‘SEQÜÈNCIA #1’ – Pràctiques Del (No) Visible: El Cos Operador I La Doble Visió – Conferència Performativa
A l'origen de les meves obres es troba la mirada com a lloc físic de percepció, captació i muntatge, que situa el cos en un paisatge de narracions múltiples on poder desplaçar, alterar i qüestionar la seva presència. Fa temps vaig escriure que «la mirada és allò que fa desaparèixer l'espai buit entre els cossos». En aquesta presentació del meu treball anomenaré i comunicaré un principi de vocabulari pertanyent a nombroses pràctiques (no) visibles inscrites a les dramatúrgies de les meves obres escèniques, audiovisuals i performatives. El cos-operador i la doble visió es configuren dins dels dispositius que he anat articulant des del cos, sent conceptes pilars de la meva escriptura coreogràfica espacialitzada i cinematogràfica. Cerco configurar la seva presència dins d'un camp de batalla i experimentacions, al voltant de llocs (no) ficcionals de trobades i memòries comunes. Proposar punts de contacte i de friccions entre allò que mostra i allò que amaga, entre allò que percep i allò que pensa, entre allò real i allò imaginari.
* Pràctiques del (no) visible: el cos operador i la doble visió es va realitzar expressament per a SEQÜÈNCIA #1. Durant la conferència performativa, Olga Mesa va mostrar alguns textos i ombres d'imatges que eren projectades sobre una paret al fons, el projector el tapava i el destapava a plaer, va escriure en guix blanc sobre paper uns textos i els va col·locar en una de les parets laterals . Així com es movia per l'espai, apropant-se i mirant el públic.
Olga Mesa. Coreògrafa i artista visual, és una de les figures clau de la dansa espanyola contemporània. Des de la dècada de 1990, la cerca d'una escriptura del cos personal i renovada l'ha portat a afirmar la part íntima en la representació, a través d'una construcció que conjuga expressió i percepció. Les seves peces escèniques es desenvolupen fonamentalment en projectes temàtics: la trilogia corporal 'Res, non verba' (1996-1999), el cicle en cinc moviments 'Més públic, més privat' (2001-2006) i el projecte 'labOfilm' (2010 -2012).
Durant deu anys ha treballat amb l'artista fora de format Francisco Ruiz de Infante en la construcció del projecte coreogràfic, plàstic i audiovisual 'Carmen // Shakespeare' (2012-2022). Junts, dirigeixen la companyia Hors Champ // Fora de Campo, creant contextos i pràctiques per a les arts interdisciplinàries.
Amb seu a Estrasburg des del 2005, les creacions escèniques de la seva companyia s'han presentat a diversos festivals i institucions artístiques de França, Espanya, Portugal, Estats Units, Suïssa, Itàlia, Alemanya, Àustria, Anglaterra, Uruguai, Xile, Brasil, Argentina, Marroc, Mali, etc.
SEQÜÈNCIA és un cicle d'activitats vinculat a la programació de Fabra i Coats: Centre d'Art Contemporani de Barcelona. SEQÜÈNCIA #1 va proposar un marc de treball per aprofundir en el particular vincle performatiu entre cossos i imatges.