La dignitat de ser ciutadans del món
- Llibres
- Plec de cultura
- oct. 20
- 4 mins
Nussbaum fa un recorregut a través de la genealogia de la tradició cosmopolita, la qual ancora en la resposta que donava Diògenes el Cínic quan li preguntaven d’on era i contestava que era kosmo-politês (ciutadà del món). Segons la filòsofa, en aquesta afirmació s’hi troba implícitament el concepte de dignitat, és a dir, la consideració que tots els éssers humans són iguals, més enllà del lloc de naixement o de la jerarquia social.
En concordança amb les problemàtiques que tant la caracteritzen, Martha Nussbaum presenta a La tradición cosmopolita. Un noble e imperfecto ideal una teoria de la justícia basada en la dignitat que respon a una concepció parcial del benestar. La proposta és parcial perquè no pretén dir com s’ha de viure en tots els àmbits, sinó indicar quins són els requisits bàsics que cal complir perquè cadascú concreti la vida bona de la manera que li sembli més adient. Tal com esclareix al final del llibre, aquesta és la seva versió del punt de vista de les capacitats humanes, del qual n’és una de les principals propulsores des del tombant del segle xxi, conjuntament amb Amartya Sen.
Aquesta obra planteja una revisió del concepte de dignitat com a element fonamental de la igualtat humana considerada des del punt de vista moral, és a dir, en relació amb la justícia. L’expertesa en filosofia clàssica de Nussbaum es fa palesa durant un esclaridor recorregut a través de la genealogia de la tradició cosmopolita, la qual ancora en la resposta que donava Diògenes el Cínic quan li preguntaven d’on era i contestava que era kosmo-politês (ciutadà del món). Segons la filòsofa, en aquesta afirmació s’hi troba implícitament el concepte de dignitat, és a dir, la consideració que tots els éssers humans són iguals, independentment del lloc de naixement o de la jerarquia social, i, per tant, que tots han de ser tractats dignament. Seguidament, i de la mà del De officiis de Ciceró, Nussbaum desenvolupa la noció ciceroniana de justícia i els dos tipus de deures que en deriven: els “deures de justícia” i els “deures d’ajut material”. A partir d’aquestes consideracions, i acompanyada de Groci i Adam Smith, la filòsofa i professora d’ètica i dret a la Universitat de Chicago desenvolupa críticament aquests dos tipus de deure per tal de mostrar —encertadament, a parer meu— que per poder complir amb els deures de justícia, considerats moralment ineludibles, caldrà primer respondre als deures d’ajut material que els seus antecessors solien menysprear.
Nussbaum revisa el concepte de dignitat com a element fonamental de la igualtat humana considerada des del punt de vista moral, és a dir, en relació amb la justícia.
Dignitat estoica
Nussbaum presenta la noció de dignitat estoica com a predecessora dels drets humans, però també assenyala que els drets humans depenen de poder-se aplicar i que, per aquest motiu, requereixen diners. De manera convincent i explicativa, en el segon capítol mostra els perills, d’arrel estoica, de reduir la dignitat al voluntarisme, és a dir, a la voluntat de cadascú de sobreposar-se als infortunis de la vida. Aquesta perspectiva té la virtut d’afirmar que fins i tot l’ésser humà més desafortunat té dignitat, però també el greu defecte de negar la importància dels béns externs per a la vida humana bona i, en conseqüència, d’eximir-nos de la responsabilitat de respondre als deures mencionats anteriorment.
En la mesura que entén que la política té com a base un ideal moral, Nussbaum es veu obligada a justificar per què els éssers humans han de comportar-se com ella afirma i, així, a aportar una doctrina de psicologia moral convincent. D’altra banda, conscient de les interrelacions complexes entre les diferents parts del nostre món —sobretot de l’actual, però també del passat—, aquesta psicologia moral s’ha de poder aplicar a escala interestatal, ha de convèncer els estats perquè mantinguin relacions morals entre ells i, per tant, compleixin també els deures de justícia i d’ajut material. Potser en aquest punt caldria assenyalar que el llibre no desenvolupa amb precisió l’analogia entre l’individu i l’estat-nació, de manera que, en reconèixer i dialogar amb les operacions concretes de la política internacional actual, s’hi podria detectar una reïficació acrítica dels estats-nació. Tal vegada aquesta sigui l’altra cara de la gran virtut de Nussbaum: l’habilitat de pensar arran de terra, tot reconeixent els mecanismes i les dificultats del nostre món, per facilitar-nos la tasca d’acompanyar-la en aquest viatge en el temps i de respondre a la seva proposta de llegir el passat per pensar el present.
La tradición cosmopolita. Un noble e imperfecto ideal
Martha Nussbaum
Ediciones Paidós, 336 pàgines
Barcelona, 2020
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis