'Ciència Ciutadana a les Escoles' duplica el seu nombre de participants en els últims 7 anys

Publiquem la Memòria 2023-2024 del programa Ciència Ciutadana a les Escoles, iniciativa impulsada per l’Ajuntament de Barcelona que s’ha convertit en una eina educativa fonamental per apropar la recerca científica a l’àmbit educatiu.

..
12/12/2024 - 08:54 h - Ciència Ajuntament de Barcelona

La setena edició del programa Ciència Ciutadana a les Escoles, corresponent al curs 2023-2024, ha comptat amb la participació de 580 alumnes de 20 centres educatius que han col·laborat en 8 projectes científics de disciplines diverses. 

Un model pedagògic basat en l’experiència directa 

L’objectiu principal d’aquesta iniciativa impulsada, des de l’any 2017, per l’Oficina de Ciència Ciutadana de l’Ajuntament de Barcelona és sensibilitzar l’alumnat i el professorat sobre la importància d’implicar-se en la recerca científica per afrontar reptes socials i mediambientals. Per aquest motiu, el projecte aposta per un model educatiu innovador que combina la teoria amb l’experiència directa. Al llarg de 15 hores de treball per projecte, els i les estudiants han après a aplicar el mètode científic, utilitzar eines digitals per a la recollida de dades i analitzar resultats, sempre amb el suport de professionals de la recerca. 

Aquest enfocament ha permès que les persones participants desenvolupin habilitats com el pensament crític, la resolució de problemes i el treball en equip. Com a resultat, s’han generat productes finals dins de l’aula, com pòsters, vídeos, jocs de taula i maquetes, que han servit per a divulgar les seves investigacions al territori. 

L’experiència de Ciència Ciutadana a les Escoles 2023-2024 en sis punts clau

  1. Interès creixent dels centres educatius 

Aquest curs, el programa ha rebut un total de 47 sol·licituds per part de centres educatius, de les quals s’han adjudicat projectes a 29 grups-classe. Això demostra un interès creixent per part de la comunitat educativa, que consolida la ciència ciutadana com a recurs pedagògic. A més, gràcies al seguiment personalitzat que ofereixen l’Oficina de Ciència Ciutadana i els equips de recerca, els projectes han assolit uns resultats excel·lents. 

  1. Temàtiques diverses i implicació territorial en els projectes 

Els 8 projectes desenvolupats durant aquest curs abracen temàtiques tan variades com: 

  • el seguiment de microplàstics (Microplastic Watchers, d’Observadores del mar) 
  • la hidrologia i estat ecològic d’un riu (RiuNet) 
  • la biodiversitat del ritme natural (RitmeNatura) 
  • l’alerta del mosquit tigre (Mosquito Alert) 
  • l’impacte de les inundacions (Floodup) 
  • el mapa sonor de la ciutat (Mapa sonor) 
  • la flora urbana associada a al·lèrgies (Plant*es) 
  • les olors i la qualitat de vida (OdourCollect) 

Aquestes iniciatives han estat possibles gràcies a la col·laboració entre 15 professionals dels vuit grups de recerca i els centres educatius participants, que han establert “parelles de recerca” per adaptar cada projecte a les necessitats específiques dels estudiants i del territori. 

  1. Consolidació del programa: es duplica la participació respecte als seus inicis 

En la seva primera edició (2017-2018), el programa comptava amb la participació de 250 alumnes. Avui, aquesta xifra s’ha més que duplicat, arribant a 580. També s’ha experimentat un creixement notable en altres indicadors: els centres educatius han passat de 12 a 20, els grups-classe de 12 a 29 i el professorat implicat de 12 a 32. Aquestes dades evidencien l’èxit del programa i l’interès creixent per incorporar la ciència ciutadana com a recurs clau en l’educació formal. 

  1. L’experiència contribueix a la sensibilització i a la cultura científica 

Les enquestes realitzades abans i després del programa mostren que un 64% de l’alumnat creu que la ciència és important després de participar en el programa, una millora significativa respecte al 57% inicial. També confirmen un alt grau de satisfacció entre les persones participants. Un 44% del professorat valora l’experiència com a “molt satisfactòria” i un 33% com a “força satisfactòria”.   

  1. Seguim explorant  

Amb la mirada posada en les pròximes edicions, el programa continua treballant per oferir projectes rellevants i accessibles a un major nombre de centres educatius. Així mateix, es manté l’objectiu de fomentar la participació activa de l’alumnat en la recerca científica, contribuint a crear una societat més crítica i implicada en els reptes globals. 

  1. La ciència ciutadana es divulga 

Finalment, s’han elaborat vídeo-reportatges sobre alguns dels projectes realitzats. Aquests materials ofereixen una visió més detallada de l’impacte del programa i la dedicació de tots els actors implicats.