El primer bus d’hidrogen ja circula per Barcelona
Els usuaris de la línia X1 es desplaçaran amb aquest innovador vehicle de zero emissions, que es carrega a la planta d’hidrogen verd.El dijous 7 d’abril entra en circulació el primer bus d’hidrogen a Barcelona, de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Ho farà a la línia X1, el servei semidirecte XpresBus que connecta el centre de la ciutat amb els nodes intermodals de Francesc Macià i les Glòries.
L’innovador vehicle de zero emissions és el primer dels vuit autobusos de pila d’hidrogen d’última generació que es carregaran a la planta de la Zona Franca.
És la primera vegada que es genera a Espanya aquest tipus de vector energètic renovable per a ús comercial i amb capacitat per a flotes i, per tant, es tracta d’un fet pioner en la descarbonització de la mobilitat urbana pesant.
Es proveirà a la planta de la Zona Franca
El vehicle va arribar el mes de desembre i ha estat en proves, sense passatgers, fins ara. Aquest innovador autobús, que emet únicament vapor d’aigua, es proveirà d’hidrogen verd (uns 20 quilos diaris) a la planta de proveïment situada al polígon industrial de la Zona Franca, prop de la cotxera on tindrà la base, impulsada per TMB, que disposa d’una subvenció del programa Connecting Europe Facilities for Transport, de l’Agència Executiva Europea de Clima, Infraestructures i Medi Ambient (CINEA).
Hub d’hidrogen verd
La posada en marxa de la hidrogenera de la Zona Franca, que s’ha executat en menys d’un any, permetrà crear un hub d’hidrogen verd en una de les àrees industrials més importants del país. A més, la instal·lació permetrà proveir la resta de flotes i indústries del polígon que adoptin aquest vector com a solució energètica, i es pretén generar un efecte tractor sobre tot el que envolta aquesta tecnologia, en línia amb els principis de l’Estratègia europea de l’hidrogen i el Full de ruta de l’hidrogen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.
Com funciona aquest autobús?
El nou autobús de zero emissions és un autobús estàndard, de 12 metres de longitud, i amb una carrosseria lleugera d’alumini amb tres portes. El sistema d’hidrogen incorpora una pila de combustible, amb 60 kW de potència nominal i 5 tancs d’hidrogen de tipus 4 amb una capacitat total de 37,5 kg d’emmagatzematge de H2. El motor de tracció té una potència màxima de 180 kW i l’inversor de tensió gestiona tota la potència del motor. El sistema d’hidrogen es complementa amb les bateries de tracció, de tecnologia de ions de liti del tipus LTO, amb una capacitat total de 44 kWh, on s’emmagatzema l’energia generada per la pila de combustible i pel sistema de frenada regenerativa.
Vehicles de zero emissions
El Pla estratègic 2025 de TMB preveu la incorporació de 508 autobusos d’energies netes, 233 dels quals seran elèctrics, i 46, d’hidrogen. L’adopció de l’hidrogen verd per part de la flota de TMB té el suport del programa europeu JIVE 2, de promoció dels vehicles de pila de combustible i zero emissions cofinançat per la Unió Europea. JIVE ha desplegat 298 vehicles d’hidrogen i 20 estacions de recàrrega d’hidrogen en 6 països de la Unió Europea. El projecte s’impulsa amb la col·laboració de l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona.
Font: TMB