Mike Blackman. El líder mundial de l’audiovisual també tria Barcelona
- En trànsit
- oct. 22
- 8 mins
Mike Blackman és un executiu cosmopolita, bon orador i millor relacions públiques. Ha portat a Barcelona l’Integrated Systems Europe (ISE), la fira del sector audiovisual més gran del món, que ell mateix va crear ara fa 20 anys. Coneix tothom i el coneix tothom, i s’ha convertit en convidat habitual dels esdeveniments empresarials i socials de la ciutat. S’hi ha sentit acollit i, més enllà de l’ISE, treballa perquè més empreses audiovisuals d’arreu del món triïn Barcelona com a seu.
“Abans m’agradava aquesta ciutat. Ara me l’estimo”, assegura Mike Blackman des del terrat d’un hotel al passeig de Gràcia, un dels seus llocs preferits de Barcelona, amb vistes al Tibidabo, el mar i Montjuïc, on identifica explícitament el recinte històric de la Fira.
Blackman és el fundador i màxim executiu de l’Integrated Systems Europe (ISE), la fira del sector audiovisual més gran del món, que el maig del 2022 es va estrenar a Barcelona amb molta projecció i amb una intenció clara de tenir un impacte igual o superior del que suposa el Mobile World Congress (MWC). I ho ha fet jugant molt bé les seves cartes.
A principis de febrer del 2020, Blackman s’acomiadava d’Amsterdam, després d’organitzar-hi cinc edicions de l’ISE, i anunciava una prometedora nova etapa a Barcelona. Aquella mateixa setmana es va cancel·lar l’edició del MWC que s’havia de celebrar al cap de quinze dies, i quedava oficialment proclamada la paràlisi econòmica mundial per la pandèmia de la covid. L’arribada de l’ISE, doncs, es va endarrerir dos anys, tot i que, en aquell moment, això encara ningú ho sabia.
Passat el primer cop dur del confinament, Mike Blackman no va deixar de venir a Barcelona i de reunir-se amb tothom, literalment. Ha cuidat amb excel·lència la relació amb totes les persones de totes les administracions, entitats i institucions que poguessin ajudar-lo: els polítics, les patums de sempre i els nous lideratges de la societat civil, i, d’alguna manera, també la gent del carrer. I s’ha sentit recompensat amb escreix. Coneix tothom i el coneix tothom, i s’ha convertit en convidat habitual dels esdeveniments empresarials i socials de la ciutat. “És increïble la manera com la gent de Barcelona m’ha acollit i em cuida: no m’ho esperava. Quan la gent et convida a casa seva i et presenta els seus amics, això és un regal. Penso que aquesta gent és fantàstica, m’ajuda en el negoci i ens dona suport per créixer.”
Blackman va venir a Barcelona per primera vegada als anys noranta, quan va organitzar una conferència d’ordinadors Mackintosh (Apple) per a MacWorld al Palau de Congressos, i tot i que recorda que era un saló molt petit, ja va gaudir de la ciutat. Fa dècades que es mou en aquest món de les fires i congressos del sector tecnològic. El seu pare els va transmetre a ell i al seu germà la fal·lera pels ordinadors.
Nascut a Guyana (Amèrica del Sud), es va criar al Regne Unit i recorda que a l’escola era bo en matemàtiques i economia, però no es veia com a economista, i es va decidir pel màrqueting. Va començar la seva trajectòria a l’empresa editora del Financial Times, i de seguida va créixer amb el món de les publicacions de la informàtica de consum, que llavors era un sector incipient. Després d’un pas pel sector de la consultoria, el 2002 va crear l’ISE.
En tots aquests anys l’ISE s’ha convertit en una cita imprescindible per al món audiovisual, una indústria que està en profunda transformació. “Ara ja no es necessiten els equipaments d’abans, hi ha solucions eficients i econòmiques per crear contingut.”
Blackman és conscient que, en la piràmide de les necessitats humanes, és important la connexió i l’estima amb altres persones, i això un holograma, de moment, no ho resol.
Durant la pandèmia va patir pel que representava haver d’organitzar amb mesos d’anticipació un esdeveniment gegant… sense saber què podia passar a pocs dies vista. En canvi, va esclatar tota la indústria de solucions audiovisuals per fer possible el teletreball, que està canviant cultures i regles del joc arreu. Aquest univers de noves oportunitats virtuals són continguts imprescindibles per a la fira de tendències tecnològiques audiovisuals, en un món on cada dia es fa més difícil reconèixer les fronteres entre el que és real i el que ho sembla.
A l’edició de l’ISE del maig a Barcelona, un holograma de Mike Blackman donava la benvinguda als visitants, i feia patxoca. Però el mateix Blackman és conscient que en la piràmide de les necessitats humanes és important la connexió i l’estima amb altres persones, i això un holograma, com a mínim de moment, no ho resol. Recorda una reunió el 1996 amb una empresa que organitzava presentacions virtuals que assegurava que les fires moririen: “I som aquí! Tenim la sort d’estar al sector audiovisual, unim el millor dels dos mons”. Sense entrar en gaires detalls, reconeix que al metavers hi farem coses, però també pensa que encara queda molt per desenvolupar.
Amb tot el soroll que fa, darrere l’ISE hi ha un equip de 35 persones, repartides entre Amsterdam, Barcelona i Munic, on Blackman va començar el projecte i on viu amb la seva família. És en aquesta concepció global, d’espai físic i temporal, que defensa que l’ISE no és només una fira, és un esdeveniment: “El nostre impacte a la ciutat no ha de ser només els dies que dura la fira, volem anar més enllà i ser part de l’ecosistema de Barcelona. Volem donar suport a les empreses audiovisuals locals, coneixem el que fan l’Ajuntament, la Generalitat i ACCIÓ, iniciatives com Tech Barcelona, etc. Volem que empreses audiovisuals internacionals vinguin a la capital catalana i hi obrin seu. Per exemple, ja hem portat empreses asiàtiques que volen créixer a Europa”.
Blackman és un executiu cosmopolita, bon orador i millor relacions públiques. És un professional en l’art de socialitzar i de dir les coses força clares: “De la ciutat esperem suport i reconeixement: som conscients que durant uns dies provoquem el caos. Portem milers de persones, i això genera problemes de trànsit, hem de garantir que hi haurà prou taxis i també cuidar l’impacte mediambiental; hi ha d’haver solucions de transport públic. Així és com volem que la ciutat ens ajudi. En alguns llocs, primer t’ho prometen tot i, quan has firmat, després no passa res. A Barcelona ha estat al revés. Barcelona és un bon lloc on estar: tothom m’ha rebut amb els braços oberts”.
Amb el poc temps que fa que és aquí, n’ha tingut prou per adonar-se d’un dels defectes dels locals, segons la seva opinió: “La gent de Barcelona no valora prou l’encant i el valor de la ciutat”. Així i tot, sap bé per on trepitja: “Entenc la reacció que provoca l’excés de turisme, per això ens preocupa tant el que nosaltres puguem fer per la ciutat. L’ISE és una fira professional, a la qual la gent local no accedeix, per tant, hem de pensar a oferir-los altres coses [que passin fora del recinte firal]”. Per a l’edició del 2022, l’ISE va regalar a Barcelona un mapping gegant a la Casa Batlló i un altre a la plaça d’Espanya. Aquests dos espectacles de jocs de llums al carrer van embadalir milers de persones, van ser trending topic a les xarxes i alhora van resultar una campanya promocional immillorable per a la ciutat. “Ja busquem noves idees per a l’any vinent, alguna cosa espectacular per regalar a la ciutadania.” Blackman voldria seguir a Barcelona a llarg termini sempre que els hotels estiguin alineats. Ho explica amb una frase feta anglesa que, traduïda, ve a dir que s’ha de vigilar que els hotels i les aerolínies no vulguin fer l’agost aprofitant-se d’aquests esdeveniments pujant els preus de forma excessiva: “Hem de controlar que no sigui massa car venir aquests dies i que els visitants no vulguin tornar”.
El MWC i l’ISE tenen una audiència similar, però Blackman assegura que les empreses que hi exposen són diferents, o almenys l’enfocament es fa des d’angles i visions diferents.
Diu que parla sovint amb John Hoffman, el conseller delegat de GSMA-Mobile World Congress, de les coses bones de la ciutat i de les que no ho són: “Ens ha ajudat seguir els seus consells”. El MWC i l’ISE tenen una audiència similar, però Blackman assegura que les empreses que hi exposen són diferents, o almenys l’enfocament es fa des d’angles i visions diferents. “Tenim sinergies, no competim. Som dos shows molt grans; potser ens encavalquem en un 10%.”
Ara ja sabem que el MWC ha renovat fins al 2030. Blackman diu que n’estava segur fins i tot mesos abans que s’anunciés: “El MWC és un dels motius pels quals nosaltres estem a Barcelona”. Mike Blackman sabrà moure molt bé els fils si vol que l’ISE continuï celebrant-se a la capital catalana més enllà del 2024. La visibilitat i la influència internacional que donen aquests esdeveniments fan que siguin ambicionats per moltes altres ciutats al món.
Del número
N124 - oct. 22 Índex
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis