L'obra

El passeig de Barcelona

Les obres s’executaran a tot el tram de la Rambla, des del carrer del Portal de Santa Madrona fins a la plaça de Catalunya. Això ha permès reduir el termini de durada de les obres, si es compara amb el temps que hagués estat necessari si l’obra s’hagués executat per trams.

És important assenyalar que durant tot el període d’obres, la Rambla únicament tindrà un sentit de la circulació de pujada, des de Colom fins a plaça de Catalunya, és a dir, sentit muntanya. 

No hi haurà circulació en sentit mar, és a dir, des de la plaça de Catalunya fins a Colom, que es preveu que es faci per la Via Laietana.

L’obra es dividirà en tres fases d’execució:

1a FASE. Es faran obres a la calçada i vorera de la banda Besòs (la que dona a la part del Gòtic). Durant aquesta fase, que tindrà una durada aproximada de deu mesos, els vehicles circularan únicament de pujada, en sentit a plaça de Catalunya, per la calçada que dona al barri del Raval.

2a FASE. Es faran obres a la calçada i vorera de la banda Llobregat (la que dona a la banda del Raval). Aquesta fase també durarà deu mesos. La circulació de vehicles es farà per la calçada de pujada, en direcció a plaça de Catalunya, que haurà quedat enllestida a la fase anterior (la part de Gòtic).

3a FASE. Es treballarà en el tronc central de la Rambla durant aproximadament dotze mesos. Quan s’estiguin fent aquests treballs, els trams laterals ja estaran acabats.

Per desenvolupar l’obra hi ha dues empreses adjudicatàries, una de les quals té assignada la de l’àmbit que va des del carrer del Portal de Santa Madrona fins, aproximadament, a l’alçada del teatre del Liceu i, l’altra, des d’aquest punt i fins a la plaça de Catalunya.

De forma general, l’execució de les obres es farà treballant en trams acotats que romandran tancats, d’una longitud aproximada de 50 metres, i es podrà actuar en més d’un tram alhora. Els aspectes importants que cal garantir són la distribució urbana de mercaderies (càrrega i descàrrega) i els itineraris per als vehicles d’emergència de manera que puguin arribar a tots els punts de la Rambla, en cas necessari.

Evidentment, hi haurà emplaçaments concrets de la Rambla on es concentren serveis amb característiques específiques (com entrades de pàrquing, etc.) que caldrà estudiar de forma detallada i individual. En aquests casos, caldrà compatibilitzar l’execució de les obres amb el fet de garantir el màxim possible la prestació dels serveis afectats. 

Es tracta d’una obra molt significativa, en un espai molt emblemàtic de la ciutat, que inevitablement produirà molèsties al veïnat, comerciants, vianants i a la ciutadania en general. L’Ajuntament de Barcelona treballarà en tot moment per minimitzar i reduir sempre que sigui possible aquestes molèsties.

Segons avancin les obres, s’aniran alliberant i obrint els espais, malgrat faltar alguns treballs concrets que necessàriament s’han de realitzar en el període final de les obres.

  • L’accés als habitatges i als comerços de la Rambla quedarà totalment garantit.
  • Els guals poden patir talls puntuals que seran degudament informats.
  • La càrrega i descàrrega quedarà restringida als espais habilitats amb aquesta finalitat.
  • La circulació de vehicles de la Rambla quedarà restringida a un únic sentit de circulació (ascendent), en general. Es donaran a conèixer els itineraris necessaris per arribar a localitzacions concretes.
  • Hi haurà afectacions a les línies de bus que circulen actualment per la Rambla i, arribat el moment, s’informarà adequadament dels itineraris i propostes de transport alternatius.
  • La parada de metro de Liceu no es veurà afectada per les obres i el servei romandrà operatiu.

També hi haurà afectacions en el servei de recollida de residus, tant per el veïnat com pels establiments comercials.

  • Serveis afectats per al veïnat i els establiments que no disposen de recollida comercial: les bosses d'orgànica i rebuig s'han de baixar de 20 a 22 h al carrer més proper fora de l'àmbit de l'obra, també els mobles i trastos vells el dia que pertoqui. Els contenidors de paper, cartró vidre, metall i plàstic es poden trobar al carrer de la Canuda, 25, carrer de la Unió, 12 i plaça de Joaquim Xirau i Palau.
     
  • Serveis afectats per als establiments que disposen de recollida comercial: la recollida de bujols i cartró lligat a vorera es farà al costat Llobregat (Raval), a la part central.

MAPA DE LES FASES DE L'OBRA

Altres dades d’interès

Dades bàsiques

Longitud: 1.200 m

Superfície: 77.530m²

Amplada entre façanes: entre 32,70 i 58,40 m

Dimensió de la vorera: entre 1,80 i 14,30 m

Dimensió de la calçada: entre 3,60 i 8 m

Pendent longitudinal: de 0,12% a 2,93%

Pendent transversal: de 0,14% a 4,45% (en el passeig central)

375 arbres existents; la majoria són plàtans catalogats.

Ocupació amb activitat. Actualment hi ha:

  • 12 quioscos de premsa (10 en el passeig central) 
  • 16 quioscos de floristes
  • 9 quioscos de l’ONCE
  • 1 quiosc del Museu de Cera
  • Terrasses, pintors, estàtues humanes, fires artesanes, etc.
  • Dimensió social (veïnat, seguretat, incidències, turisme, etc.)
  • Risc arqueològic 

Cronologia prèvia

2012 

Presentació del Pla Cor

2014 

Pla especial d’ordenació i Pla d’establiments 

2017 

Concurs internacional per al Projecte de transformació de la Rambla, guanyat per l’equip Km-ZERO

2018  

Presentació del document d’estratègies d’actuació (DEA) de Km-ZERO

2019  

Plantejament municipal de desplegament de les estratègies: cultural, urbanística, de reurbanització, de gestió turística, etc.

2020 

Replantejament d’estratègies en el context de la covid.

2021 

Desplegament efectiu de l’estratègia cultural (Àgora Rambles), aprovació del projecte executiu de reurbanització, pla de manteniment i millora, accions d’habitatge, etc. 

2022 

Inici d’obres tram 1 Colom - Santa Madrona (acabament el juliol del 2024)

Compartiu aquest contingut