“Faig cinema per fer veure la realitat d’una altra manera”
- Entrevista
- Plec de cultura
- des. 20
- 15 mins
Alba Sotorra
Alba Sotorra Clua (Reus, 1980) realitza cinema documental per un desig de conèixer realitats i aportar-ne una mirada diferent d’aquella transmesa pels mitjans occidentals i que nodreix estereotips. Bona part dels seus documentals es lliguen als seus viatges, sobretot per països de l’Orient Mitjà. Ha filmat dones artistes (Mirades desvelades), dones kurdes en guerra contra l’Estat Islàmic (Comandant Arian) i dones occidentals actualment detingudes a Síria per haver anat a donar suport al DAESH (El retorn). Autora també de Qatar, the race i de Game Over —premi Gaudí al millor documental l’any 2016—, rodarà la seva pròxima pel·lícula a Barcelona, un projecte que tindrà com a protagonista l’artista visual Francesca Llopis.
Vaig conversar amb Alba Sotorra quan acabava de tornar a Barcelona després d’una setmana a la carretera per presentar Per la llibertat, una pel·lícula kurda que reconstrueix el setge perpetrat per l’exèrcit turc al barri sud de la ciutat de Diyarbakir, entre finals de 2015 i principis de 2016. El director, Ersin Çelik, qui ha arribat al cinema després d’una llarga experiència com a periodista, mostra la resistència dels habitants kurds de Diyarbakir, sobretot dones i homes joves. El règim d’Erdogan a Turquia feia la vida tan impossible als kurds que aquests s’hi van enfrontar. La resposta va ser una violència militar terrible durant el setge: hi va haver molts morts i ferits i el barri va quedar pràcticament destruït.
Alba Sotorra ha col·laborat en la producció de la pel·lícula pels seus vincles amb el poble kurd. Per presentar-la, ha viatjat amb membres del seu equip (Mar Garro, Andrea Vilches, Nabil Bensedick) i el productor kurd Diyar Esso, per Sant Sebastià, Bilbao, El Ferrol, Santiago de Compostel·la i Madrid. Els primers dies del passat mes de novembre, després d’haver pogut estrenar a Girona, Barcelona i Cambrils, les projeccions a Catalunya es van haver d’interrompre per complir amb les mesures per la covid-19.
Per la llibertat reflecteix molt bé l’esperit de la resistència: la lluita per l’existència lligada a la vida i per la identitat que et volen prendre.
Si els kurds deixessin de ser-ho, no tindrien problemes a Turquia. Lluiten per seguir existint com a kurds. Això provoca l’agressió de l’Estat, que a vegades pot fer-se especialment violenta, com al setge de Diyarbakir. La resistència va durar més de cent dies, fins el 12 de març del 2016. Aquell dia, 42 combatents van realitzar els darrers atacs per trencar el setge de l’exèrcit; 35 van donar la vida perquè se’n sortissin set supervivents que, amb el deure d’explicar la història i preservar la memòria dels morts, han donat a conèixer els fets que el règim d’Erdogan ha amagat. Són conscients que la resta del món mai no és prou sensible al sofriment del poble kurd. Allò que singularitza la pel·lícula és que està concebuda, rodada i protagonitzada per persones implicades en els fets que explica, fins i tot dos dels set supervivents (“Haki” i “Servan, el Pirata”) s’interpreten a si mateixos. L’important és que hi ha la veu de tots, dels vius i dels morts; el guió parteix dels dietaris dels qui van participar en aquella resistència i que han conservat els qui van poder escapar del setge.
Es presenta com el primer film produït a Rojava després de la revolució que l’ha convertit en una comunitat kurda autònoma dins del territori sirià.
És una revolució gestada en la guerra contra l’exèrcit de l’Estat Islàmic en la qual han participat de manera activa moltes dones kurdes, les guerrilleres de les Unitats de Protecció de les Dones (YPJ) sota el lema: “La resistència es troba en l’esperit d’una dona lliure”. Aquesta lluita alliberadora ha afavorit que a Rojava s’hagi produït una revolució: un sistema polític absolutament paritari, sense equivalència arreu del món, i unes formes d’organització econòmica col·lectives.
Aquesta lluita es mostra també al seu documental Comandant Arian, on la protagonista, que en dona títol, representa l’esperit lliure d’aquestes dones resistents.
La comandant Arian s’estranyava que no filmés més les seves companyes de lluita. Vaig creure que la pel·lícula havia de concentrar-se en aquesta dona coratjosa i amb una consciència molt lúcida del perquè de la seva lluita, que també és per existir, i que va passar per un dolorós procés de recuperació després de ser ferida greument: la resistència en l’experiència de la fragilitat extrema. Quan vaig anar a Rojava, en saber d’aquest grup de guerrilleres kurdes, no tenia ni idea de què faria, ni si podria fer-ne una pel·lícula. Primer, m’havia de guanyar la seva confiança per conviure-hi i conèixer-les. Vaig aconseguir-ho, però el que vaig filmar en la primera estada no els va interessar gaire, perquè les mostrava en la quotidianitat del temps sense combat, cuinant, rentant la roba, conversant o cantant, activitat molt freqüent entre els kurds. Volien que les mostrés com a guerrilleres i per això van dur-me al front, protegint-me sempre.
Per fer aquesta pel·lícula s’ha de tenir molta valentia.
“La pràctica documental neix d’una necessitat de viure una realitat per entendre-la i explicar-la després. La possibilitat d’entendre l’altre passa per un vincle emocional”.
Molta menys que la que tenen aquestes dones. Em va generar un gran interès que unes dones kurdes s’organitzessin per lluitar contra l’exèrcit de l’Estat Islàmic, que n’abusava i les matava si no s’hi sotmetien. Per mi, la pràctica documental neix d’una necessitat de viure una realitat, per entendre-la i explicar-la després. La possibilitat d’entendre l’altre passa per un vincle emocional. Escolto des de la complicitat, no des de l’observació distant. Per això els meus documentals estan absolutament lligats a una experiència de vida i hi estic implicada del tot.
A diferència d’altres documentalistes, la seva subjectivitat no es manifesta a través de l’ús narratiu de la seva veu o la seva presència a les imatges.
No és la meva opció. En el cas de Comandant Arian, des de la productora insistien en què jo m’expliqués i m’hi vaig resistir. Em va semblar sobrer perquè la meva experiència ja apareix a la pel·lícula: sense tenir-la, no l’hagués pogut fer. Però sobretot vaig pensar que la meva veu podria treure protagonisme a la comandant Arian. És una decisió conscient i gens aliena a una intencionalitat política: el meu propòsit és donar veu a d’altres.
Està enllestint una pel·lícula on dona veu a dones a l’altra banda de les guerrilleres kurdes: dones de països occidentals que van unir-se als combatents islàmics a Síria i que ara es troben a camps de detenció sense que els països d’origen en demanin la repatriació.
Sí, és titularà El retorn: la vida després de l’Estat Islàmic. De nou em va moure la voluntat de conèixer, d’escoltar i d’entendre des d’una perspectiva aliena a l’odi i a la condemna absoluta —propagada pels mitjans occidentals— que abona la idea de deixar que es podreixin allà on són. Vull aportar un document que dugui a reflexionar i treure conclusions pròpies un cop s’escolti la veu d’aquestes dones. Elles, provinents de països i de condicions socioeconòmiques i culturals diverses, se’n van anar a Síria amb el propòsit de contribuir a una lluita contra els opressors que bombardejaven nens i dones i que, així ho creien, havia de ser per la llibertat. Una altra cosa és què van trobar-hi: van casar-les amb soldats islàmics i pràcticament van convertir-les en esclaves.
A més, cadascuna té la seva història i les seves raons per haver-se implicat, i la seva reacció davant el que han viscut és diversa. N’hi ha que encara s’han radicalitzat més i n’hi ha que se’n penedeixen o que senten una estranyesa d’elles mateixes per la decisió que van prendre. Això no vol dir que s’hi hagi d’estar d’acord o se les hagi de comprendre; el seu testimoni ens fa present la complexitat d’aquest cas, com tants altres. Faig cinema documental amb la idea de fer replantejar l’espectador el punt de vista que tenia sobre una cosa. I això comença per mi mateixa: intento no enfrontar-me a una realitat amb unes idees preconcebudes, sinó posar-les en qüestió. Faig cinema per saber, no per confirmar alguna cosa que crec saber.
Hi ha una pràctica documental, associada al format televisiu, que sembla voler demostrar una idea prèvia i buscar-ne les proves. En el “documental creatiu”, més relacionat amb el cinema, a partir d’una voluntat per conèixer una realitat hi ha certa disposició a l’imprevist, una recerca del que no se sap. També hi ha experiències on les fronteres entre documental i ficció es dilueixen.
L’interessant i bonic de fer documentals és que quan comences no saps massa bé què en sortirà. Com dius, hi ha altres maneres de fer-ne, però m’interessen menys. Les que m’agraden conflueixen amb les ficcions que s’obren a l’imprevist sense limitar-se a posar en escena un guió previ tancat. La divisió potser no s’ha d’establir entre documental i ficció, sinó entre un cinema comercial estandarditzat, que marca unes determinades pautes a través d’un guió tancat, i un altre (no sé si dir-ne independent) que permet explorar un territori i en el qual la pel·lícula és un procés obert que pot dur-te a llocs que no podies imaginar quan es va començar a gestar.
Tornant a El retorn, és la torna de Comandant Arian?
D’alguna manera la complementa, però si ha estat possible és per la relació que vaig establir amb les guerrilleres kurdes mentre rodava Comandant Arian. Elles controlen els camps on hi ha detingudes aquestes dones i m’hi van donar accés. Això també diu alguna cosa: no impedeixen que aquestes altres dones —en principi les seves enemigues— puguin explicar-se i ser escoltades. De fet, les escolten. En el film, una dona kurda fa un treball d’escolta i acaba “perdonant-les”. He observat que els kurds no tenen una actitud venjativa: els importa existir. Qui soc jo per jutjar-les? La veritat és que no esperava empatitzar-hi tant i sentir-me tan poc diferent d’elles en alguns aspectes, com ara sentir disconformitat amb un món ple d’injustícies i desigualtats. Una altra cosa són les decisions i les accions que han pres al respecte.
“La idea era donar a conèixer dones dins el món musulmà que es desmarquen dels estereotips —carregats de prejudicis— transmesos pels mitjans occidentals.”
Les dones són al centre de la majoria de les seves pel·lícules, començant per la primera, Mirades desvelades (2008), estructurada a partir d’un viatge en autoestop fins al Pakistan.
La idea era donar a conèixer dones dins el món musulmà que es desmarquen dels estereotips —carregats de prejudicis— transmesos pels mitjans occidentals. Insisteixo que aquesta sempre és la idea: fer veure realitats d’una altra manera. Són cinc dones relacionades amb la creació com una forma de llibertat: una artista conceptual bosniana que feia performances en camps de mines; una cantant turca concentrada en la seva tasca d’advocada per exercir l’activisme a favor dels drets humans; una cineasta iraniana amb la valentia d’abordar temes tabú al seu país, com l’addició a les drogues i la prostitució; una afganesa que, a l’època dels talibans, va cultivar l’únic art permès: la poesia (i en la intimitat); i una pakistanesa ballarina que va haver de marxar del seu país quan van prohibir-hi la dansa.
Les dones també protagonitzen Comandant Arian i El retorn, i la meva pròxima pel·lícula tractarà sobre Francesca Llopis, però les altres pel·lícules que he fet (Game Over i Qatar, the race) tenen una forta presència masculina. A Qatar, the race (2011), vaig abordar les contradiccions del país amb el creixement econòmic més accelerat del planeta a través de tres homes interrelacionats: un qatarià enriquit amb les curses de cavalls, un immigrant sudanès i un enginyer nord-català. Quan més triomfes en el sistema, més t’atrapa la seva alienació. Una de les coses que exploro als meus films és l’impacte del sistema econòmic capitalista, consumista i patriarcal en les persones.
Seria l’exemple de Game Over (2014), on un noi de Santa Coloma de Farners (Djalal), que des de petit havia jugat a la guerra, descobreix la realitat de la guerra a l’Afganistan.
I la guerra és molt diferent de com se la podia imaginar quan jugava amb armes. A la guerra veu que al punt de mira hi ha persones reals a qui podia matar. Ell mateix va filmar-se sentint aquest desassossec, i vaig comptar amb el material gravat pel propi Djalal. Quan retorna de l’Afganistan, no sap què fer amb la seva vida, cosa que passa amb molts joves a l’actualitat. Djalal, que pertany a una família de classe mitjana, experimenta una crisi derivada de seguir un model: els valors d’un home com a guerrer que, com si també fos una conquesta, es veu amb una casa i un cotxe. Ho exposo sense jutjar la persona.
Per la llibertat mostra que les dones kurdes s’han convertit en guerrilleres perquè no tenien cap més remei per salvar la pròpia vida i ser lliures. Recordo una entrevista en què comenten que, mentre els homes celebraven les victòries després dels combats, elles es mantenien silencioses, conscients dels morts del bàndol propi i de l’altre.
És allò de la testosterona, tot i que els homes kurds a Rojava han fet un treball importantíssim per desfer-se dels valors patriarcals i masclistes. En tot cas, és cert que elles vivien les victòries i la mateixa guerra d’una altra manera.
Què creu que ha de ser el feminisme?
“A vegades es confon el feminisme amb formar part d’estructures masculines d’organització i de poder, en les quals les dones han de desfer-se de la seva identitat per adaptar-s’hi”.
Per mi, una qüestió fonamental és com entenem l’empoderament. A vegades es confon amb formar part d’estructures masculines d’organització i de poder, en les quals les dones han de desfer-se de la seva identitat per adaptar-s’hi. Cal construir noves estructures no patriarcals. És una conquesta que les dones arribin a ser líders? S’ha de posar en qüestió precisament el lideratge. No es tracta de qui lidera, sinó de transformar la societat perquè hi hagi més igualtat. S’ha arribat a un punt en què moltes dones ja no parlem d’homes i dones, sinó de com sortir d’estructures dominades per l’home blanc de classe alta. No es tracta de tenir poder, sinó de posar-lo en qüestió, o que estigui repartit i uns no l’acaparin per exercir un domini sobre els altres.
Ha comentat que la seva pròxima pel·lícula serà amb l’artista visual Francesca Llopis.
Sí, es dirà Francesca i l’Amor. També qüestionarà allò que la societat determina que has de ser, en aquest cas en relació amb una dona a partir d’una certa edat, quan el teu cos ja no és el d’una persona jove i suposadament ha deixat de ser atractiu, de manera que se li imposa que renunciï a certes coses. Allò que fa la Francesca és rebel·lar-s’hi. D’altra banda em fa il·lusió que, per primer cop, rodaré a Barcelona, i em proposo fer un homenatge a la ciutat.
Precisament, després de rodar arreu del món (en el doble sentit), ho farà a Barcelona, on tampoc fa molt que hi viu. Ni tan sols va estudiar cinema a la UPF o a l’ESCAC, com altres directores i directors de la seva generació.
Hi he viscut abans en diferents moments de la meva vida. La primera vegada va ser quan tenia 18 anys, després d’haver passat l’any anterior estudiant a Nova York. Va ser just abans d’entrar a la universitat. És cert que ja funcionava l’ESCAC i que hi havia estudis de Comunicació Audiovisual a la UPF, i també en altres universitats de Barcelona, però vaig decidir estudiar a la Complutense de Madrid. Allà vaig tenir l’oportunitat de saber com funcionava la indústria del cinema perquè la universitat hi tenia contactes per fer pràctiques, i també vaig veure que no volia fer un cinema industrial. L’últim curs de la carrera vaig fer-lo en una universitat de Puerto Rico, on funcionen a la manera dels Estats Units. Quan vaig acabar, vaig fer un viatge en autoestop durant un any fins al Pakistan i d’aquí va sorgir Mirades desvelades.
Quan va tornar d’aquest viatge va fer un màster en Estudis Culturals a la Universitat Rovira i Virgili, a Tarragona. Em sembla força significatiu, per formar-se més enllà del cinema i en relació amb l’interès pel món que es reflecteix als seus films.
Van ser uns estudis molt interessants que, sobretot, em van aportar coneixements sobre el món mediterrani. Aleshores, vaig tornar a viure a Barcelona. Més endavant vaig residir a Berlín mentre continuava viatjant pel món. Tornar a Barcelona té a veure amb què, presentant les meves primeres pel·lícules en festivals internacionals, vaig conèixer persones del món audiovisual català, com ara la Marta Figueres, que s’ha convertit en la meva coproductora.
Voltant pel món, què sent a dir de Barcelona?
És increïble com està associada amb el futbol. En el lloc més recòndit coneixen el Barça. Més recentment, et pregunten per la situació política a Catalunya. Sobretot en el cas dels kurds, que ens consideren els seus companys de lluita. En fi, crec que les seves condicions són molt més dures que les nostres. El cas és que ens tenen molt presents. Molt més que nosaltres a ells.
Del número
N117 - gen. 21 Índex
El butlletí
Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis