D’una banda, hi trobem la capella d’en Marcús (o de la Mare de Déu de la Guia), una capella romànica construïda cap al 1166 i que en un origen formava part d’un alberg al servei dels viatgers que anaven a la ciutat i també d’un hospital per a pobres. Al segle XIII la capella va ser la seu de la Confraria dels Correus a Cavall i a Peu, considerada la primera organització postal d’Europa.

A més, tots els carrers que limiten amb la placeta tenen noms relacionats amb els gremis. Un dels costat de la placeta limita amb la confluència del carrer dels Corders amb el carrer dels Carders. Els corders eren els menestrals fabricants o venedors de cordes, i hi ha constància que n’hi havia d’instal·lats des de principis del segle xiv. Els carders eren els fabricants de cardes, és a dir, els instruments que servien per pentinar la llana o el cotó i separar la borra de l’estam per tal de facilitat la filatura. En els números 45-49 d’aquest carrer hi ha la casa del gremi dels carders, un edifici probablement d’origen medieval, tot i que d’aquesta època només es conserven restes a la planta baixa.

I finalment, l’altre carrer que limita amb la placeta és el carrer dels Assaonadors, que eren els que assaonaven pells, és a dir, els que netejaven i preparaven les pells per donar-los la flexibilitat i la consistència necessàries per tal d’esdevenir aptes per a aplicacions industrials

A la cantonada del carrer d’Assaonadors amb la placeta de Marcús, adjacent a la capella, hi ha la casa del gremi d’assaonadors, una construcció barroca construïda durant el segle xvii, reformada durant el xviii i molt transformada el 1852. Es caracteritza per les finestres amb llindes i brancals de pedra motllurada, i paraments estucats de color rosat. A la part baixa s’hi pot veure l'escut del gremi d'assaonadors, amb la data de 1628. A la cantonada de l’edifici hi ha una fornícula amb una imatge de Sant Joan Evangelista, el patró del gremi, destruïda el 1936 i refeta el 1958.

Les confraries i els gremis en el passat

Els gremis van jugar un paper fonamental en l’estructura social urbana des de l’edat mitjana fins als inicis del segle XIX. La seva funció econòmica va ser la base del desenvolupament de ciutats com Barcelona. En aquest sentit, els gremis van funcionar com a veritables organitzacions professionals que, d’una banda, agrupaven els menestrals dedicats a una mateixa professió i, de l’altra, procuraven establir mesures i prendre decisions per a la millora dels respectius oficis, mirant d’aconseguir avantatge per als interessos de tots els confrares.

En la base de tota la seva prosperitat hi va haver sempre una estructura clara de funcionament intern i d’accés al coneixement i el mestratge en cada professió, amb una clara divisió entre aprenents, fadrins i els que assolien la mestria.

Pel que fa als aprenents, ja des del segle xiv trobem documents de contractes d’aprenentatge amb els que el nen (o la nena, en el cas d’aprenentatge per a ser serventes) són col·locats com a criats. L’aprenent quedava integrat en la família del mestre, a casa del qual vivia. L’alimentació i el vestit eren per compte del mestre, tot i que n’hi havia que exigien als pares el cost del menjar. Fins i tot en una data tan tardana com el 1833, els dirigents dels gremis van manifestar la superioritat del sistema de residència a casa dels mestres, no només per a l’ensenyament de l’ofici, sinó també pel que fa a la seva moral i civilització.

L’aprenentatge solia durar una mitjana de quatre o cinc anys. Transcorregut aquest termini de temps, l’aprenent passava a la categoria de fadrí, la qual li donava dret a ingressar al gremi pagant una quantitat estipulada. Si finalment podia reunir els diners necessaris i creia que tenia els coneixements suficients de l’ofici, podia optar al mestratge.

L’examen era el moment clau en la vida d’un mestre. Si es volia obrir botiga calia passar un examen davant dels prohoms de l’ofici i disposar del senyal amb què haurien de marcar els productes que sortissin del seu taller. Els aspirants a mestre havien de fer la sol·licitud corresponent i presentar-la al gremi. Els prohoms, reunits en junta, decidien si l’acceptaven o la denegaven i, en cas afirmatiu, es designaven els examinadors. La política dels gremis sempre va ser molt restrictiva en aquest punt i sempre afavoridora als fills dels mestres, que, per exemple, pagaven menys pels drets d’examen. Això va provocar en algunes ocasions la formació de confraries pròpies de fadrins, paral·leles a les dels mestres, en un procés que té homòlegs a França i Anglaterra. A Barcelona, les confraries de joves o fadrins van aparèixer a les darreries del segle xiv en els gremis més nombrosos –sastres i sabaters– i va continuar en els següents segles. A l’hora de l’examen a mestre, el fadrí que hi optava havia de presentar una o més peces producte de l’ofici davant dels examinadors, que havien de comprovar-ne la correcta execució. Les proves es feien o bé a la casa gremial o a l’obrador o botiga d’un dels examinadors.

Més enllà de l’accés al coneixement i el mestratge en cada professió, els prohoms del gremi tenien com a objectiu principal impulsar accions encaminades a beneficiar el col·lectiu en l’exercici de la seva professió, tant en l’aprovisionament de les primeres matèries com en el control sobre la competència mitjançant la regulació dels àmbits competencials, la definició dels sectors de venda i les condicions imposades als estrangers.

Una mirada des de l'actualitat

Des del punt de vista dels gremis com a agrupacions de diversos professionals d’una mateixa professió que tenien els seus respectius tallers, obradors o botigues, podríem convenir que les seves entitats hereves són totes aquelles que actuen com a agrupacions professionals i empresarials i associacions patronals, associacions que vetllen per l’exercici de la professió, la prosperitat de les empreses i professionals que s’hi acullen i el desenvolupament dels coneixements i tecnologies dels seus sectors.

Les actuals empreses i corporacions empresarials no deixen de ser col·lectius, agrupacions de persones (amb les seves jerarquies, relacions, etc.) que són hereves d’una manera de ser interna i externa i d’una manera de fer que històricament s’arrela amb els gremis i els seus tallers. Si observem les característiques comunes a ben bé tots els gremis medievals i moderns de Barcelona, podríem establir les següents, algunes d’elles ja tractades en altres punts d’aquest itinerari: eren un col·lectiu, una agrupació, una associació de persones; es van fundar com a confraries de devoció a un sant o a una advocació mariana; van exercir molt aviat una funció assistencial; van esdevenir corporacions d’oficis reguladores de tots els àmbits del seu treball; van voler ser identificats amb senyals i obtenir preeminències de representació; van tenir seus corporatives; van desenvolupar un gran sentit de la competència i del proteccionisme; formaren part de la vida política ciutadana amb representació al Consell de Cent; participaven de la defensa militar activa de la ciutat; eren estructura urbana, exercien el control social i el sentit de ciutadania; han esdevingut elements fonamentals del progrés de Barcelona al llarg de la seva història i han acabat formant part d’una memòria de ciutat i ciutadana reflectida en pervivències físiques i en expressions populars i culturals.

Tots aquests trets tenen correspondències amb les empreses actuals, ja que els gremis medievals i moderns i les empreses del món contemporani tenen en comú les constants pròpies del món del treball en la nostra societat a través del temps. Així, podríem dir que les empreses i corporacions empresarials destaquen també, entre d’altres, pel següent: per l’aspecte devocional per la rendibilitat en funció del model econòmic capitalista i liberal; el desenvolupament d’estratègies per a la millora de la producció a través de la gestió econòmica i la millora tecnològica; la previsió de contingències sanitàries vers els treballadors i directius; el prestigi social i econòmic a través de la visibilització i bona imatge de la pròpia marca, a més de la seva situació i preeminència pública en els rànquings econòmics o fins i tot borsaris; la seva pretensió d’influència i pressió en els poders polítics i administratius; l’aportació de diners a l’administració estatal a través de les càrregues impositives que aquesta els hi aplica; un rol destacat en l’estructura urbana vers el control social i el sentit de ciutadania a través de les polítiques de propaganda i convenciment social sobre la productivitat com a obligació per a la prosperitat individual, etc.

Textos: Xavier Cazeneuve (barchinona.cat)

Locució: Xavier Cazeneuve i Elsa Rocher

Edició de so: Artau Cazeneuve Rubio

Imatge gràfica: La Japonesa

Programació: Common People