Portes del Mar: Via Laietana
L'objectiu principal dels projectes de les Portes del Mar és millorar l’accessibilitat i la connexió a peu i en bici cap al mar, crear espais d’interrelació mar-ciutat mitjançant eixos vertebradors principals i corredors transversals secundaris capaços de relligar els espais de la ciutat amb els espais del litoral i proposant, si cal, una nova ordenació dels espais oberts que faciliti l’accés físic i visual al mar.
El teixit urbà de Barcelona, de Montjuïc al Besòs, es caracteritza per carrers que arriben fins al front marítim, tot i que només hi ha continuïtat del trànsit viari, i sobretot la Ronda i les vies de tren actuen com a barrera. Falten eixos de connexió transversal (muntanya-mar) que relliguin la ciutat al litoral, a peu i en bici. El tema principal és donar continuïtat i fluïdesa als recorreguts “verticals” amb els recorreguts “horitzontals” del corredor litoral, solucionant sobretot les cruïlles i els nusos de contacte i intersecció entre les dues xarxes. Es tracta de fer que l’espai públic de circulació i d’estada sigui com més continu i llegible millor. La lògica d’aquests projectes és determinar físicament i amb senyalització els itineraris d’espais públics, transitables a peu o en bici, que vagin des de la ciutat al mar i viceversa.
La porta de la via Laietana és singular respecte de les altres Portes del Mar, atès que el barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera no té un eix cívic potent per a vianants i bicis que sigui confortable i que arribi fins a la Barceloneta i al passeig Marítim. L’únic vial de certa envergadura que connecta potentment la ciutat i el litoral és la via Laietana, al marge oest del barri. Actualment, la via Laietana, amb els seus cinc carrils de circulació en doble sentit, dona molta prioritat a la mobilitat viària, en detriment del vianant. Per aquest motiu, com a actuació principal es proposa millorar l’espai per al vianant i, en conseqüència, fer d’aquesta via un espai més confortable en tot el seu recorregut.
Què estem fent?
L’obra de reforma de la via Laietana va començar al 2022 i tindrà dues fases. La primera fase ja ha conclòs. La segona fase es preveu que s'acabi al juny del 2025. El resultat de la reforma consistirà en el següent:
-
Definir un carril bus de baixada compartit amb bicicletes, a més d’un carril de baixada per a cotxes. De pujada, hi haurà un carril per a bus i taxi local i un carril bici segregat. La vorera serà simètrica i la calçada, asimètrica. Aquesta solució permetrà obtenir unes voreres de 4 metres.
-
Actuacions a les 4 places de la via Laietana. Les actuacions per a les places comprenen el canvi de paviment, nous arbrats i passos de vianants més amples per donar la percepció de transversalitat.