Risc i eclecticisme en una edició nova del LEM Festival
La innovació musical, considerada de forma transversal, en una cita amb l’experimentació sonora que va des del punk fins al live coding.
La millor i més nova música experimental, tant nacional com internacional, té una cita a Barcelona en una edició nova, la que fa vint-i-nou, del LEM Festival (a la imatge, un fragment del cartell de Pau Badia), organitzat pel col·lectiu Gràcia Territori Sonor. Del 5 al 28 d’octubre, una pila de grans artistes us mostren el caràcter transversal de la creació sonora experimental en un seguit de propostes que van des de les formes més dures del rock fins a la generació de música fent servir algoritmes informàtics.
Espais diferents de la ciutat acullen les actuacions. D’entrada, l’inici i el final del festival tindrà el Museu de la Música com a escenari. El 4 d’octubre, l’equipament acollirà un concert del projecte Slight Deform i Pelayo Arrizabalaga & Eli Gras, i el 26 d’octubre un últim concert a càrrec de Polifeme i Javi Álvarez. A més, al mateix museu, el sociòleg hongarès Ádám Havas protagonitza una taula rodona sobre les músiques improvisades a Europa, seguida d’unes sessions en les quals participaran una dotzena d’artistes.
Entre una actuació i altra, concerts d’artistes de casa o que han arribat a Barcelona procedents d’una dotzena de països: des dels veterans Superelvis, que reprenen l’activitat un quart de segle més tard; a l’afrofuturisme sonor de l’anglesa NikNak; l’artista de Terrassa Judit K, que ret un homenatge cyberpunk a la poeta Safo; o els Tiger Menja Zebra, que venen de Granollers a presentar el seu quart disc entre moltes propostes més que tenen a veure tant amb el punk, el post-metal, el noise, l’ambient i la poesia, com amb el free jazz...
En l’edició d’enguany, l’escena de la improvisació musical té un paper destacat, d’aquí l’aliança amb les conegudes sessions d’improvisació barcelonines Nocturna Discordia. Combineu la improvisació amb les arts plàstiques i tindreu un disc com l’àlbum Sotabosc, en el qual el Col·lectiu Free’t, fa soundpainting utilitzant la tècnica de la improvisació dirigida.
“Programem música normal perquè el que no és normal és que tothom programi la mateixa música”, explicava en la presentació de la programació d’enguany Aleix Salvans, de Gràcia Territori Sonor (GTS), l’associació organitzadora del LEM des de 1996. Feia referència amb aquesta frase, atenció, a una sentència de Víctor Nubla, un dels grans de la música experimental barcelonina i fundador de GTS que va morir l’any 2020.
Experiències gastronòmiques, poètiques i musicals com Àgape (Raquel Santanera, Pere Pina i Tres Musicastres en Forma de Pera celebren el centenari del surrealisme) són algunes propostes més del festival, igual que Teranyines, un projecte de creació conjunta en femení que enguany està liderat per les artistes Blanca Garcia Lladó i Blanca Picó i les músiques Mireia Tejero i Edurne Arizu.
Si no us voleu perdre cap dels concerts de música experimental que formen part del LEM Festival, consulteu el programa general de la cita.