Cuerpos celestes

  • Teatre

AzkonaToloza

Tercera peça del projecte de ciència-ficció documental Falla, que es pregunta si els relats de ciència-ficció i ficció que hem consumit condicionen la nostra imatge del que ha de venir i si el futur serà, com el nostre passat, colonial.

Han explorat en els seus espectacles les empremtes del colonialisme i del capitalisme salvatge en països i paisatges diversos i de maneres diferents. Ara, però, el col·lectiu escènic format per Laida Azkona Goñi i Txalo Toloza-Fernández ha decidit parlar-nos sobre aquest univers geològic que ens acull i ens dona forma com a éssers humans. Ho fan amb la sèrie Falla, de la qual han presentat fins ara Canto mineral, on la companyia donava veu als elements minerals i geològics del nostre planeta, i Concierto geológico, un viatge sonor pel món mineral i líquid de la mà de Rodrigo Rammsy. A Cuerpos celestes, tercer lliurament de la sèrie, es pregunten pel futur i, ja que han analitzat amb detall el passat colonial, es pregunten si el futur ho serà també o si hi ha alguna possibilitat alternativa. Aquest futur, que potser imaginem d’una manera determinada a causa de les ficcions que hem llegit i les pel·lícules que hem vist, es fa especialment difícil d’albirar en un món en plena crisi climàtica. En aquest context, AzkonaToloza es fixen en una tendència creixent: una mineria aeroespacial que busca recursos fora del planeta. Colonitzarem aviat l’espai a la recerca d’aquests minerals? Deixarem a les empreses privades aquesta tasca o serem capaços d’imaginar un futur alternatiu que eviti el descobriment i la colonització de nous territoris?

Són les preguntes que es fan dos artistes que treballen des de Barcelona, però que tenen les arrels entre el mar Mediterrani, els Pirineus i el desert d’Atacama. Creen projectes d’arts vives que exploren les possibilitats de la poesia i l’antropologia visual, la videocreació de baixa fidelitat, la performance i el moviment. Les creacions que han signat en els darrers anys constitueixen obres documentals que aborden la relectura de la història oficial i fan paleses les conseqüències de la colonització. Còmplices del Grec Festival de Barcelona, hi han presentat espectacles com Teatro Amazonas (2020) o La col·lecció: petita caixa d’eines (2021).

Una coproducció d’AzkonaToloza, Théâtre Garonne - Scène Européene (Tolosa de Llenguadoc) i el Grec 2024 Festival de Barcelona.

Amb el suport del Departament de Cultura i de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) de la Generalitat de Catalunya, beques Barcelona CREA 2023 de l’Ajuntament de Barcelona, el Centro de Cultura Contemporánea Condeduque de Madrid, el Centre de Creació d'Arts Escèniques - El Canal de Salt, Centre de Cultura Contemporània de Barcelona​.

Amb la col·laboració del programa Innova, promogut per la Fundació Caja Navarra i la Fundació “la Caixa”. 

El projecte ha fet residències a Azala Espazioa, L’Animal a l’esquena, Théâtre Garonne, Centro de Cultura Contemporánea Condeduque de Madrid, Fundació Brossa, El Canal - Centre d’Arts Escèniques de Salt, Teatre L’Ateneu de Celrà i Nau Ivanow.

Fitxa artística

Creació: AzkonaToloza. Direcció i posada en escena: Laida Azkona Goñi, Txalo Toloza-Fernández. Dramatúrgia: AzkonaToloza amb la col·laboració de Raquel Cors Munt. Assistent de direcció: Raquel Cors Munt. Col·laboració en la recerca documental: Leonardo Gamboa. Disseny de l’escenografia: Xesca Salvà. Disseny del so i banda sonora original: Rodrigo Rammsy. Disseny de la il·luminació: Ana Rovira. Disseny espacial: Xesca Salvà i AzkonaToloza. Disseny audiovisual: Raquel Cors Munt i MiPrimerDrop. Disseny de vestuari: Jorge Dutor. Cap tècnic: José Pablo Parra. Producció executiva: Helena Febrés Fraylich. Relator: Ivan Gil Delgado
 

Video

Dates

  • Dates
  • Espai

    CCCB Sala Teatre
    http://www.cccb.org/ca/

    Montalegre, 5

  • Durada
    70
  • Llenguatge
    Castellà
  • Preu
    18