(Sur)realisme capitalista: sobreviure en xarxa
Taula rodona amb Ingrid Guardiola, Ethel Baraona i Sergi Jordà (presentació a càrrec de Raül Fernandez Refree).
Dimecres 30/01 a les 18:30 h a Fabra i Coats - Fàbrica de Creació (Sala Polivalent 2).
Les noves tecnologies de les xarxes porten aparellades noves formes de representació de la realitat i nous imaginaris. Som capaços d'identificar-los? Els usuaris podem crear aquests llenguatges, fer-nos-els propis? O només podem ser-ne clients?
Ingrid Guardiola és professora, programadora audiovisual, directora i assagista. Des de totes aquestes facetes ha contribuït a la reflexió i al debat públic sobre els formats televisius i el rol de les imatges i dels dispositius tecnològics en el món contemporani. Actualment coordina el projecte Soy Cámara, un laboratori de nous formats audiovisuals produït pel CCCB, i dirigeix la Mostra de Televisió de Qualitat de Barcelona (MINIPUT). És doctora en humanitats per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i ha estat docent en diverses universitats catalanes, on també ha fet recerca sobre qüestions relacionades amb el gènere, la desigualtat i la tecnologia en el marc de la cultura i de la pràctica audiovisual. En aquest àmbit, és una de les impulsores del projecte La dimensió poc coneguda: pioneres del cinema, amb el qual es pretén investigar i divulgar la història de les dones que han fet cinema. Va debutar com a directora de llargmetratges amb el docuassaig Casa de ningú (Boogaloo Films, 2017), on reflexiona, des del punt de vista de dues comunitats envellides, sobre la memòria, la productivitat, el treball i la seva pròpia extinció com a comunitat. Recentment ha publicat l’assaig L’ull i la navalla (Arcàdia, 2018), on analitza com les imatges i les dades condicionen la nostra vida privada i determinen la dinàmica de l’esfera pública i de les comunitats.
Ethel Baraona Pohl és crítica, escriptora i comissària. Cofundadora, amb César Reyes, de l'estudi de recerca independent i editorial dpr-barcelona, que opera en els camps de l'arquitectura, la teoria política i el medi social. Editora de Quaderns d'arquitectura i urbanisme de 2011-2016, i col·laboradora de diverses revistes i llibres. Els seus assajos estan editats a Open Source Architecture (Thames and Hudson, 2015), The Form of Form (Lars Muller, 2016), Together! The New Architecture of the Collective (Ruby Press, 2017), Architecture is Over (Columbia Book of Architecture, 2017), Harvard Design Magazine i Volume, entre d'altres. Co-comissària de l'exposició Adhocracy ATHENS al Centre Cultural Onassis, 2015, guanyadora del Premi ADI Culture Award 2016. Directora del Foros 2017, la conferència d'arquitectura de l'Escola d'Arquitectura de la UIC Barcelona. Des del 2016, dpr-barcelona és membre de la plataforma de Future Architecture, la primera plataforma paneuropea de museus, festivals i productors d'arquitectura.
Sergi Jordà és llicenciat en Física Fonamental i doctor en Informàtica i Comunicació Digital. És professor associat a la Universitat Pompeu Fabra (UPF), cap del seu departament de tecnologia, i investigador en el Grup de Tecnologia Musical. Els seus principals interessos de recerca es troben en la confluència de la interacció persona-ordinador (HCI), la creativitat computacional i la creació musical. Ha escrit nombrosos articles i llibres i ha impartit conferències i tallers a Europa, Àsia i Amèrica, havent rebut nombrosos premis incloent el Ciutat de Barcelona (2007) i el prestigiós Ars Electronica Golden Nica (2008). Al llarg de la dècada dels noranta va ser un dels pioners del Media Art a l'Estat espanyol, concebent i desenvolupant instal·lacions interactives i performances multimèdia. Una de les seves creacions més conegudes és el Reactable, un instrument musical que va aconseguir una popularitat massiva després d’haver format part de la gira mundial de l’artista islandesa Björk. Mai ha tingut un compte de Twitter i tampoc utilitza ja el seu compte de Facebook.