Acompanyament informatiu a les persones usuàries dels nous serveis de bus a Nou Barris
El proper 14 de juny entren en servei les noves línies de TMB que substitueixen les de Bus Nou Barris, així com la modificació de la línia 62 i l’ampliació del transport a demanda. Per aquest motiu, aquesta setmana s’inicia el pla de comunicació per acompanyar la ciutadania en el canvi de línies i en les millores que s’implantaran, amb personal d’informació a peu de carrer, banderoles, cartells en equipaments, fulletons informatius i cartes al veïnat.A partir del 14 de juny, els barris de la Zona Nord de Nou Barris gaudiran de noves línies de bus de proximitat, un canvi que millora la mobilitat interna i la comunicació amb els barris més propers i amb la resta de la ciutat de Barcelona.
Les línies 80, 81, 82 i 83 desapareixen per donar pas a les noves línies 180, 182 i 183, que gestionarà Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Alhora, el servei es reforça amb l’ampliació del bus a demanda El Meu Bus, implantat amb molt bons resultats a Torre Baró, i amb la millora de la línia 62.
Informació a busos, parades i equipaments clau
TMB i l’Ajuntament de Barcelona han començat avui la campanya informativa per explicar els detalls del desplegament de les tres noves línies d’autobús (180, 182 i 183) que substitueixen les de la marca Bus Nou Barris (80, 81, 82 i 83), així com la modificació de la línia 62 i l’extensió del bus a demanda al sector de Vallbona Nord.
La informació a la ciutadania es farà mitjançant elements de publicitat, però també amb informació al detall a les persones usuàries que s’oferirà a través de fulletons, cartes al veïnat dels barris nord del districte i un nou espai web.
Alhora, a partir del dimarts 8 de juny també hi haurà un grup d’informació per posar a l’abast de les persones usuàries tota la informació necessària sobre els nous serveis de bus a la zona. Aquests informadors i informadores disposaran de fulletons específics per repartir a peu de parada, dins dels autobusos o en els equipaments destacats.
Noves línies i canvis per millorar la connexió i la freqüència de pas
- Nova línia 180: amb un itinerari circular amb origen i final a Vallbona, aquesta línia d’autobús nova permet la connexió amb el metro i les línies troncals de bus a la Trinitat Nova. Inicia el servei a les 6.00 hores i l’acaba a les 22.00 hores, de dilluns a dissabte, mentre que, els diumenges i els festius, l’horari serà de 9.00 a 22.00 hores. L’interval de pas serà de 45 minuts, tant els laborables com els festius.
- Nova línia 182: el seu recorregut és de Virrei Amat a Torre Baró. Circula de 5.00 a 23.00 hores els dies feiners; de 5.20 a 23.00 hores els dissabtes, i de 9.20 a 23.00 hores els diumenges i festius. Els dies feiners passarà cada 20 minuts i els dissabtes i els festius, cada 40.
- Nova línia 183: amb un recorregut circular amb origen i final a Vallcivera, aquesta nova línia de bus permet la interconnexió entre Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona. L’horari és de 5.00 a 22.30 hores els feiners i els dissabtes, i de 9.00 a 22.30 hores els festius, amb intervals de pas de 15-17 minuts en dia laborable i de 30 minuts els dissabtes i els festius.
- El Meu Bus: el servei de bus a demanda s’estén al sector de Vallbona Nord. L’horari és de 7.00 a 21.00 els dies feiners, i de 9.00 a 21.00 els festius. El servei es pot sol·licitar amb l’aplicació o amb una trucada gratuïta. S’espera obtenir els bons resultats de l’experiència al barri de Torre Baró, amb més de 860 persones usuàries registrades i valoracions i índexs de recomanació molt alts.
- Modificació de la línia 62: amb una freqüència de pas d’un bus cada 15 minuts, connecta el Clot amb Ciutat Meridiana en un recorregut recte, sense donar la volta a Vallbona, que ja està cobert per la 183.
Cal tenir en compte que, pel que fa a les línies de bus de TMB, la zona també disposa de la línia diagonal d’alta freqüència D50 (Paral·lel – Ciutat Meridiana) i de les línies convencionals 76 (Sant Genís – Ciutat Meridiana) i 97 (pg. Fabra i Puig – Vallbona).
Un servei de qualitat
TMB assumeix directament tot el servei d’autobús als barris de Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona, un cop ha acabat el contracte i les successives pròrrogues amb Sagalés (anteriorment, el servei havia estat gestionat per Transports Lydia).
L’objectiu és actualitzar i adequar el servei a la realitat de la demanda, l’evolució de la xarxa i els nivells de qualitat del conjunt del transport públic de Barcelona i la seva àrea.
Aquesta reorganització també aconsegueix la millora de les freqüències de pas i la connexió dels barris entre si i amb la resta de la ciutat a través dels nodes d’intercanvi, de manera que s’eviten superposicions i es potencien els atributs de qualitat: accessibilitat, informació a la persona usuària i resposta a incidències.
Aquesta reestructuració del servei d’autobús a Nou Barris forma part del Pla de millora del servei de bus a Barcelona, que, com a eixos principals d’actuació, té la proximitat, l’adequació de la infraestructura, la digitalització i la reconversió ambiental.
El 2020, el servei de transport públic amb autobús a Barcelona va assolir un màxim històric de satisfacció de les persones usuàries, amb una nota global de 8,17.
Millora de les parades
La reorganització de les línies coincideix amb la millora d’un seguit de parades d’autobús a la Zona Nord.
Des del Districte de Nou Barris, s’ha treballat amb l’àrea de Mobilitat i amb TMB per identificar les parades que s’han d’adaptar als requeriments definits per TMB tant des del punt de vista de la qualitat del servei com de la seguretat de les persones usuàries.
El Districte ja ha començat l’execució de la inversió aquesta primavera per poder tenir una primera llista de parades ja preparades a l’inici del nou servei.
Un proposta dialogada
La remodelació proposada a la zona nord del districte ha estat contrastada i afinada amb un diàleg amb el territori en un procés participatiu liderat per l’Ajuntament de Barcelona.
L’objectiu és donar resposta a les reivindicacions veïnals dels barris de la Zona Nord del districte de Nou Barris que reclamaven una millora de la mobilitat implantada fins ara en aquesta àrea.
Aquest oportunitat de canvi ha estat possible gràcies a l’anàlisi actualitzada de les necessitats sobre mobilitat de la zona i a l’èxit del bus a demanda impulsat pel Pla de barris.