Les muralles romanes, història i recuperació monumental
Nivell recomanat:
segon cicle d’ESO i batxillerat
L’itinerari, de Regomir 7-9 a la plaça Nova, recorre la meitat del perímetre del recinte emmurallat de la ciutat romana i permet redescobrir aquest element patrimonial de la ciutat que s’ha anat recuperant, a través de diferents intervencions, al llarg del segle XX i començament del XXI. El recorregut per aquest tram de la muralla permet explicar les diferents funcions que ha tingut la muralla al llarg de la història: com a element de delimitació, representació i defensa, parament d’edificis que la van colgar, barrera per al creixement de l’urbs, i monument. Així mateix, s’atorga valor a les diferents intervencions patrimonials que han permès convertir-la en el monument més important de la ciutat de Barcelona.
- Explicar les principals restes arqueològiques conservades de la muralla romana.
- Mostrar el pòsit de les muralles romanes i com aquestes han marcat una continuïtat urbana en la trajectòria posterior de Barcelona.
- Analitzar el procés de monumentalització dels vestigis de la muralla i la seva incorporació a la trama urbana actual.
- Analitzar la funció de la muralla romana al llarg de dos mil anys d’història, els seus usos, la seva pervivència, el seu deteriorament i la seva preservació.
- Reconeixement dels principis de l’urbanisme grec i, sobretot, el romà, i valoració de la importància del món urbà en la civilització clàssica, tot localitzant les ciutats principals, els edificis urbans representatius i algunes de les grans obres públiques per observació directa o indirecta.
- Observació directa de les restes principals de la cultura material romana i del patrimoni arqueològic (Tàrraco, Empúries, Barcino, i altres en l’entorn més immediat de l’alumne/a), i indirecta d’altres restes materials a Catalunya i a Hispània a través de qualsevol suport, en especial de l’ús de les TIC. Valoració d’aquest patrimoni i respecte per l’herència clàssica.
- Definició dels conceptes de patrimoni artístic i rutes historicoartístiques, i valoració de la necessitat de protegir i difondre el patrimoni com a herència cultural dels grups humans.
- Lectura i interpretació de mapes, plànols i imatges corresponents a escenaris històrics, a estructures urbanes i a edificacions de caràcter públic i privat del món romà.
- Plànols de les restes arqueològiques conservades a Barcino i de la Barcelona actual per establir canvis i continuïtats en l’urbanisme de la ciutat.
- Fotografies històriques de la muralla.
- Fonts documentals històriques referents a la muralla.
- Regomir, 7-9: porta de mar i muralles
- Centre Cívic Pati Llimona
- Plaça dels Traginers
- Carrer dels Sots-tinent Navarro
- Plaça de l’Àngel
- Plaça de Ramon Berenguer el Gran
- Avinguda de la Catedral
Tipologia d’activitat:
itinerari i visita
Nivell recomanat:
segon cicle d’ESO i batxillerat
Punt de trobada:
MUHBA Plaça del Rei
Període històric:
època romana, antiguitat tardana, època contemporània
Durada:
2 hores
Nombre màxim d’alumnes:
25
Preu:
95 € (Preu grup. Inclou fins a 25 alumnes màxim)