La Trobada de #100tífiques posa el focus en la tecnologia i en les xarxes de suport mutu entre dones
Avui s’ha celebrat a la Sala d’Actes de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de la UPC (ETSEIB) l’acte institucional de #100tífiques, que dona el tret de sortida a la 6a edició del programa de mateix nom, emmarcat en el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència. La iniciativa, fomentada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), amb la col·laboració dels departaments d’Educació i de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, té com a objectius posar en relleu l’aportació de les dones en la ciència i la tecnologia, trencar estereotips de gènere i inspirar infants de 6è de primària i 1r d’ESO amb models propers i reals de dones científiques.
Enguany, el programa mobilitzarà 540 científiques d’entitats públiques i privades, que el 7 de febrer oferiran, simultàniament, xerrades a més de trenta mil alumnes de 6è de primària i 1r d’ESO de 451 centres educatius d’arreu de Catalunya. D’alta banda, la trobada d’aquest matí, que ha reunit unes 200 persones entre científiques, tecnòlogues i representants institucionals, l’han obert amb els seus parlaments Daniel Crespo, rector de la UPC; Eduard Vallory, director del BIST; Laura Román, secretària general del Consell Interuniversitari de Catalunya del Departament de Recerca i Universitats, i Anna Simó, consellera d’Educació.
Daniel Crespo ha remarcat que per assolir la paritat de gènere en els àmbits científic i tecnològic cal anar més enllà de les lleis, i aconseguir també “canviar actituds”. “Que una noia decideixi acostar-se al món de la tecnologia o no, dependrà de l’educació i de l’entorn”, ha afegit. Eduard Vallory ha citat l’informe elaborat per la Comissió Europea She Figures 2021 que indica que malgrat que a Europa ja s’ha assolit la paritat de gènere en l’obtenció de títols de doctor, “encara som molt lluny de la paritat en camps com la física, les matemàtiques i l’estadística, les tecnologies de la informació, o l’enginyeria”.
En aquesta línia, Anna Simó, ha destacat que en l’àmbit educatiu també queda camí per recórrer: “Avui encara, nois i noies trien majoritàriament els estudis i la professió d’acord amb el rol que se’ls ha assignat històricament: l’àmbit de les cures, les noies; la ciència i la tecnologia, els nois”. El paper del programa #100tífiques en promoure aquest canvi de mentalitat entre els nois i les noies, l’ha reconegut Laura Román: “#100tífiques s’ha convertit en un referent per la comunitat d’investigadores catalanes i també per a les escoles que, a més, visibilitza les dones i la seva recerca i fomenta les vocacions científiques entre les nenes, especialment en àmbits altament masculinitzats, com ara el tecnològic”.
Posteriorment, Alba Cervera Lierta, investigadora sènior al Barcelona Supercomputing Center, ha dut a terme la xerrada Tecnologies quàntiques: passat, present i futur d’una (r)evolució tecnològica. A més de la taula rodona La importància de crear comunitat, on s’han presentat quatre iniciatives impulsades per dones que tenen l’objectiu de crear una relació de solidaritat i col·laboració per empoderar altres dones: Regina Llopis, presidenta d’AIA i cofundadora de WA4STEAM (Women Angels for Science, Technology, Engineering, Arts & Architecture and Mathematics); Mireia Colina, vicepresidenta comercial a Leaf Space i colíder i fundadora del capítol local de Women in Aerospace Barcelona; Mireia Hernan, presidenta del Club Dones Politècniques de la UPC Alumni, i Nuria Mir Font, directora executiva de GFT.
A més, l’acte també ha comptat amb l’actuació de Laura Farré Rozada, pianista, matemàtica i investigadora que, més, és la directora, guionista i presentadora de dos programes radiofònics en què uneix la ciència amb les matemàtiques, un a Catalunya Música i l’altre, a Radio Clásica.