Barcelona lidera la primera xarxa urbana del món de fred sostenible provinent d’una terminal de gas natural liquat

La nova infraestructura situada al Port de Barcelona permetrà recuperar 131 GWh per any d’energia local, descarbonitzada i competitiva, equivalent al consum anual d’una ciutat de 100.000 habitants, i reduirà l’emissió de gasos d’efecte hivernacle.

Representants de l’Ajuntament de Barcelona, Veolia i Enagás durant la inauguració de la primera xarxa urbana de fred sostenible del món, instal·lada a la terminal de gas natural liquat del Port de Barcelona. Aquesta innovadora infraestructura és un referent en sostenibilitat i descarbonització.
26/11/2024 - 16:34 h - Ciència Ajuntament de Barcelona

L’Ajuntament de Barcelona, a través de Tersa i BSM, conjuntament amb Veolia i Enagás, han inaugurat una solució pionera de recuperació de fred residual instal·lada a la terminal de gas natural liquat (GNL) al Port de Barcelona, ​​el desè port més gran d’Europa. Aquesta innovació tecnològica ja està operativa i genera 131 GWh l’any d’energia local sostenible, baixa en carboni i competitiva.

Innovació en el procés de regasificació per a unes ciutats més sostenibles

En el procés tradicional de regasificació, el GNL arriba a la terminal en vaixell, en estat líquid i a -160 °C, i s’utilitza aigua de mar per a transformar-lo en gas natural a temperatura ambient. En canvi, la nova solució tecnològica i logística és capaç de recuperar aquest fred residual i injectar l’energia recuperada a la xarxa de refrigeració urbana per a la seva distribució a una temperatura de -20 °C.

Aquesta xarxa de refrigeració urbana és la més gran del sud d’Europa i proveeix d’energia baixa en carboni a la zona sud de Barcelona i part de l’Hospitalet de Llobregat, arribant a diferents tipus d’infraestructures: la Fira de Barcelona, oficines, centres industrials, hotels, centres comercials, equipaments i habitatges, entre d’altres.

La nova iniciativa, pionera al món, evitarà l’emissió de més de 32.000 tones de CO cada any, equivalents a 110 vols d’anada i tornada entre Barcelona i Nova York, amb l’objectiu de transformar la ciutat en un espai més respectuós amb el medi ambient. En aquest sentit, la primera tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona Laia Bonet ha declarat: “Estem posant la innovació al servei d’unes ciutats més sostenibles i més resilients.”

Respecte a la nova infraestructura, ha afegit que “aquest projecte és pioner, situa al centre la innovació, l’eficiència energètica, la descarbonització i la col·laboració publicoprivada, i això ens permet a les ciutats fer front als reptes del canvi climàtic, uns reptes que hem de transformar en generació de noves oportunitats”.

El sector alimentari, entre els principals beneficiaris potencials de la nova xarxa de fred sostenible

En el marc d’aquesta iniciativa, Veolia ha signat un acord d’intencions amb Mercabarna, el mercat majorista d’alimentació de Barcelona i un dels principals d’Europa, que compta amb més de 600 empreses especialitzades en la distribució, preparació, importació i exportació de productes frescos i congelats. Mercabarna és un actor clau, que abasteix no només Catalunya, sinó també altres zones d’Espanya i d’Europa, i que amb aquest acord podria beneficiar-se del fred residual recuperat de la terminal de GNL d’Enagás als seus set pavellons del mercat de fruites i hortalisses, la nau del mercat del peix i diverses empreses d’activitats complementàries del sector alimentari.

Aquesta solució única, amb més de 150 terminals de regasificació a tot el món, obre perspectives considerables per a la recuperació d’energia local baixa en carboni a partir de recursos fins ara sense explotar. El projecte combina experiència tècnica i compromís mediambiental i demostra la viabilitat i rellevància de les solucions de subministrament local per respondre als reptes globals de sobirania energètica i descarbonització.

L’èxit d’aquest projecte és fruit del treball iniciat el 2009 entre Veolia, Enagás, l’Ajuntament de Barcelona i diversos actors locals de Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat. Gràcies a aquestes sinergies, l’energia local produïda a partir del fred residual impulsa la competitivitat de les infraestructures locals i, alhora, acompanya la transformació urbana i sostenible de la zona portuària de Barcelona i els seus voltants.