Black Quantum Futurism finalitza la seva residència artística a l’Hangar de Barcelona
El mes de desembre passat, l’Hangar, Centre de Producció i Recerca d’Arts Visuals, va acollir el col·lectiu artístic de Filadèlfia (EUA) Black Quantum Futurism, guanyador del Premi Collide 2020 que atorga el CERN en aliança amb l’Ajuntament de Barcelona. Durant la seva estada d’un mes, les seves integrants, Camae Ayewa i Rasheedah Phillips, han pogut entrar en contacte amb persones i col·lectius de l’àmbit científic, artístic i cultural de Barcelona per tal d’avançar en el seu projecte que posa en comú l’art, la ciència i la tecnologia, “CPT Symmetry and Violations”. Anteriorment, el duet va iniciar la seva residència al CERN de Ginebra, que a causa de la covid-19 s’ha hagut de dividir en dues etapes, la segona de les quals tindrà lloc aquest 2022.
El programa de residències internacional Collide el va crear el CERN l’any 2012 com un marc de treball entre el centre i les ciutats que tenen un compromís amb la ciència. Des del 2019, Barcelona acull el Premi Collide fruit de l’aliança del CERN amb l’Ajuntament, en el marc del Pla Barcelona Ciència. Aquest premi ofereix a artistes o col·lectius artístics la possibilitat de realitzar una residència combinada de tres mesos, dos dels quals tenen lloc al Centre Europeu de Recerca Nuclear (el CERN de Ginebra), i un mes més a una fàbrica de creació de Barcelona, que pel cas de Black Quantum Futurism ha estat l’Hangar.
Tal com explica Lluís Nacenta, director d’Hangar durant la seva residència, el col·lectiu ha tingut la possibilitat de dur a terme un procés de producció artística, en diàleg amb els col·lectius creatius locals, i ha comptat amb l’assistència de tècnics especialitzats, preparats per a acompanyar el procés de producció en totes les seves etapes, des del plantejament i pressupost fins a la realització efectiva. A més, Hangar ha acompanyat l’equip de Collide en la interlocució de Black Quantum Futurism amb centres de recerca capdavanters, com ara l’Institut de Física d’Altes Energies (IFAE) i l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB), així com amb altres agents i col·lectius artístics de la ciutat interpel·lats per la recerca de les artistes. «Hangar ha contribuït a facilitar el desenvolupament del seu projecte a Barcelona de manera situada i en context», resumeix Nacenta.
Des del seu punt de vista, la residència ha permès al Black Quantum Futurism entrar en contacte amb el context creatiu i investigador local, entès no només com a contextos de recerca separats (el de l’art i el de la ciència) sinó com a contextos connectats i interdependents. Alhora, els col·lectius científics i artístics que han interactuat amb les artistes residents han guanyat un aprenentatge en involucrar-se directament en una recerca de referència internacional en el camp de les hibridacions art-ciència. Per tot, la valoració que en fan des d’Hangar és molt positiva.
Fruit de la seva estada, el 14 de desembre passat Black Quantum Futurism va fer una performance i presentació del seu projecte “CPT Symmetry and Violations” (Simetria de Càrrega-Paritat-Temps i les seves ruptures) al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (el MACBA), en una sessió oberta a tota la ciutadania. Amb motiu de la presentació, el matí del mateix dia es va aprofitar per organitzar una jornada sobre les interaccions d’art, ciència i tecnologia al MACBA que va comptar amb la participació d’agents científics, artístics i culturals de Barcelona.
Residència al CERN
Abans de la seva estada a Barcelona, Black Quantum Futurism va fer la primera part de la residència al CERN. Aquesta va permetre a les artistes donar una primera empenta al seu projecte entrant en converses amb professionals de la física, l’enginyeria i la computació, per tal d’aprofundir en camps com la percepció del temps i trobar noves fonts d’inspiració en aspectes com l’expressió visual de la ciència o els experiments que es fan al centre. «Entrellaçant la física quàntica, les antigues tradicions culturals africanes sobre el temps i l’afrofuturisme, les artistes volen desenvolupar una nova experiència del temps que alteri la seva comprensió lineal», explica Ana Prendes, d’Arts at CERN, en aquest article sobre la residència.
L’estada al CERN va permetre al col·lectiu explorar grans experiments que es duen a terme en el Gran Col·lisionador d’Hadrons, amb el qual es va poder constatar l’existència del bosó de Higgs ara fa una dècada. Black Quantum Futurism també va poder visitar les instal·lacions de la Fàbrica d’Antimatèria i va tenir accés a la biblioteca del CERN per ampliar el seu coneixement.
El duet abasta un ampli ventall de disciplines artístiques, on s’inclou l’art visual, el cinema, la música o l’escriptura. Així mateix, recorren a un munt d’eines i suports per a les seves creacions. Com a resultat del seu bagatge i de l’estreta relació amb la comunitat científica del CERN, després d’aquesta primera etapa van crear dues obres que formen part d’una exposició a Los Angeles: CP Timeline i un paisatge sonor que incorpora una conversa sobre el temps amb el científic del CERN Wolfgang Lerche. Ara, aquest 2022, Black Quantum Futurism tornarà al CERN per completar la seva residència.