Portes del Mar: La Rambla
L’objectiu principal dels projectes de les Portes del Mar és millorar l’accessibilitat i la connexió a peu i en bici cap al mar, crear espais d’interrelació mar-ciutat mitjançant eixos vertebradors principals i corredors transversals secundaris capaços de relligar els espais de la ciutat amb els espais del litoral i proposant, si cal, una nova ordenació dels espais oberts que faciliti l’accés físic i visual al mar.
El teixit urbà de Barcelona, de Montjuïc al Besòs, es caracteritza per carrers que arriben fins al front marítim, tot i que només hi ha continuïtat del trànsit viari, i sobretot la Ronda i les vies de tren actuen com a barrera. Falten eixos de connexió transversal (muntanya-mar) que relliguin la ciutat al litoral, a peu i en bici. El tema principal és donar continuïtat i fluïdesa als recorreguts “verticals” amb els recorreguts “horitzontals” del corredor litoral, solucionant sobretot les cruïlles i els nusos de contacte i intersecció entre les dues xarxes. Es tracta de fer que l’espai públic de circulació i d’estada sigui com més continu i llegible millor. La lògica d’aquests projectes és determinar físicament i amb senyalització els itineraris d’espais públics, transitables a peu o en bici, que vagin des de la ciutat al mar i viceversa.
El projecte de la Porta de la Rambla té com a objectiu principal millorar la connexió entre la Rambla i els molls de les Drassanes i de la Fusta, resolent els conflictes actuals entre vianants, bicis i vehicles i donant prioritat al vianant. També es proposa repensar la plaça del Portal de la Pau per reforçar la continuïtat de l’espai públic entre el final de la Rambla, el monument a Colom i el moll de Drassanes, reduint i reordenant els fluxos de vehicles per donar prioritat a la mobilitat de vianants i reforçar el concepte de plaça.
Què estem fent?
L’obra de reforma de la Rambla es va iniciar al 2022. La reforma consistirà a transformar el passeig per fer-lo més confortable, verd, amable i cultural, amb més espai pel vianant i una millor accessibilitat i ordenació dels usos. S’executarà per fases, començant per la part de la Rambla més propera al mar, és a dir, el tram Colom - Santa Madrona. Les reformes consisteixen en les accions següents:
-
Establir un sol carril de circulació per sentit per al trànsit local, bicicletes i autobusos.
-
Ampliar les voreres. El paviment cobrirà tota la via, de manera que no hi haurà asfalt, i serà de peces de diferents formats.
-
Instal·lar bancs i cadires als laterals del passeig central i sota l’ombra dels arbres.
-
Crear tres grans “espais-plaça” amb plataforma única en tres de les cruïlles més singulars: l’espai Moja-Betlem, el Pla de la Boqueria i el Pla del Teatre.
-
Relocalitzar els quioscos de premsa de manera que no quedin enfrontats.